مطالب آموزشی

چالکود چیست ؟ و چه کاربردی دارد ؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
کشاورزی در زندگی ما نقش بسزایی دارد چرا که مو اد غذایی از طریق کشاورزی و به وسیله کشاورزان عزیز به دست ما می رسد. در ضمن هر کشاورزی می خواهد که محصول اش از نظر کمی و کیفی فوق العاده باشد. ما در ادامه این مطلب با پاسخ به چند سوال ، به شما کمک می کنیم که با استفاده از چالکود کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی خود را افزایش دهید.
چالکود چیست ؟ و چه کاربردی دارد ؟  دلیل استفاده از چالکود در کشاورزی چیست ؟
• اجرای چالکود دارای چه مراحلی است و چگونگی انجام آن ؟
• اجرای چالکود در چه زمانی مناسب است ‌؟
• استفاده از چالکود در کشاورزی دارای چه مزایا و چه معایبی است ؟

 چالکود چیست ؟ و چه کاربردی دارد ؟

در کشاورزی برای اینکه گیاه به خوبی رشد کند باید یک بستر مناسب برای گیاه ایجاد کنیم به گونه ای که گیاه شرایط رشد و توسعه و باروری را داشته باشد این بستر سازی برای گیاهان چند ساله با ریشه های دارای عمق زیاد و انجام شرایط اصلاحی برای بهبود خاک که دشوار است دارای اهمیت بسیار است.
اگر کود را به سطح خاک بیفزایید برای تغذیه ی خاک و از طریق آن تغذیه به گیاه از آسان ترین روش برای بهبود وضعیت تغذیه ای گیاه و افزایش رطوبت خاک است. اما کود دهی به سطح خاک در مورد درختان که دارای عمق بسیار هستند نمی تواند تمام مشکل قسمت های عمقی خاک را برطرف کند.
برای حل این مشکلات و بهبود خاک عمقی بهترین روش استفاده از چالکود می باشد.
+بهترین روش برای کوددهی و تغذیه درختان به ویژه درختان میوه چالکود است.
در تغذیه درختان براساس چالکود کودهای شیمیایی و کودهای دامی را با هم مخلوط می کنید و ترکیبی از این مخلوط را که برای تغدیه و رشد گیاه مناسب است را که در چاله هایی ریخته می شود که در نزدیکی ریشه درخت حفر می‌شود.
نتیجه استفاده از روش چالکود باعث غنی سازی خاک ، بهبود خاک ، همچنین تقویت کننده و اصلاح کننده ی ریشه ی درختان است و همچنین باعث تکثیر و افزایش رشد شاخه های جدید است.

چالکود چیست؟

 دلیل استفاده از چالکود در کشاورزی چیست ؟

اگر برای کوددهی از این روش استفاده شود ریشه درختان به صورت مستقیم و خود ریشه با مواد کودی که شامل ترکیبی از کود دامی و کود شیمیایی است در ارتباط خواهد بود و مواد مغذی کودها را به خود جذب و تغذیه می کند.
همچنین هنگامی که آبیاری سنگین است و جنس خاک از رس است در این هنگام که اکسیژن به ریشه گیاه نمی رسد، کربن دی اکسید و تولید بی کربنات افزایش می یابد اما اگر از این محصول استفاده شود از این مشکلات جلوگیری می‌شود . دلیل دیگر استفاده از چالکود این است که نقش موثری در افزایش کیفی محصولات باغی دارد.

 اجرای چالکود دارای چه مراحلی است و چگونگی انجام آن؟

در حالت کلی به دو دسته تقسیم بندی می شوند :

1. چالکودهای آماده گرانولی :

این را شرکت ها می سازند و به صورت فرموله شده برای کشاورزها به فروش می رسانند.

2. چالکودهای دست ساز:

این نوع دست ساز به صورت دستی مواد مورد نیاز گیاه را با هم مخلوط می کنند . در استفاده از این نوع به آنالیز خاک نیاز است .

مراحل و چگونگی انجام هر یک از مراحل :

الف ) انتخاب محل چالکود :

این که در کجا باشد دارای اهمیت بسیاری است پس باید در انتخاب محل دقت کافی را داشته باشید و مناسب ترین مکان برای حفر چالکود مکانی است بیش ترین ریشه فعال و جوان در آن قسمت باشد.
برای اینکه منطقه ای که درخت سایه انداخته را بهتر تشخیص دهید به شاخه های انتهایی درخت نگاه کنید و در زیر امتداد پایانی ترین شاخه درخت محل مناسبی برای حفر چاه می باشد .

ب ) ایجاد چاله و تعداد چاله برای حفر چالکود :

این که هر درخت برای رشد و تغذیه خود به چه تعداد نیاز دارد وابسته به سن درخت و شرایط خاک آن دارد ‌. برای درختانی که عمر آن ها بیش از ۱۰ سال است ، حدود ۲ تا ۴ چالکود برای این درختان مناسب است .
اگر از چالکودها به خوبی محافظت و نگه داری کنید می توانید چند سال از همان استفاده کنید و نیازی به حفر چالکود در هر سال نیست. .

پ ) اندازه قطر و عمق چاله

عمق چاله حفر شده برای این روش بستگی به ریشه درخت دارد . اما در حالت کلی و به طور معمول عمق چالکود ها کمترین عمق ۳۰ سانتی متر و بیش ترین عمق ۶۰ سانتی متر است . وسیله هایی که برای حفر چاله از آن ها استفاده می شود اندازه قطر چاله ها را مشخص می کند ‌.

ت ) پر کردن چالکود

برای پر کردن نباید از خاکی استفاده کنید که قبلاً چالکود با آن خاک پر شده بود . همچنین برای اینکه کوددهی تاثیر بیش تری داشته باشد کوددهی را به صورت ترکیبی انجام می دهند یعنی در قسمت پایینی چالکود کودهای دامی ، در قسمت میانه ی چالکود ترکیبی از کودهای شیمیایی و دامی با هم و در آخر قسمت بالایی یعنی سطحی زمین با کودهای دامی پر می شود .

اجرای چالکود در چه زمانی مناسب است ؟

در فصل پاییز و زمستان که گیاه به خواب فرو می رود ، این هنگام بهترین زمان برای اجرای روش چالکود و از طریق آن تغذیه درختان است.
اگر عناصر مغذی، در فصل پاییز و زمستان جذب ریشه گیاه شوند، گیاه در فصل بهار با نیرو و پتانسیل بالاتر فصل رشد خود را آغاز می‌کند.

استفاده از چالکود در کشاورزی دارای چه مزایا و چه معایبی است ؟

مزیت های استفاده از روش چالکود : هر کشاورزی به دنبال بهبود کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی خود است استفاده از روشی است که می تواند کشاورزان را به این هدف برساند. همچنین استفاده از چالکود دارای مزیت های دیگری نیز است از جمله این که بافت خاک بهبود می یابد و هم چنین نفوذپذیری و تهویه خاک افزایش می یابد.
از رشد علف های هرز جلوگیری می‌شود.
کود به طور کامل جذب ریشه ها می شود و هدر نمی رود.
ریشه گیاه به آن سمت حرکت می کند که دارای مواد مغذی و مرطوب است .
این روش هم دارای معایبی است : اگر چاهی که برای اجرای روش چالکود حفر می شود به صورت غیر اصولی حفر شود باعث آسیب رساندن به ریشه های سطحی و قطع شدن آن ها می شود.
اگر در نزدیکی گیاه ساختمان وجود داشته باشد ، حفر چاله ممکن است باعث تخریب ساختمان شود.
و در آخر باید به این نکته توجه داشت که این روش کمک کننده و تقویت کننده گیاه است و مختص به فصل پاییز و زمستان است استفاده از چالکود دلیل بر این نیست که گیاه نباید هیچ گونه تعذیه ی دیگری دریافت کند و باید تغذیه گیاه در فصل رشد نیز انجام بشود.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *