مطالب آموزشی

منظور از گشتاور موتور چیست؟

منظور از گشتاور موتور چیست؟
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

اغلب افراد بر این عقیده اند که اگر ابزاری سرعت خوبی داشته باشد، گشتاور خوبی نیز خواهد داشت ولی در حقیقت موضوع این نمی باشد ،گشتاور مقدار نیروی گردشی وارد شده به سطح قطعه کار می باشد و این موضوع ارتباطی مستقیم با سرعت چرخش ابزار نخواهد داشت. در حقیقت این روز ها یکی از روش های جدید اندازه گیری و تعیین کردن مقدار  بهره وری ابزار آلاتی  مانند دریل پیچ گوشتی ها، دانستن مقدارگشتاور آنان می باشد. ابزارآلاتی که به سیستم تعیین گشتاور مجهز هستند مناسب فعالیت های پیچیده ای می باشند که مدل های عادی آنان قادر به انجامشان نخواهند بود.

برای مثال چهت انجام عمل سوراخکاری ساده کافی می باشد که مته دریل درست انتخاب شود اما اگر با سطح های متراکم سر و کار داشته باشید و یا از پیچ های با ضخامت بالاتر استفاده کنید افزون بر سرعت به گشتاور پرقدرت تری هم نیاز پیدا خواهید کرد. حلقه تنظیم گشتاور یا ترکمتر که اصطلاحاً به آن کلاچ  نیز گفته خواهد شد در بیشتر موارد جهت باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها و در ابزار هایی همانند دریل-پیچگوشتی‌ها و بکس‌ها استفاده خواهد شد. به صورت کلی گشتاور مقدار نیرویی بوده که پیچگوشتی به پیچ وارد خواهد کرد و آن را چرخش می دهد.

در خیلی از موارد به ویژه در مورد کار با قطعات چوبی، تنظیم کردن گشتاور از اهمیت خاصی  برخوردار می باشد. به خصوص وقتی که پیچ تا انتها پیچیده شده باشد ، چراکه در غیر این حالت جای پیچ گشاد و هرز خواهد شد و امکان شکسته شدن بخش چوبی نیز وجود خواهد داشت. پس در خیلی از پیچ. گوشتی ها و دریل برقی ها و شارژی این امکان وجود خواهد داشد که مقدار نیرویی که به آن احتیاج پیدا خواهید کرد تا متناسب با سطح، به آن وارد شود را تنظیم کنید .

 

گشتاور چیست؟

بیشتر افراد به سادگی قادر اند مفهوم توان و واحد ش یعنی اسب بخار را بفهمند و آن را درک کنند ولی درک مفهوم و معنی اصلی گشتاور کمی مشکل بوده چرا که گشتاور کمیتی برداری می باشد و بدون هیچگونه تسلط بر مفهوم بردار، کمتر کسی قادر است استنباطِ نسبتا درستی از واژه گشتاور دست پیدا کند.

آیا دریل های شارژی ضد آب است؟

 جهت درک مفهوم و معنی گشتاور، ابتدا باید درک کنیم که نیرو چیست؟

«نیرو کمیتی می باشد که سبب حرکت و شتاب گرفتن اجسام می شود، نیرو کمیتی برداری می باشد و واحد آن نیوتن(N)می باشد .»

حالا اگر نیرو به هر گونه جهت چرخش، دَوَران و یا گردش مورد استفاده واقع گردد،  آن را گشتاور می نامند . برای مثال هنگام باز کردن در ظرف یک قوتی مربا، بستن و یا باز کردن شیر آب و یا جهت باز و بسته کردن پیچ، نیرویی که به کار گرفته می شود، گشتاور نام گرفته می شود .

با در نظر گرفتن  توضیحات و مثال های بالا ، می توانید بگویید گشتاور فاکتوری می باشد که سبب دوران یا چرخش جسم خواهد شد. جهت فهم بالا تفاوت بین گشتاور و نیرو قادر هستید چنین عنوان کرد که نیرو جهت کشیدن و یا هل دادن یک چیز بر روی زمین به کار خواهد رفت ولی جهت چرخش یا پیچش اجسام به گشتاور احتیاج پیدا خواهیم کرد، واحد نیرو نیوتن می باشد و واحد گشتاور نیوتن در متر می باشد.

 

شیوه ی تبدیل نیرو به گشتاور در موتورهای الکتریکی و احتراقی

آنچه باید در این مورد بدانید این می باشد که در اصل همه ی خودروها طبق گشتاور و همه ی موتورها، چه الکتریکی و چه احتراقی ، جهت ایجاد آن ساخته شده اند.

هنگامی که در سیلندر خودرو ترکیب هوا و بنزین محترق خواهد شد، موج حاصله از آن از احتراق به سطح پیستون برخورد خواهد کرد و آن را به حرکت در خواهد آورد ولی این نیرو توانایی چرخش چرخ های خودرو نخواهد بود و لازم می باشد تا تبدیل به گشتاور گردد، به زبان دیگر جهت حرکت پیستون خطی بوده و قادر نیست چرخ‌های خودرو را چرخش دهد، برای اینکه حرکت  پیستون  به حرکت دورانی تبدیل شود، قطعات متعددی مثل گژین پین، میل‌لنگ و شاتون بکار گرفته خواهد شد.

فاکتور های متعددی همانند موقعیت گژین پین، درازایی شاتون، طولِ لنگِ متحرکِ میل لنگ، زاویه نیروی وارده به لنگ حرکت کننده و دیگر جاها  در این خصوص نقش زیادی خواهند داشت. بعد از اینکه نیروی دورانی شکل گرفت، از طریق دیفرانسیل  و پولوس ها، به چرخ ها انتقال داده شده و چرخ های خودرو به حرکت در خواهند آمد.

در مسکن های ابزارآلات شارژی و برقی نیز جنبش خطی یا برگشت و رفتی  ایجاد شده در موتور (نیرو) با بهره گیری  از قطعات دیگر به حرکت دورانی یا همان گشاور  و ابزار گیر محصول را به چرخش مر خواهد آورد.

نشانه های تمام شدن ذغال دریل چیست؟

جمع بندی

گشتاور نیرویی ساده یا چرخشی، عاملی می باشد که سبب چرخش یا دوران جسم خواهد شد، همان گونه که نیرو سبب حرکت جسم خواهد شد. به زبان دیگر، اثرگشتاور در حرکت دورانی، مثل تاثیر نیرو در حرکت انتقالی می باشد. تنظیم این مقدار نیروی دورانی در تجهیزات شارژی و برقی به ویژه در دریل ها و پیچگوشتی ها از این رو حائز اهمیت می باشد که این کار سبب پیچ کاری و سوراخ کاری اصولی بر سطح های گوناگون شده و از ورود هرگونه آسیبی به سطح  یا پیچ جلوگیری خواهد کرد. تنظیمی که با بهره گیری از ترک متر قرار داده شده بر ساختمان ابزار و به سادگی انجام خواهد شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

یک نظر در “منظور از گشتاور موتور چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *