مطالب آموزشی

روش های پیوند درخت گردو

روش های پیوند درخت گردو
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 366 میانگین: 3.3]

در جهان پر رونق و مدرن کشاورزی، پیوند زدن از روش های قدیمی و تاثیر گذار است که از آن برای بهتر شدن ویژگی‌های گیاهان و بالا رفتن برداشت بهره گیری می شود.

درختان با بهره گرفتن از پیوند به خاصیت های بهتری می رسند. پیوند درخت گردو این امکان را به وجود می آورد که به بهتر شدن خاصیت های گوناگونی مانند سرعت رشد، مقاومت در مقابل بیماری‌ها و کیفیت میوه کمک کند.

با  کمک از روش های صحیح پیوند، باغداران همینطور؛ می‌توانند از اندازه ی گوناگون گردو برای اهداف مختلفی استفاده کنند. در این مطلب، به معرفی کردن و ارزش شیوه ی پیوند درخت گردو پرداخته و بعد شیوه ی دقیق پیوند را برای دنبال کنندگان  کشاورزی و باغداران گردو توضیح می دهیم. ما را همراهی کنید تا شیوه های جدید و کارآمد پیوند درخت گردو بشناسید و بهره‌برداری بهتری از باغ‌های خود داشته باشید.

چرا باید درخت گردو را پیوند بزنیم؟

شیوه ی پیوند زدن درخت گردو در ارتقاء کیفیت و تقویت کردن خاصیت های آن نقش زیادی دارد؛ ازطرفی بعد از کاشتن درخت گردو پیوند یکی از مرحله های ضروری و مهم است. تغییرات ژنتیکی به وجود آمده از طرف این فرآیند می‌تواند سلامت و باروری درخت را بالا ببرند. اگر  کاهش خاصیت های محصول یا ضعیف شدن درخت را دیدید، استفاده کردن از روش های پیوند مناسب می‌تواند عملکرد درخت را بهتر سازد.

شیوه ی پیوند درخت گردو

پیوند درخت گردو این امکام را دارد که به چندین راه انجام بگیرد؛ اما در این قسمت یکی از راه های کاربردی و مهم را توضیح می‌دهیم:

روش های پیوند درخت گردو

قلمه زدن درخت گردو

شیوه ی پیوند درخت گردو با کمک گرفتن از روش قلمه زدن خیلی زیاد است.

در این تکنیک اول یک قلمه از شاخه‌ی جوان گردو را بر می دارید؛بعدا این قلم بر روی سطح یک درخت پایه که پیش تر آماده‌سازی شده است، قرارگرفته و در طرف بریده‌شده یا شکاف زده شده‌ی پایه قرار می‌گیرد. با استفاده کردن از نوار یا وسیله های دیگر، قسمت پیوند محکم می‌شود تا دو قسمت با همدیگر همگرا شوند و پیوند موفقیت‌آمیز باشد.

وقت مناسب برای پیوند قلمه درخت گردو و خیلی از گیاهان، اخر فصل زمستان یا اول بهار است؛ پیش از آغاز رشد بهاری و وقتی که گیاهان هنوز در حال استراحت زمستانی هستند. در این هنگام، قلمه‌ها تازه هستند و رطوبت زیادی دارند؛ خلاصه که احتمال موفقیت در پیوند افزایش می‌یابد.

پیوند زدن به شیوه ی تاجی

پیوند به روش تاجی یکی از نوع های طریقه پیوند زدن درخت گردو است که به خاطر ظاهری که در فرآیند پیوند گیاهی به وجود می آید؛ این نام برای آن انتخاب شده است.

شیوه ی پیوند درخت گردو از نحوه ی تاجی را در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم:

اول، پیوندک‌ها را چند ماه پیش در محیطی خنک مانند یخچال نگه دارد؛ بعدا قسمتی تازه و سالم از درخت که بدون شیره است را برای پیوند انتخاب کنید. پیش از قرار دادن پیوندک، ناحیه ای که در نظر دارید را با یک چاقو تمیز کنید تا سطحی صاف ایجاد شود. در فصل زمستان، شیارهایی روی پیوندک ها به وجود می آید تا خوب بر روی درخت نشانده شود.

در قسمت بعد با استفاده کردن از یک چاقو تیز محل دقیق قرار گرفتن پیوندک را روی درخت نشان دهید، به‌شیوه ای که بقیه ی بخش‌ها صدمه نبینند. پیوندک را درون پوسته گردو قرار داده و با چکش چند ضربه آرام و دقیق وارد کنید. در آخر، محل پیوند را با ماده های محافظتی مثل پارچه یا پلاستیک پوشش دهید تا از سرما و آفت ها محافظت شود.

زمان پیوند تاجی چه هنگام است؟

وقت مناسب برای پیوند تاجی، اخر فصل زمستان یا اول فصل بهار است در این وقت وصله‌ها (تاج پیوند) به خوبی با پایه هماهنگ می‌شوند و جوش می‌خورند. در این وقت رطوبت صحیح و دمای نسبتاً خنک به وصله‌ها کمک می‌کنند تا وصله‌ها سالم بمانند و از خشک شدنشان پیشگیری شود.

1-چاقو پیوند زنی پرو لایت مدل 012-A

پیوند زدن به شیوه ی اسکنه

شیوه ی پیوند درخت گردو با کمک از شیوه ی اسکنه یک نحوه ی قدیمی است که در بعضی نقطه ها تا الان هم استفاده می‌شود. در این راه بر روی شاخه‌ها برش‌هایی عمودی بزنید و در شکاف‌های به وجود آمده ؛ طرف های برش خورده به اندازه ی تقریباً ۱۰ سانتی‌متر جای می‌گیرند. وقتی که این طرف ها تماماً درون شکاف نشستند؛ با چسب‌های مخصوص باغبانی محکم می‌شوند.

وقت پیوند درخت گردو در حالتی که استفاده از این شیوه در اخر فصل زمستان تا اول فصل بهار است؛ دقیق وقتی که درختان هنوز در  خواب زمستانی هستند.

طریقه ی پیوند درخت گردو به شیوه ی امگا

شیوه ی امگا معمولا در بهار وقتی که پوست درختان به آسانی جدا می‌شود، صورت می‌گیرد و دارای مرحله های ویژه ای است که در زیر توضیح می‌دهیم: اول برشی با توجه ی زیاد روی پیوندک  با جوانه با استفاده کردن از تجهیزات مخصوص و بر روی یک میز به وجود می آورند.

فروشگاه پی فارم یکی از ارائه دهنده های ابزار پیوند زنی میباشد، که سعی دارد بهترین ها را با مناسبترین قیمت در دسترس مشتریان عزیز قرار دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 366 میانگین: 3.3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *