مطالب آموزشی

آشنایی با انواع پمپ آب

آشنایی با انواع پمپ آب
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
آب در زندگی ما نقش اساسی و حیاتی دارد به طوری که موجودات زنده بدون آب زنده نمی مانند و حیات آنها بدون آب ممکن نیست. پمپ آب که یکی از وسایل دسترسی ما به آب است یک وسیله کاربردی در زندگی است . ما در این مطلب قصد داریم که شما را با انواع پمپ آب آشنا کنیم و به سوالات زیر پاسخ دهیم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید .
• از پمپ آب چه استفاده هایی می شود ؟
• در انتخاب یک پمپ آب باید به چه نکاتی توجه کنیم ؟
•  انواع پمپ آب و کاربرد آن ها کدام ها هستند ‌؟

از پمپ آب چه استفاده هایی می شود ؟

پمپ یک وسیله ی مکانیکی است که کاربردهای زیادی دارد از پمپ به عنوان انتقال دهنده و جا به جا کننده مایعات مختلف استفاده می شود. پمپ آب ، که آب را برای استفاده های گوناگون و در مکان های گوناگون انتقال می دهد همانند یک پمپاژ عمل می کند و فشار مایعات را تا حد زیادی افزایش می دهد و به این صورت باعث انتقال آب به ارتفاعات بالاتر می شود.

•در انتخاب یک پمپ آب باید به چه نکاتی توجه کنیم ؟

آنچه که در انتخاب یک پمپ آب حائز اهمیت است و کمک می کند که شما بتوانید پمپ آب مورد نیاز خود را با توجه به کاربرد آن انتخاب کنید این است که ، از پمپ آب برای انتقال کدام سیال استفاده می کنید ، چرا که اگر سیال برای پمپاژ مواد و ذرات خورنده باشد باعث می شود که پمپ آب در مدت زمان کوتاه سایش و فرسوده شود.
بنابراین واجب است که ترکیبات شیمیایی محیط پمپاژ ، گران روی آن و همچنین احتمال این که مواد و اجزای جامد وجود داشته باشد را مد نظر داشته باشید و دانستن این نکته که زمانی جریان در سیستم دشوار تر و سخت تر خواهد بود که سیال چسبناک تر باشد.

• انواع پمپ آب و کاربرد آن ها کدام ها هستند ‌؟

• پمپ آب خانگی :

در میان انواع پمپ آب ، پمپ آب خانگی از پرکاربرد ترین پمپ های آب می باشد. عواملی که در انتخاب یک پمپ آب خانگی مناسب موثر هستند عبارتند از : تعداد طبقات ، تعداد شیرهای آب و متراژ واحد ها و انتخاب یک پمپ آب خانگی مناسب بستگی به موارد فوق دارد .
پمپ آب کوچک یا به عبارت دیگر مینی پمپ خانگی ، که از لحاظ ظاهری کوچک و همچنین مقرون به صرفه و فایده دار هستند.
از آن ها استفاده های زیادی می شود از جمله در ساختمان های مسکونی برای تامین آب با فشار بیش تر و هم چنین سرعت بیش تر استفاده می شود .
از پر کاربردترین پمپ های آبی خانگی می‌توان به پمپ های آبی توان و نیروی نیم اسب و اسب با اسامی پمپ آب بی صدا ، جتی ، دو پروانه ، محیطی و خود مکش اشاره کرد.
که همگی آن ها یک وظیفه مشترکی که آن هم پمپاژ آب چاه یا مخزن به بخش های مختلف ساختمان است . همچنین یکی دیگر از وظایف این پمپ های آبی در آبیاری باغ ها و سیستم های آبیاری اتوماتیک استفاده می شود.

آشنایی با انواع پمپ آبالف ) پمپ آب بی صدا :

در بین پمپ های آب خانگی که در منازل و ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند پمپ آب بی صدا پرطرفدار دار ترین و محبوب ترین پمپ آب خانگی است.
در حالت کلی هر پمپ هنگامی که روشن است و کار می‌کند سر و صدایی ایجاد می‌کند و به طور تقریبی می توان گفت که هیچ پمپی وجود ندارد که کاملاً بی صدا باشد در واقع سر و صدای ایجاد شده توسط پمپ ها اجتناب ناپذیر است .
اما میتوانید با دقت در انتخاب یک پمپ متناسب با ساختمان مورد نظرتان و نصب کردن پمپ آب به طور صحیح و آگاهانه توسط یک فرد متخصص و دانستن شیوه نگه داری از آن ها می توان تا حدود زیادی این امکان را به وجود آورد که یک پمپ بی صدا به کار گرفت که در ساختمان های مسکونی بیش تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ب ) پمپ آب جتی :

یکی دیگر از انواع پمپ آب ، پمپ آب جتی است که اگر می‌خواهید بدون وجود لوله کشی از اعماق زیاد، آب خارج کنید پمپ آب جتی گزینه مناسبی است.
این نوع پمپ آب دارای مزایای بسیاری است که می توان به مقرون به صرفه بودن آن ، دارای بازدهی بسیار بالا و با کیفیت ، دامنه وسیع کاربری و همچنین تخلیه آب به صورت یکنواخت اشاره کرد.
وظایف کلی این نوع پمپ آب ، انتقال دهنده مایعات ، سوخت های سبک ، سیستم های تهویه ، در انواع مصارف خانگی و صنعتی و همچنین کشاورزی و در آخر پر کردن آب استخر است .

پ) پمپ آب دو پروانه :

از پمپ آب دو پروانه برای تامین آب در منازل و ساختمان های مسکونی استفاده می شود. ساختار آن به نحوی است که دو پروانه را در خود جای داده است . از پمپ آب دو پروانه برای پمپاژ آب و مایعاتی که بی خطر هستند استفاده می شود.
از مزایای استفاده از این پمپ آب می توان به بازدهی و کیفیت بسیار بالای آن اشاره کرد که از جهت این فایده و کاربرد از آن در ساختمان هایی که دارای تعداد طبقات یا واحدهای بسیاری هستند مورد استفاده قرار می گیرد.
پمپ آب دو پروانه از آن جا که بسیار پرکاربرد است کاربردهای آن فقط به موارد گفته شده مختص نمی شود بلکه دارای کاربردهای دیگری نیز است از جمله آب رسانی داخل ساختمان ، پرورش ماهی ، تقویت فشار آب و … اشاره کرد.

• پمپ آب صنعتی :

وقتی بخواهیم از قدرتمندترین نوع پمپ آب سخن بگوییم حرف از پمپ آب صنعتی به میان می آید. پمپ آب صنعتی که بسیار پیشرفته است می تواند سیالات با غلظت و حجم بسیار بالا را انتقال دهد.
طرفداران این نوع پمپ آب مراکز صنعتی و تجاری هستند که با توجه به نیازهای ویژه خود به استفاده از این نوع پمپ نیازمند هستند همچنین صنعت ساختمانی نیز با به کارگیری این نوع پمپ آب صنعتی سود می برد.
از وظایف پمپ آب صنعتی می توان به انتقال آب در مسیر و مسافت های طولانی و خط های لوله ، جا به جایی مواد شیمیایی ، انتقال نفت و روغن ، پساب و همچنین انتقال مواد غذایی اشاره کرد.
این پمپ در انواع مختلف سانتریفیوژ ، چدنی ، لجن کش ، کفکش و پیستونی موجود هستند . از این نوع پمپ همچنین برای رفع مشکل کمبود آب در مناطق صنعتی و روستاهای مواجه با کمبود آب استفاده می شود.

آشنایی با انواع پمپ آب
الف ) پمپ لجن کش :

اگر بخواهیم از پر فروش ترین نوع پمپ آب صنعتی حرف بزنیم باید به پمپ لجن کش اشاره کنیم. این نوع پمپ، لجن را خارج می‌کند و آن را به بیرون منتقل می کند. از این نوع پمپ در صنایع ساختمانی برای این که فاضلاب را خارج کنند استفاده می شود.

ب) پمپ کف کش :

اگر هم بخواهیم از مهم ترین انواع پمپ صنعتی حرف بزنیم باید به پمپ کف کش اشاره کنیم چرا که بسیار کاربردی است و کارکردی همانند پمپ های لجن کش دارد. اما اکثریت برای خارج کردن آب استخر ، حوض ها و مخازن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *