مطالب آموزشی

علت ریزش برگ و میوه های درخت گردو

علت ریزش برگ و میوه های درخت گردو
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 40 میانگین: 2.9]

ریخته شدن برگ و میوه های درختان گردو امکان دارد است ناشی از کمبود عناصر خاص، بروز بیماری  و یا حمله ی آفات، سرما زدگی بهاره؛ آبیاری بدون نظم، خفگی ریشه و ماندگاری آب، کم شدن رطوبت و خشک بودن آب و… باشد. جهت تشخیص با دقت تر دلیل ریزش میوه و برگ های درختان گردو، توصیه می کنیم حتما به یک مشاور و متخصص بیماری شناسی و آفات و گیاه شناسی مراجعه کنید . ما در این مقاله قصد داریم تا بعضی از علل اصلی ریزش برگ و میوه ی درخت گردو را بررسی کنیم.

دلیل ریزش گل درختان گردو چیست؟

درختان جهت گرده افشانی احتیاج به دو گونه نر و ماده دارند. که با گرده افشانی قادر باشند میوه تولید نمایند. گل های ماده موظف اند تولید دانه گردو در طول فصل رشد گردو را بر عهده بگیرند. اما این کار بوسیله گل ها هرساله اتفاق نخواهد افتاد. یعنی گلها هرسال، دانه تولید نخواهند کرد. از دیگر جهت، دانه ی درخت گردو در وسط های ماه اردیبهشت تا آخرای شهریور ماه امکان دارد دچار ریزش شوند . بدین ترتیب  کم شدن دانه ها، کم شدن محصولات درخت را به دنبال خواهد داشت.

علت ریزش برگ و میوه های درخت گردو و

دلیل ریزش میوه های درختان گردو چه می باشد؟

اصلی ترین علت ریزش میوه های درختان گردو ؛ ضعیف بودن درختان بوده. درخت هایی که در خاک های فقیر رشد خواهند کرد و یا آبیاری کافی در طول دوره ی رشد خود ندارند؛ ضعیف خواهند شد. از این رو بستر عاای جهت حمله آفات و رشد بیماری ها را فراهم خواهد کرد. این دسته از درختان جهت حفظ انرژی خود برای رشد کردن محصولات؛ در ابتدا برگ ها را رها کرده و با گذشت زمان؛ میوه های  خود را نارس رها خواهند کرد .

درصورت عدم گرده افشانی ؛ یا کم بودن پتاسیم در درختان؛ امکان دارد میوه ها پیش از رسیدن به صورت کامل ریزش پیدا کنند. درخت این میوه ها را رها کرده تا انرژی کافی جهت رشد دیگر میوه ها را داشته باشند.

البته امکان دارد دلیل ریزش میوه های گردو سرمازدگی اتفاقی درخت باشد. در درخت هایی که توانایی تحمل سرمای بیش از حد نیاز را ندارند؛ در صورت به وجود آمدن سرمای بیش از حد در زمستان و یا ادامه پیدا کردن و سرمازدگی اتفاقی در فصل بهار سبب آسیب رسیدن به درختان و ریزش میوه ها و شکوفه ها می شود.

باریدن باران در فصل گرده افشانی سبب اختلال در پروسه ی گرده افشانی و ریزش شکوفه ها می شود. گلهایی که به صورت ناقص گرده افشانی خواهند شد، قادر نیستند دانه های خود را نگه دارند. و یا میوه های آنها مغز نخواهند داشت.

در برخی موارد به دلیل شرایط خاص آب وهوایی که دیده خواهد شد  گلهای نر پیش از گرده افشانی بالغ خواهند شد. که سبب ریزش میوه ها می شود.

خشکسالی نیز یکی از علل خیلی مهم در ریزش میوه ها به شمار می رود. نوع خاک در مقدار خشکی تاثیرگذار خواهد بود.

به. وجود آمدن آسیب در درختان به وسیله ی ابزارآلات کشاورزی-مکانیکی، باد و یا تگرگ و… یکی دیگر از علل ریزش میوه های درختان گردو می باشد .

حشرات نیز یکی از علل حایز اهمیت  در ریزش دانه ها می باشند. حشرات هم قادر هستند با تغذیه از میوه ها سبب ریزش آنها گردند و هم قادر اند با آسیب به درخت و ضعیف کردن آن سبب ریزش میوه ها بشوند. مثل شته سیاه گردو, کرم گردو؛ شپشک؛ کرم شاخدار و…

 آنتراکتور یکی از اختلال های مهم درختان گردو می باشد که سبب ریزش میوه ها خواهد شد در اصل نوعی بیماری خطرناک به شمار می رود.

هرس درخت گردو در پاییز

میوه های درخت گردو چه زمانی میریزند؟

همواره مشاهده خواهیم کرد که در فصل بهار بر روی درخت شکوفه های فوق العاده زیبا با تعداد بسیار بالا وجود دارد. اما درصد خیلی کمی از آن شکوفه ها تبدیل به میوه خواهند شد. و یا حتی دیده خواهند شد که میوه های نارس پیش از رسیدن به صورت کامل ریزش پیدا خواهند کرد. به صورت کلی میوه ها در 2 موج اصلی دچار ریزش خواهند شد .

ریزش اول: در این موج ریزش؛ بعد از گلدهی درخت و به دلیل عدم لقاح انجام خواهد شد. مدت زمان ریزش قادر است 3 تا 4 هفته ادامه پیدا کند . و در این وقت درخت دچار ریزش های جزئی خواهد شد.

جلوگیری: جهت جلوگیری از این موج قادر هستیم تعداد رقم گرده افشان مناسب در باغ را بیشتر کنیم. و همچنین با رها کردن زنبور عسل در باغ، عملیات گرده افشانی را سرعت ببخشیم.

ریزش دوم: این ریزش هنگامی اتفاق خواهد افتاد که  میوه ها هنوز کمی کوچک و نارس می باشند. ریزش در این مرحله بیشتر می باشد تا مرحله دوم.

جلوگیری: آبیاری درست و سروقت و تامین رطوبت کافی یکی از حایز اهمیت ترین راه های جلوگیری از ریزش موج دوم می باشد. باید توجه کافی کنید که خاک زهکشی مناسب داشته باشد . تا با تخلیه آب، از پیدا شدن بیماری و حمله قارچ ها به ریشه جلوگیری به عمل آورده شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 40 میانگین: 2.9]

یک نظر در “علت ریزش برگ و میوه های درخت گردو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *