مطالب آموزشی

روغن اره موتوری باید چه نوع باشد؟ ☺️

روغن اره موتوری باید چه نوع باشد؟ ☺️
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 17 میانگین: 3.9]

روغن های اره موتوری برای عملکرد خوب اره موتوری شما ضروری هستند. شناخت انواع روغن ها می تواند به شما در انتخاب مناسب آن کمک کند.

همانطور که موتور خودروی شما برای کارکرد روان به روغن وابسته است، موتور اره موتوری بنزینی شما نیز برای کارکرد در بهترین حالت خود به روغن نیاز دارد. اره‌های موتوری مختلف به روغن‌های متفاوتی نیاز دارند و استفاده از روغن نامناسب یا کمبود روغن می‌تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند.

دانستن گزینه های موجود روغن اره موتوری، یادگیری نحوه انتخاب مناسب و تعیین نسبت سوخت به روغن مناسب می تواند به شما کمک کند تا اطمینان حاصل کنید که اره موتوری شما هر بار به خوبی کار می کند.

چرا روغن اره موتوری مهم است؟

 روغن باعث می شود که قطعات موتور اره موتوری بنزینی به آرامی حرکت کنند. او می گوید: «اگر روغن ندارید، می توانید موتور را از بین ببرید. اگر روغنی در سیلندر و پیستون موتور نباشد، آنقدر گرم می‌شود که سیلندر و پیستون را می‌کوبد و اره را خراب می‌کند.

اگلهوف می گوید که آسیب ممکن است فوری نباشد. برخی از مشتریان تا شش ماه پس از خرید فراموش کرده اند روغن را در اره موتوری خود قرار دهند آسیب دیده اند.

مشکلات رایج در صورت بد بودن روغن اره موتوری

روغن موتور اره موتوری ممکن است خراب شود. روغن دو چرخه در صورت مهر و موم شدن تا پنج سال خوب است و بسیاری از تولیدکنندگان مدت زمان ماندگاری روغن را در ظرف ذکر می کنند. پس از باز شدن، این روغن تنها دو سال ماندگاری خواهد داشت.

وقتی قوطی روغنی را باز می‌کنید، تاریخ آن را روی قوطی بنویسید تا در صورت عدم استفاده از روغن ظرف دو سال، بتوانید آن را بیرون بریزید. قرار گرفتن روغن در معرض تغییرات شدید دما و رطوبت نیز می تواند باعث خراب شدن آن شود.

اگر از روغن بد در اره موتوری استفاده کنید چه اتفاقی می افتد:

خراب شدن قطعات موتور از جمله کاربراتور، واشر و خط سوخت.

گرم شدن بیش از حد، توقف یا خاموش شدن.

مشکلات عملکرد.

قفل بخار و مشکلات راه اندازی مجدد.

انتخاب روغن اره موتوری

هنگام خرید روغن موتور اره موتوری، ممکن است متوجه شوید که قیمت برخی از مارک ها بیشتر از سایرین است. در حالی که این روغن اساساً یکسان است، Egelhoff اهمیت خرید محصولی را که می توانید به آن اعتماد کنید برجسته می کند. اگر معامله واقعی روی روغن موتور می بینید که بسیار ارزان تر از روغن نام تجاری است، می تواند محصولی با کیفیت پایین تر باشد.

او می‌گوید: «اگر برندی بی‌نام تجاری باشد، نمی‌دانید کجا ساخته شده است و سازنده ممکن است از محصول خود حمایت نکند.

هنگام انتخاب روغن، باید بدانید که موتور دو زمانه یا چهار چهار زمانه دارید.

موتور چهار زمانه

با یک موتور چهار زمانه، بنزین و روغن را در مخازن جداگانه قرار می دهید. روغن چهار زمانه در موتورهای چهار زمانه می رود. این شامل افزودنی های ویژه و روغن های پایه است که از مراحل موتور چهار زمانه (مصرف، فشرده سازی، قدرت و خروجی اگزوز) پشتیبانی می کند.

موتور دو زمانه و نسبت بنزین به روغن

برای یک موتور دو زمانه باید بنزین و روغن را با یک نسبت مشخص با هم مخلوط کنید. اره‌های موتوری قدیمی که قبل از سال 2003 تولید شده‌اند، به نسبت 32:1 نیاز دارند. اره های موتوری تولید شده پس از سال 2002 معمولاً به نسبت 40:1 یا 50:1 نیاز دارند. محفظه موتور دو زمانه را بررسی کنید تا ببینید آیا نسبت مناسب را مشخص می کند یا خیر. اگر نتوانستید آن را در آنجا پیدا کنید، به دفترچه راهنما مراجعه کنید.

اگر نسبت بنزین به روغن  مناسب را نداشته باشید، چه چیزی ممکن است اشتباه پیش بیاید.

روغن کافی در مخلوط  بنزین منجر به روانکاری کافی در داخل موتور نمی شود. اره موتوری به درستی کار نمی کند و به موتور آسیب می رسانید.

روغن بیش از حد در مخلوط  بنزین می تواند باعث ایجاد دود زیاد ازه حد اگزوز، نشت روغن از صدا خفه کن و حتی کاهش قدرت شود. این می تواند باعث خاموش شدن اره موتوری شود.

اگر شرایط اضطراری است و نسبت گاز به روغن را نمی دانید، بهتر است روغن بیش از حد را مخلوط کنید تا کافی نباشد.

 

بیشتر بخوانید: دود زیاد اره موتوری به چه دلایلی است؟ 🤔

 

نحوه بررسی روغن موتور اره موتوری

اگر اره موتوری شما دارای یک موتور دو زمانه است و به درستی بنزین و روغن را با هم مخلوط کرده اید، بررسی روغن شما به همین سادگی است که مطمئن شوید مقدار زیادی مخلوط بنزین در مخزن دارید.

بعضی اره‌های موتوری دارای مخزن شفاف هستند، بنابراین می‌توانید به راحتی سطح مخلوط بنزین را در مخزن سوخت مشاهده کنید. برای کسانی که این کار را نمی کنند، مقداری سوخت اضافه کنید و سپس با نگاه کردن به دهانه باک، سطح سوخت را بررسی کنید.

اگر اره موتوری شما دارای موتور چهار زمانه است، باید روغن را با میله اندازه گیری چک کنید:

اره موتوری خود را روی یک سطح صاف قرار دهید.

میله اندازه گیری را بردارید، آن را پاک کنید و دوباره داخل آن قرار دهید.

دوباره میله را بیرون بیاورید و ببینید کجا کاملاً با روغن پوشانده شده است. این نشان دهنده سطح روغن شما است.

نحوه تعویض روغن موتور اره موتوری

مراحل دقیق تعویض سوخت/روغن اره موتوری به مدل بستگی دارد، اما مراحل زیر روند کلی آن است :

اگر اره موتوری بیش از 30 روز استفاده نمی شود، مخزن سوخت را تخلیه کنید. می توانید مخلوط سوخت/روغن قدیمی را در یک قوطی گاز تخلیه کنید. (به یاد داشته باشید، روغن با بنزین مخلوط شده است و این مخلوط باید در یک ظرف مناسب بنزین ذخیره شود.) سپس می توانید مخلوط را در اکثر مراکز زباله های خطرناک محلی دور بریزید.

پس از تخلیه مخزن سوخت، درپوش بنزین را ببندید و اجازه دهید اره موتوری کار کند تا متوقف شود.

دفعه بعد که از اره موتوری استفاده می کنید، مخلوط بنزین/روغن تازه تهیه کنید.

آن مخلوط را به باک بنزین اضافه کنید و درب بنزین را ببندید.

 

اگر با یک موتور چهار زمانه کار می کنید، باید روغن را تعویض کنید زیرا از بنزین جدا است:

یک ظرف، مانند یک ظرف روغن یا یک ظرف پلاستیکی قدیمی، زیر مخزن روغن قرار دهید و درب مخزن روغن را باز کنید.

صبر کنید تا تمام روغن داخل ظرف برود.

دوباره با روغن تازه پر کنید و درب آن را ببندید.

روغن ریخته شده را پاک کنید.

همیشه عاقلانه است که برای جزئیات و دستورالعمل های خاص اره موتوری خود به دفترچه راهنمای اره موتوری خود مراجعه کنید.

اصول اولیه روغن تیغه و زنجیر

علاوه بر روغن موتور اره موتوری، باید اره موتوری خود را با روغن تیغه و زنجیر نیز تامین کنید. این کمک می کند تا زنجیر روغن کاری شود، برش آن آسان تر شود و اره موتوری شما به سرعت فرسوده نشود.

انواع روغن تیغه و زنجیر

روغن تیغه و زنجیر در دو نوع تابستانی و زمستانی وجود دارد. این روغن ها ویسکوزیته متفاوتی دارند. روغن زمستانی رقیق‌تر است و به آن اجازه می‌دهد حتی در دماهای سرد و زمانی که برای مدتی نگهداری می‌شود، روان کار کند. روغن تابستانی غلیظ تر، سنگین تر و فرموله شده است تا در شرایط گرم کار کند.

نحوه بررسی روغن تیغه و زنجیر

اره موتوری در حین کار از روغن تیغه و زنجیر استفاده می کند و هر بار که از مخزن سوخت عبور می کنید باید حدود یک مخزن از آن اضافه کنید. راحت‌ترین کار این است که با هر بار پر کردن مخزن سوخت، با پر کردن مخزن، روغن تیغه و زنجیر خود را حفظ کنید. بسیاری از اره‌های موتوری دارای یک مخزن روغن زنجیری با سطح سنج هستند که به شما امکان می‌دهد میزان روغن موجود در مخزن را مشاهده کنید.

توجه: روغن های زیست تخریب پذیر، پایه زیستی (روغن های تیغه و زنجیر و موتور) در سال های اخیر به دلیل اثرات زیست محیطی فرآورده های نفتی مبتنی بر نفت رایج شده اند. هنگام خرید روغن برای خود، این محصولات دوستدار زمین را در نظر بگیرید.

   بیشتر بخوانید: دود زیاد اره موتوری به چه دلایلی است؟ 🤔

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 17 میانگین: 3.9]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *