مطالب آموزشی

اصول آبیاری درخت بادام

اصول آبیاری درخت بادام
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 39 میانگین: 3.4]

آبیاری درخت بادام موضوع مهمی است کعه باید حتما در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید. درخت بادام نیز مثل دیگر درختان میوه جهت نمو و رشد و تولید محصولی با کیفیت و حجم بالا به مقدار درست و اصولی  آب نیاز دارد. در این مقاله سعی  بر این دارین اطلاعات عالی ای در مورد مقدار آب مورد احتیاج بادام و روش های اصولی آبیاری آن خدمتتان ارائه کنیم.

درخت بادام و خصوصیات طبیعی

درخت بادام بومی خاورمیانه می باشد و در فصل پاییز کاشته خواهد شد. درخت بادام دارای دو گونه ی شیرین و تلخ می باشد. که از نوع تلخ برای مصارف تزئینی و دارویی و از نوع شیرین جهت تهیه آجیل استفاده خواهد شد. شکوفه های معطر درخت بادام که از آخرای زمستان تا اولای بهار به رنگ سفید یا صورتی روشن شکوفا خواهند شد.

مدت زمان گلدهی درخت بادام با توجه به شرایط آب و هوایی قاور است تا ۳۰ روز به طول بی انجامد. همچنین اگر مقدار آب مورد نیاز درخت بادام در وقت خودش تامین شود سبب افزایش تعداد شکوفه ها خواهد شد. هنگامی که 25 درصد  پوسته بادام مانده تا شکفته شود، میوه بادام آماده برداشت می باشد . و هر درخت بادام میان ۲۵ تا ۵۰ سال قادر است میوه باکیفیت تحویل دهد.

کود هایی که درخت بادام نیاز دارد عبارت اند از  کود ازت،  فسفر،  نیتروژن و ازت، که در فصل تابستان و بهار همراستا با آبیاری درخت بادام استفاده خواهد شد.

اصول آبیاری درخت بادام م

آبیاری درخت بادام

 بادام با وجود اینکه نسبت به کم آبی خیلی مقاومت بالایی دارد و در همه ی شرایط آب و هوایی خود را وفق خواهد داد اما در جاهایی که هوا گرم‌تر است کمبود رطوبت سبب ریزش برگ ها و کم شدن میوه ی آن خواهد شد. در حالی اگر آبیاری به صورت صحیح انجام گردد سبب رشد سریع درختان وتولید میوه ای در تناژ بالا  خواهد شد.

البته آبیاری بیش از حد نیز برای درخت مضر واقع می گردد. مطالعات علمی نشان داده که درخت بادام سالانه به 550 الی 600 میلی متر آب احتیاج پیدا خواهد کرد و اگر مدیریت آبیاری  اصولی انجام گردد سبب افزایش ۳تا ۴ برابری مقدار محصول می شود.

عوامل موثر بر آبیاری درخت بادام

شرایط آب و هوایی

آب : درخت بادام در جا های معتدل و کوهستانی به علت شرایط جوی و زمستان های با بارش بالا محصول پر باری خواهد داد. در حالی که در مناطق کم بارش و خشک اگر رطوبت به مقدار کافی به درخت نرسد سبب کم شدن تولید بادام خواهد شود.

نور : بادام به حداقل شش ساعت تابش نور مستقیم در روز احتیاج دارد تا شکوفه‌های بیشتر و محصول با کیفیت تری بدهد.

دما : دمای مناسب جهت رشد درخت بادام ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد خواهد بود . این درخت جهت  رشد به یک دوره هوای سرد ( ۳۰۰ تا ۵۰۰ ساعت) احتیاج خواهد داشت . اما به علت اینکه شکوفه های آن خیلی زود باز خواهند شد احتمال سرما زدگی موجود می باشد.

نوع خاک

با وجود اینکه درخت بادام در همه ی خاک ها قابل رشد می باشد اما بهترین خاک جهت رشد بهتر آن خاک سست شنی یا لومی است و در خاک رسی رشد چندان خوبی نخواهد داشت. همچنین خاک باید زهکشی درستی داشته باشد و ph آن میان ۶ تا ۷ باشد.

سن درخت

نهال های تازه  کشت شده بادام تا ۲ سال اول به تعداد بارهای بیشتری به صورت غرقابی احتیاج دارند تا ریشه ها رشد مناسبی پیدا کنند. و با بالا رفتن سن درخت تعداد دفعات آبیاری کم خواهد شد.

موتور پمپ اپکس

نوع آبیاری درخت بادام

روش های آبیاری سنتی که از قدیم الایام رواج داشته اند مثل روش غرقابی به طول معمول به حجم زیادی از آب جهت آبیاری احتیاج دارند.در حالی استفاده از روش های جدید آبیاری مثل آبیاری قطره ای مقدار آب مصرفی را تا حد خیلی زیادی کم خواهد کرد و با حفظ کردن رطوبت خاک به بالا بردن کیفیت بادام تولیدی کمک خواهد کرد.

تحقیقات علمی نشان می دهد حد متوسط آب مورد نیاز درخت بادام ب ه طور عام ۶تا۸ هزار متر مکعب و با روش آبیاری قطره ای ۳ هزار متر مکعب خواهد بود.

 

مقدار آبیاری درخت بادام

مقدار مورد نیاز اب برای آبیاری درخت بادام در مرحله های گوناگون چرخه زندگی آن، یعنی از هنگام کاشت تا داشت و برداشت متفاوت می باشد و آبیاری باید به طور دقیق تنظیم گردد تا از پوسیده شدن ریشه و خشک شدن آن جلوگیری به عمل اورده شود. آب مورد نیاز برای نهال بادام تا چند سال سال اول؛ هفته ای یک مرتبه می باشد که نهال ها رشد خوبی داشته باشند.

با بزرگ تر شدن درختان آبیاری باید به طور مرتب هر دو هفته  یک بار انجام گردد. آبیاری در فروردین و اسفند به طور تقریبی انجام خواهد شد. اما از خرداد تا مرداد ماه حتما باید مقدار آبیاری به ۱۰ میلی متر دست پیدا کند و با خنک شدن هوا به مرور زمان از حجم آبیاری کم خواهد شد، به صورتی که در شهریور ماه باید هر هفته 5cm آب به درخت برسد.

در ماه مهر، آبیاری درخت بادام به دو سانتی متر و در آبان به کمتر از دو سانتی متر خواهد رسید. البته در ماه های فصل پاییز، به راحتی می توانید درخت بادام را با یک سوم آب کمتر از مقدار توصیه شده نیز آبیاری نمایید؛ بدون اینکه سلامت کلی درخت را به خطر بی اندازید. همچنین بهتر بوده ۳ تا ۴ روز پیش از برداشت بادام آبیاری متوقف شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 39 میانگین: 3.4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *