مطالب آموزشی

چگونه تیغه اره موتوری را تیز کنیم ؟

چند کارهای که نباید با اره موتوری انجام داد ؟
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]
تیغه اره موتوری مانند هر ابزار دیگری پس از مدتی کارایی اولیه خود را از دست می دهد و کند می شود اما راه هایی برای تیز کردن اره موتوری وجود دارد که هر فردی که با اره موتوری سر و کار دارد باید آن ها را بلد باشد.
چون اگر با هر بار کند شدن تیغه اره موتوری به فرد دیگری مراجعه کنیم زمان و هزینه ی زیادی صرف می شود ما در این مطلب قصد داریم که شما را با روش های تیز کردن اره موتوری آشنا کنیم و به شما یاد دهیم تا از هدر رفتن زمان و هزینه ی خود جلوگیری کنید. پس با ما باشید چون در ادامه این مطلب به چگونگی تیز کردن اره موتوری می پردازیم .
• وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن اره موتوری کدام ها هستند ؟
• روش ها و مراحل هر یک از روش ها در تمیز کردن اره موتوری
• در هنگام تمیز کردن اره موتوری رعایت چه نکات ایمنی لازم است ‌؟

 وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن اره موتوری کدام ها هستند ؟

برای تمیز کردن اره موتوری به ابزار و وسایلی نیاز داریم که کیت سوهان از ابزار مورد نیاز هستند . کیت سوهان که انواع سوهان را در خود جای داده است و هر کدام از سوهان برای تمیز کردن قسمتی از تیغه اره موتوری مناسب هستند و کارایی متنوعی دارند .

تیز کردن اره موتوری

سوهان ها و کاربرد های آن ها عبارتند از :

1.سوهان گرد : کاربرد سوهان گرد تمیز کردن سطح منحنی دندانه برش استفاده می شود
2. سوهان صاف : کاربرد سوهان صاف این است که از آن برای تمیز کردن قلاب استفاده می شود .
3. وسیله تنظیم عمق پایه : کاربرد آن این است که از آن برای تنظیم کردن عمق پایه استفاده می شود
+  برای اینکه مطمئن شوییم که سوهان گرد در زاویه و جهت مناسب قرار گرفته است از راهنمای سوهان گرد استفاده می کنیم .

روش ها و مراحل هر یک از روش ها در تمیز کردن اره موتوری

اولین روش : تیز کردن تیغه اره موتوری به صورت دستی

برای اینکه تیغه اره موتوری خود را با این روش تیز کنید به عنوان ابزار فقط به یک سوهان نیاز دارید که سوهان باید از نوع سوهان گرد باشد و از جهت اندازه باید اندازه سوهان با اندازه قطر هر دندانه برابر باشد .
نحوه عملکرد و کارکرد در این روش این گونه است که شما باید متناسب با جهت و زاویه هر دندانه ، سوهان زاویه اره موتوری را به یک سمت حرکت دهید و برای صرفه جویی بیش تر در وقت بهتر است اولین دندانه ای را که سوهان کشیده اید و تیز کرده اید نشانه گذاری کنید تا دوباره آن ها را سوهان نکشید .

انجام این روش علاوه بر مزایا دارای معایبی نیز هستند که این معایب عبارتند از :

الف ) به زمان زیادی برای انجام این کار نیاز است و انجام دادن آن دشوار است
ب ) در این روش کیفیت تیز شدن دندانه ها پایین است و آن گونه که می خواهیم تیز نمی شوند .
پ ) دندانه ها به صورت یک دست و هماهنگ تیز نمی شوند .

دومین روش : استفاده از دریل شارژی برای تمیز کردن تیغه اره موتوری :

از بین روش های موجود برای تمیز کردن اره موتوری ، این روش مناسب ترین و بهترین روش است چون که دارای مزایای بسیاری است و همین روش به شما عزیزان توصیه می شود.
ابزار های مناسب برای تمیز کردن اره موتوری در این روش که به راحتی می توانیم به آن ها دسترسی داشته باشیم و در واقع ابزارهایی در دسترس هستند که عبارتند از :
1.دریل که اگر از نوع دریل شارژی باشد مناسب تر است.
2.سوهان گرد که انتخاب آن بستگی به اندازه ی دندانه های تیغه اره موتوری دارد و سوهان باید با اندازه دندانه ها متناسب باشد .
3.بلبرینگ
4.یک عدد ماژیک

که این روش خود دارای چند مرحله است :

اولین مرحله در دومین روش سوهان مناسب را انتخاب می کنيم : اره موتوری را روی یک سطح صاف قرار می دهیم و قبل از هر کاری باید آن را با یک وسیله به سطحی که اره موتوری بر روی آن قرار دارد محکم ببندیم مثلاً می توانیم از طناب استفاده کنیم یا آن را با گیره در جای خود محکم کنیم. برای انجام این کار لزومی ندارد که زنجیر اره موتوری را از قسمت ساطوری خارج کنیم.
سپس برای اینکه سوهان نیم در بین نیم دایره جای بگیرد نوع سوهان باید از نوع سوهان گرد باشد چرا که به خوبی داخل نیم دایره دندانه ها قرار می‌گیرد.
انتخاب سوهان مناسب براساس اندازه آن با توجه به قسمت دایره ای شکل دندانه تیغه اره موتوری تعیین می شود و آن سوهانی که اکثریت برای تیز کردن دندانه ها مناسب است سوهان با اندازه ۵.۵ میلی متری است.
دومین مرحله از دومین روش سوهان را به دریل شارژی می بندیم و بلبرینگ نصب می کنیم : در این مرحله سوهان در داخل سه نظام دریل شارژی قرار می گیرد.
برای انجام این کار حتماً باید بر روی آن کنترل داشته باشد و برای اینکه کنترل بهتری روی این کار داشته باشید یک بلبرینگ به قسمت دیگر سوهان نصب کنید برای اینکه سر سوهان را در داخل بلبرینگ قرار دهید کافی است که یک تکه چوب یا پلاستیک را که قطر آن با قطر بلبرینگ هم اندازه است انتخاب کنید و پس از انتخاب آن تکه چوب یا پلاستیک داخل دهانه بلبرینگ قرار دهید ، سپس با یک مته که هم اندازه با سوهان گرد است یک سوراخ داخل تکه چوب یا وسیله پلاستیکی ایجاد میکنید و در آخر سر سوهان را در سوراخ ایجاد شده قرار می دهیم .
و نحوه عملکرد و کارکرد این روش اینگونه است که وقتی دریل شارژی را روشن می کنید و می خواهید با آن تیغه اره موتوری را شارژ کنید با یک دست دریل شارژی را نگه می دارید و با دست دیگر بلبرینگ را نگه می دارید و تیغه اره موتوری با کیفیت عالی تیز می شود.
نکاتی در مورد این مرحله وجود دارد که اگر آن ها را رعایت کنید به کیفیت کار خود کمک شایانی کرده اید که عبارتند از :
  • الف ) برای شروع کار از کوتاه ترین دندانه شروع کنید که دندانه ها پس از تیز شدن هم اندازه این دندانه شوند
  • ب ) در این کار از وسواس خودداری کنید یعنی یک دندانه را در حد معمول و تیز شدن سوهان بکشید نه بیش تر و نه کم تر .
  • پ) این کار را به آرامی انجام دهید و هیچ عجله ای یا فشار آوردن به اجزای تیز کننده لازم نیست .
  • ت ) جهت سوهان باید به یک سمت باشد اگر در ابتدای کار جهت سوهان به سمت جلو باشد باید تا پایان جهت کار به سمت جلو باشد و بالعکس .
  • ث ) در حین کار توجه به جهت زاویه تیغه ها مهم است و زاویه بیش تر تیغه بین ۲۰ تا ۳۰ درجه است
  • چ ) برای اینکه از تکان خوردن اره موتوری و تیغه جلوگیری شود بهتر است که آن را قفل کنیم ‌.

سومین روش :

استفاده از دستگاه زنجیر تیز کن برای تیز کردن تیغه اره موتوری است که اگر بخواهیم از این روش استفاده کنیم باید هزینه ای برای خرید این دستگاه بپردازیم و آن را به صورت جدا خریداری کنیم که اگر می خواهید آن را خریداری کنید بهتر است آن را هنگام خرید اره موتوری خریداری کنید.
در غیر این صورت به فردی مراجعه کنید که با استفاده از این روش تیغه اره موتوری شما را تمیز می کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *