مطالب آموزشی

موتور برق چیست و طرز کار موتور برق ها چگونه است؟

موتور برق چیست و طرز کار موتور برق ها چگونه است؟
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

شیوه ی کارکردن موتور برق ها خیلی شبیه دیزل ژنراتورهاست. به این منظور که موتور برق انرژی مکانیکی به دست آمده از انرژی فسیلی را به تغییر و به انرژی الکتریکی تبدیل ‌می‌کند.

تنها یک فرق موتور برق های با دیزل ژنراتورها در یک چیز است که سایز موتور برق بسیار کوچک تر از دیزل ژنراتور است.سازندگان ژنراتورها برای برآورده کردن خواسته ی مشتری ها شروع به تولید و ساخت موتوربرق ها کردند.

انواع مدل موتور برق

گروه بندی موتور برق ها به شیوه های متفاوتی انجام می شود.

می توانیم بگوییم یک مورد از مهم ترین راه های گروه بندی  از دید سوخت مصرفی است که به سه گروه کلی دسته بندی می شوند.

گروه اول موتور برق های دیزلی هستند و گروه دوم موتور برق های بنزینی هستند و گروه سوم موتور برق های گازی قرار دارند. که هر یک از این موتور برق ها با توجه به نیاز مشتریان در مدل ها و توان های متفاوتی عرضه می گردند.

موتور برق های دیزلی

همانگونه که از نام موتور برق های دیزل پیداست سوخت این موتوربرق از گازوئیل تأمین می گردد.

مقاومت یا قدرت این موتور برق در مقایسه با موتور برق هایی که از سوخت فسیلی بنزینی استفاده می شوند قوی تر است و قدرت بالاتر و استحکامت بیشتری دارد و در قدرت های سرتر صنعتی هم قابل عرصه می باشد.

موتور برق چیست و طرز کار موتور برق ها چگونه

موتور برق های بنزینی

 گروهی دیگر از موتور برق ، موتور برق های بنزینی هستند. موتور برق های ساخت ژاپن بنزینی اغلب  در قدرت و توان های یک کیلو وات تا پانزده کیلو وات ساخته می شوند. از طرفی دیگر موتور برق های ساخت چین نیز اغلب در قدرت های پایین یک کیلوگرم وات تا 8 کیلو وات تولید می شوند.

موتوربرق های گازی(سی ان جی) CNG یا (ال‌پی چی)LPG

موتوربرق های گازی (سی ان جی)CNG  یا  (ال پی جی)LPG هم موتور برق هایی با میزان آلودگی پایین تر و طرفدار طبیعت هستند که اغلب در قدرت های کمتر قابل تولید می باشند. دستگاه موتور برق ها در بین سیستم استارت شان اغلب دو سیستم دارند. سیستم روشن کردن استارت و قسمت دیگر موتور برق با دستگاه روشن کردن هندلی هستند، گروهی دیگر از موتور برق ها وجود دارند که ترکیب و تلفیقی از دو دستگاه و سیستم استارت را دارا هستند.یعنی هر دو نوع روی آنها نصب است.

موتور برق های تک فاز و موتور برق های سه فاز

در دسته بندی دیگری در مورد موتور برق ها می توان ذکر کرد: برق تولید شده موتوربرق به طور معمول به دو صورت برق سه فاز و برق تک فاز می باشد. موتور برق های تک فاز از نظر وزنی از وزن بسیار کمتری بهره می برند و از موتوربرق های سه فاز می باشند و به همین علت ویژگی حمل بسیار راحت دارند.همچنان باید درنظر بگیرید موتور برق های قدیمی صدای خیلی بالایی داشتند که با گذر زمان زیاد و پیشرفت تکنولوژی، در حال حاضر صدای تولیدی موتوربرق ها خیلی پایین آمده است.

موتور برق های صدا دار و موتور برق های بی صدا یا کانوپی دار

در دسته بندی دیگر از نظر صدای تولیدی موتور برق ها به دو بخش تقسیم خواهند شد، موتور برق های صدار دار و موتور برق های بدون صدا یا دارای کانوپی .

موتور برق صدا دار

موتور برق صدا دار موتور برق هایی هستند که بدون عایق صدا گیر هستند و هنگام کار موتور برق ایجاد صدا می کنند.

موتور برق های بدون صدا یا موتوربرق های کانوپی دار

موتور برق های بدون صدا نیز به گونه ای می باشند که دور دستگاه موتور برق به طور معمول عایق بندی خواهد شد، و از لحاظ ایجاد سر و صدا مقدار دسیبل را پایین آورده و بدون صدا خواهند کرد.

ویژگی های یک موتور برق مناسب برای باغ و ویلا چیست؟

موتوربرق گازوییلی بهتر می باشد یا موتوربرق بنزینی ؟

باید در نظر داشته باشید موتور برق های گازوئیلی نسبت به موتور برق های بنزینی راندمان بیشتری در تبدیل سوخت به انرژی خواهند داشت . یعنی با مقدار سوخت مساوی موتور برق های گازوییلی  زمان بیشتری کار خواهند کرد و از این لحاظ به صرفه تر می باشند .

از طرف دیگر چون بنزین در دمای بیشتری نسبت به گازوییل خواهد سوخت، مقدار گرمای خروجی از موتور بنزینی بیشتر می باشد.

 از نظر ایمنی موتوربرق های گازوئیلی به علت امنیت بیشتری که دارند  گازوییل نسبت به بنزین از امنیت بیشتری برخوردار می باشند. ولی قیمت موتور برق های بنزینی نسبت به موتور برق گازوییلی کمتر می باشند و در مورد توان تولیدی موتور برق گازوئیلی ۱۵ تا ۲۰ KW و بنزینی ۸۰۰ وات تا ۱۰ KW است.

باید توجه داشته باشید موتور برق دیزلی اغلباً کاربرد های صنعتی داشته و موتور برق دیزلی سنگین تر از موتور برق بنزینی می باشد.هزینه  نگهداری و تعمیر موتورهای دیزلی کمتر می باشد.

 

AVR چیست؟

 تثبیت کننده مقدار ولت موتور برق AVR  نام می گیرد . در اصل به این نکته توجه نمایید که موتور برق ها باید سیستم AVR   داشته باشند. موتور برق  اپکس دارای یکسو کننده و تنظیم کننده ولتاژ AVR  می باشد.

 کنترل نوسان مقدار ولتاژ ورودی، به صورت خودکار ولتاژ ترمینال خروجی ژنراتور را در میزانی تنظیم شده حفظ خواهد  این ویژگی  روی بیشتر موتور برق های بالای 2500 W  خواهد بود و اجازه نخواهد داد ولتاژ موتور برق  زیاد از حد بشود و وسایل برقی شما را دچار مشکل کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *