مطالب آموزشی

مزایای کشت گلخانه ای چیست؟

مزایای گشت گلخانه ای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4.7]
شرایط محیطی در هر کشوری ، از آنجا که بر روی کشاورزی آن کشور تاثیر می گذارد در نتیجه در توسعه اقتصادی آن کشور هم موثر است و در کشور ما با توجه به شرایط محیطی می توان از کشاورزی به عنوان یک منبع توسعه اقتصادی کمک کرد. یکی از راه هایی که به توسعه اقتصادی کشور از طریق کشاورزی کمک می کند کشت گلخانه ای است پس در ادامه این مطلب با پاسخ به چند سوال شما را با کشت گلخانه ای و مزایای آن آشنا خواهیم کرد.
• کشت گلخانه ای چیست ؟
• مزایای کشت گلخانه ای چیست؟

 کشت گلخانه ای چیست ؟

نور کافی، دمای هوا در طول روز و شب ، میزان رطوبت خاک و همچنین رطوبت هوا در رشد یک گیاه موثرند و رشد گیاه به این عوامل بستگی دارد. عوامل محیطی نا مساعد از قبیل باد ، طوفان، سرما و یخبندان مانع از رشد گیاه می شوند پس برای تولید گیاهانی با کیفیت به محیطی نیاز داریم که گیاه را از این شرایط نا مساعد حافظت کند این محیط که دارای شرایط محیطی مطلوب است و رشد و پرورش گیاهانی با کیفیت را به ارمغان می آورد گلخانه نام دارد و به محصولات آن ، کشت گلخانه ای می گویند تولید گلخانه ای سرمایه ی زیادی می خواهد ولی در عوض از بین بخش های کشاورزی به یکی از سود آورترین بخش ها تبدیل شده است.
و از لحاظ تولید گل ، گیاهان زینتی، تولید سبزی و صیفی جات به صورت بسیار موفق عمل کرده اند همچنین استفاده از روش کشت گلخانه ای موجب می شود به تولید گل و گیاهان زینتی و همچنین تولید میوه و سبزیجات در خارج از فصل آن ها دست یافت و نیاز افراد و کارخانه جات و … را برطرف کند.
این نوع کشت در حالت کلی این امکان را فراهم می کند محصولاتی که شرایط تولید و رشد را در فضای بیرون نداشته باشند در فضای بسته یعنی محیط گلخانه تولید کرد.

مزایای گشت گلخانه ای

• مزایای کشت گلخانه ای چیست ؟

الف ) در کشت گلخانه ای افزایش تولید در واحد سطح خواهیم داشت :

شرایط محیطی مناسب در فضای گلخانه ای که فضای کنترل شده است باعث افزایش تولید در واحد سطح نسبت به کشت در فضای باز تا ۱۰ برابر بازده بیشتر خواهد شد به عنوان مثال اگر یک محصول مانند خیار که در فضای باز و در یک زمین زراعتی به اندازه یک متر مربع ، حدود ۲ کیلو گرم خیار به عنوان فرآورده دارد در حالی که در فضای گلخانه ای با همان اندازه یعنی یک متر مربع ، توانایی و ظرفیت ۲۰ کیلو گرم خیار را خواهد داشت.
همچنین در کشت گلخانه ای یک محصول مانند خیار سه بار در سال محصول خواهد داد و در مورد گوجه فرنگی دو بار در سال محصول خواهد داد.

ب ) کیفیت محصوالت تولید شده در فضای گلخانه ای افزایش می یابد :

در کشت گلخانه ای استفاده از سموم برای محصولات کشاورزی تا حد ممکن کاهش می یابد و هم چنین اینکه محصولات دارای آفات و بیماری باشند به طور دقیق بررسی و کنترل می شوند و همچنین از روش های کنترل بیولوژیکی استفاده می شود که همه این موارد به نوبت به افزایش کیفیت محصولات کمک شایانی خواهند کرد و با رعایت همه این نکات محصول ی با کیفیت تولید می شود .
تولید یک محصول با کیفیت صادرات را افزایش می دهد و محصول طرفداران و خریداران بسیاری پیدا می کند محیط زیست و خاک زمین هم که دارای اهمیت بسیاری هستند حفظ می شوند.

پ ) مصرف آب در کشت گلخانه ای به صورت چشمگیر کاهش می یابد :

در کشت گلخانه ای به چند دلیل مصرف آب تا حد ممکن کاهش می یابد اول اینکه چون فضا به صورت یک فضای بسته است آب به علت تبخیر و … هدر نمی رود و برای آبیاری که از روش های مکانیزه مانند بوم آبیاری ، نوار آبیاری و … استفاده می شود که استفاده از این روش مصرف آب را نیز کاهش داده است. برای درک بهتر این مفهوم برای شما یک مثال خواهیم زد در فضای گلخانه ای برای اینکه یک کیلو کاهو تولید کنیم به ۹ کیلو آب نیاز داریم اما در فضای باز برای تولید همین مقدار کاهو به ۱۵۰ لیتر آب نیاز است.

ت ) در کشت گلخانه ای با استفاده از سیستم هیدرو پونیک امکان کاشت در زمین های غیر قابل کاشت به وجود می آید :

بعضی از زمین ها دارای شوری ، بیماری ها ، فقر مواد غذایی در خاک هستند که آن ها را به زمین های غیر قابل کاشت تبدیل کرده است اما در کشت گلخانه ای به کمک کشت هیدرو پونیک امکان کاشت محصولات و به مصرف رساندن همه این محصولات به وجود می آید. به عنوان مثال که در کیش گلخانه های پرورش سبزی وجود دارند.
ج ) در کشت گلخانه ای ، تولید به شرایط محیطی وابسته نیست و این امکان را فراهم می آورد بدون هوای فضای باز بیرون و تغییرات محیطی و جوی شرایط محیطی مناسب را برای رشد گیاه فراهم آورد و این باعث می شود در هر زمان که بخواهیم و همچنین هر محصولی که بخواهیم تولید کنیم و این که بتوان عوامل و شرایط محیطی را کنترل کرد و یک شرایط مناسب برای رشد گیاه فراهم آورد پس در تمام فصول می توانیم محصول تولید کنیم روی آوردن به کشت گلخانه ای باعث فراهم آوردن شرایط شغلی مناسب برای مهارتمندان و دانش آموخته های رشته های کشاورزی می باشد و سطح بیکاری نیز کاهش می یابد.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4.7]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *