مطالب آموزشی

تیز کردن قیچی باغبانی فقط در 7 مرحله ! 😍

تمیز کردن قیچی باغبانی
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

تیز کردن قیچی باغبانی یکی از مهمترین کار ها هنگام باغبانی است اگر در باغبانی تازه کار هستید و به دنبال راه هایی برای نگهداری ابزارهای خود در بهترین شرایط هستید، مراحلی که در ادامه گفته شده را انجام دهید. قیچی باغبانی در جعبه ابزار شما ضروری است و یک قیچی تمیز و تیز می تواند کار شما را آسان تر و لذت بخش کند.

ابزار های لازم برای تیز کردن قیچی

ابزارهای زیر را برای تیز کردن قیچی باغچه خود جمع آوری کنید:

دستکش های محافظ سنگین

عینک محافظ

برس سفت خشن

دستمال

تیز کردن الماس تیغه با سوهان توسط دست

کاغذ سنباده درشت یا پشم (سیم) فولادی/سیم ظرفشویی

روغن بزرک/ روغن تخم بزرک یا بذرکتان

این مراحل آسان را برای تیز کردن قیچی باغبانی خود در خانه دنبال کنید.

مرحله 1. قیچی کثیف را تمیز کنید

قبل از تیز کردن قیچی، گل و لای انباشته شده روی آن را تمیز کنید. تنها چیزی که در اینجا نیاز دارید آب گرم و یک برس سخت است.

قیچی را برای چند دقیقه در سینک آب گرم و صابون خیس کنید تا کثیفی آن از بین برود. از برس سخت برای تمیز کردن تیغه ها استفاده کنید تا تمام آثار گل از بین برود.

در حین تمیز کردن قیچی ها با احتیاط رفتار کنید. حتی ابزارهای باغبانی به ظاهر بی‌حرکت نیز می‌توانند بریدگی‌های عمیقی را ایجاد کنند، اگر مراقب نباشید. همانطور که آن را تمیز می کنید، برای ایمنی بیشتر، ابزار را طوری نگه دارید که تیغه های آن به سمت بدن شما باشد.

پس از پاک کردن خاک، قیچی را بشویید و با یک پارچه تمیز خشک کنید تا زنگ زدگی به حداقل برسد.

نکته حرفه ای: برای تمیز کردن راحت تر، قیچی را از هم جدا کنید. به سادگی پیچ وسط را باز کنید و دو تیغه را در کنار هم نگه دارید تا ابزار جدا شود و هر قسمت را جداگانه تمیز کنید.

مرحله 2. برای تیز کردن قیچی زنگ زدگی را حذف کنید

معمولا ابزارهای باغبانی مانند قیچی زنگ می زند، حتی آنهایی که ادعا می کنند فولاد ضد زنگ هستند. برای نتیجه بهتر، باید قبل از تیز کردن ابزار، آثار زنگ زدگی را از بین ببرید.

برای از بین بردن زنگ زدگی می توانید از کاغذ سنباده استفاده کنید. بسته به میزان زنگ زدگی می‌توانید از سنگ‌ریزه‌های متوسط ​​یا با سنگ‌ریزه بالا استفاده کنید. تیغه را مالش دهید تا هرگونه اثر زنگ زدگی از بین برود.

پس از این کار، تیغه ها را قبل از حرکت برای تیز کردن هرس، بشویید و خشک کنید.

مرحله 3. قیچی را به نحوه صحیحی قرار دهید

نحوه قرار دادن قیچی و سوهان تفاوت زیادی در سهولت براده کردن و نتیجه ایجاد می کند. موقعیت نامناسب باعث می شود که شما زمان زیادی را صرف تلاش کنید تا قیچی خود را به اندازه کافی برای استفاده تیز کنید.

ابتدا، تیغه های هرس باید به سمت خارج از بدن شما قرار گیرند. این نه تنها ایمن است، بلکه به شما این امکان را می دهد که به راحتی دسته ها را در حالی که تیغه ها را تیز می کنید، نگه دارید.

سپس تیغه های برشی را به طور گسترده باز کنید و لبه تراشیده تیغه رو به بالا باشد. اکثر هرس ها دارای لبه های مورب دو طرفه هستند و هر دو طرف باید تیز شوند.

اگر گیره نیمکتی دارید، از آن برای نگه داشتن قیچی در جای خود برای تیز کردن آسان و ایمن استفاده کنید. اگر گیره ندارید، گزینه بعدی شما این است که ابزار را در یک دست بگیرید و با دست دیگر آن را سوهان کنید.

مرحله 4. سوهان را به درستی زاویه دهید

سوهان را محکم در دست بگیرید و سمت صاف را با زاویه 20 درجه در امتداد لبه تیغه قرار دهید. این مرحله ممکن است نیاز به کمی تمرین داشته باشد، بنابراین اگر بار اول آن را درست انجام ندادید نگران نباشید.

هنگامی که زاویه را درست کردید، سوهان را با یک حرکت مستقیم از وسط که پیچ دو تیغه را کنار هم نگه می دارد، به سمت انتهای نوک تیز تیغه به سمت جلو حرکت دهید.

سوهان کشیدن قیچی باغبانی

مرحله 5. از حرکت تیز کردن مناسب برای قیچی استفاده کنید

استفاده از حرکت تیز کردن صحیح به شما کمک می کند تا حد ممکن انرژی کمتری مصرف کنید و به بهترین نتیجه برسید. هنگام تیز کردن قیچی با تیغه های کوتاه تر، استفاده از حرکات دایره ای به جای ضربات مستقیم، اشکالی ندارد.

برای تیغه های بلندتر، از یک حرکت صاف برای فشار دادن سوهان در امتداد تیغه استفاده کنید. از جابجایی تیغه از یک طرف به سمت دیگر خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند باعث ایجاد فرورفتگی یا شکاف‌های ریز روی کانتور تیغه شود.

همچنین باید از حرکت دادن فسوهان به سمت بدن خود اجتناب کنید. همیشه با حفظ فشار متوسط، از وسط به بیرون به سمت نوک تیغه سوهان بزنید.

سوهان را در یک زاویه ثابت نگه دارید تا به لبه ای تیز، صاف و یکدست برسید. تیغه را به این ترتیب حدود 20 تا 30 ضربه تیز کنید تا لبه براق شود تا تیز بودن را نشان دهد. یک جفت قیچی بسیار کند ممکن است نیاز به ضربات بیشتری داشته باشد.

سعی کنید برای تست تیزی تیغه ها چند شاخه ببرید. شما باید یک برش تمیز و آسان را هدف قرار دهید – این نشانه آماده بودن قیچی هرس شما برای استفاده است.

اگر قیچی شما دارای تیغه دو طرفه است، این روش را در طرف مقابل هر تیغه تکرار کنید. در مجموع، شما این فرآیند را چهار بار یا دو بار روی هر تیغه انجام خواهید داد، یعنی یک بار در هر طرف هر تیغه.

مرحله 6. برآمدگی ها را بردارید

برآمدگی یک چین فلزی نازک است که پس از تیز کردن در طرف مقابل تیغه ایجاد می شود. پس از تیز کردن قسمت بالای یک تیغه اریب، برآمدگی در سمت پایین و بالعکس ایجاد می شود.

وجود برآمدگی نشان می دهد که لبه های تیغه کاملاً تیز شده است. اگر متوجه این چین فلزی نشدید، به تیز کردن تیغه ادامه دهید، در حالی که فشار کمی بیشتر به آن وارد کنید، چند ضربه طولانی دیگر به آن وارد کنید.

برای از بین بردن برآمدگی ها، قیچی را طوری برگردانید که پشت آن رو به بالا باشد. سپس سوهان دستی را به سمت پایین لبه تیغه حرکت دهید. چند ضربه روی سوهان باید برای صاف کردن برآمدگی ها کافی باشد. این مرحله را با تیغه دیگر تکرار کنید تا تیغه های صاف و تیز داشته باشید.

نکته حرفه ای: هنگام سوهان زدن برآمدگی ها فقط از فشار متوسط ​​استفاده کنید. اعمال فشار بیش از حد باعث ایجاد سوراخ در طرف دیگر لبه می شود.

مرحله 7. قیچی را روغن کاری کنید

پس از تیز کردن ابزار، بهتر است آن را روغن کاری کنید تا از زنگ زدگی محافظت شود. روغن بذر کتان یک روان کننده طبیعی و غیر سمی است و یک گزینه عالی برای نگهداری ابزارهای باغبانی در شرایط مناسب است. اگر نمی خواهید روان کننده مصنوعی را به گیاهان خود منتقل کنید، به جای آن به سراغ روغن بذر کتان بروید.

قبل از استفاده از روان کننده، مطمئن شوید که تیغه های تراشه های فلزی را از روی تیغه پاک کنید. سپس، پارچه ای را به مقداری روغن بذر کتان آغشته کنید و در طول هر دو تیغه، روی پیچ وسط یا پین و ناحیه ای که تیغه ها با دسته ها برخورد می کنند، بمالید – این نقاط مستعد زنگ زدگی هستند.

این تمام نکاتی است که برای تیز کردن قیچی باغبانی لازم دارید! اکنون می توانید به راحتی از این ابزار برای تمام نیازهای برش و هرس گیاه خود استفاده کنید.

نکات گسترده

علاوه بر نکات فوق، ما توصیه های اضافی برای استفاده حداکثر و بهینه از ابزار باغبانی خود، داریم.

ایمنی را هنگام تیز کردن قیچی در اولویت قرار دهید

چه در حال تیز کردن، تمیز کردن یا روغن کاری ابزار باغبانی هستید، همیشه باید ایمنی خود را در اولویت قرار دهید. در این مورد، قبل از تمیز کردن، صاف کردن و تیز کردن قیچی خود، دستکش های باغبانی ضخیم و عینک ایمنی بپوشید. دستکش‌های مناسب در برابر بریدگی‌ها و خراش‌های احتمالی محافظت می‌کنند در حالی که عینک‌های ایمنی از چشمان شما در برابر خرده‌های فلز در هنگام سوهان کردن تیغه‌ها محافظت می‌کنند.

ابزارها را بعد از هر بار استفاده تمیز کنید

عادت کنید که ابزار باغبانی خود را بلافاصله پس از استفاده تمیز کنید. ممکن است وسوسه انگیز باشد که آنها را به همان شکلی که هستند تا دفعه بعد ذخیره کنید، اما این کار مطمئن ترین راه برای افزایش عمر ابزارهای گران قیمت شما است.

نظافت نباید یک کار سخت و طاقت فرسا باشد. به سادگی ابزار خود را برای چند دقیقه در آب گرم خیس کنید، به آنها مالش ملایم بدهید، خشک کنید و نگهداری کنید. از طرف دیگر، می توانید یک گلوله پنبه را در پراکسید هیدروژن آغشته کنید و به سرعت تیغه ها را پاک کنید.

گاهی اوقات، قیچی باغچه خود را با باز کردن پیچی که تیغه ها را به هم متصل می کند، جدا کنید. قبل از ضدعفونی کردن با پراکسید هیدروژن و روغن کاری با روغن بذر کتان از یک برس سخت برای تمیز کردن کامل ابزار خود استفاده کنید.

تمرین ذخیره ابزار مناسب

معمولاً باغبان ها ابزارهای خود را بیرون می گذارند و روی زمین دراز می کشند و آنها را برای مدت طولانی در معرض عناصر قرار می دهند. اگر از ابزارهای خود به این روش غفلت می کنید، انتظار خدمات خوب را نداشته باشید.

حتی اگر از فولاد ضد زنگ ساخته شده باشد، ابزار باغبانی اگر به خوبی مراقبت نشود، همچنان مستعد زنگ زدگی است. پس از استفاده، زمانی را به تمیز کردن و خشک کردن ابزار خود اختصاص دهید و آنها را در مکانی به راحتی در دسترس و دور از رطوبت قرار دهید. اگر هنوز یکی از این مکان هارا ندارید، در باغ خود یک سوله راه اندازی کنید که بتوانید با خیال راحت ابزارهای خود را ذخیره کنید و عمر آنها را افزایش دهید.

2-قیچی باغبانی آلتونا مدل J453

مراقب قطعات آسیب دیده باشید

پیچ‌ها یا پین‌های شل و دسته‌های خرد شده یا فرسوده روی قیچی شما خطر بزرگی را به همراه دارد. ابزارهای خود را قبل از هر بار استفاده بازرسی کنید و برای سهولت استفاده و جلوگیری از حوادث قابل پیشگیری، قطعات فرسوده را تعویض یا تعمیر کنید.

خلاصه

همانطور که می بینید، برای تمیز نگه داشتن و تیز کردن قیچی باغ خود لازم نیست حرفه ای باشید. با ابزار مناسب می توانید این کار را تنها در چند دقیقه انجام دهید. با این حال، ابزار تیز کردن در خانه می تواند خطرناک باشد و باید اقدامات لازم را برای محافظت از خود در برابر آسیب احتمالی انجام دهید.

 

اگر در رابطه با موضوع تیز کردن قیچی پیشنهاد یا راهکار دیگه ای دارید ممنون میشیم تا  در کامنت ها برامون بنویسید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *