مطالب آموزشی

کاشتن نهال پسته بهتر است یا بذر آن؟

کاشتن نهال پسته بهتر است یا بذر آن؟
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 37 میانگین: 2.9]

پسته یک آجیل درختی پرطرفدار است که در دسته ای گسترده‌ از کارایی های آشپزی مصرف می شود. آن‌ها همین طور یک محصول اقتصادی با ارزش برای خیلی از کشاورزان در همه ی دنیا هستند. اگر میخواهید پسته بکارید امکان دارد این پرسش در ذهن تان صورت بگیرد که که کاشتن نهال پسته یا بذر را برگزینیم؟ به چه صورت پسته بکاریم؟ در این متن از مقاله های کشاورزی پی فارم، مزیت ها و عیب های هر کدام را مورد بررسی قرار می دهیم و به شما کمک می‌کنیم انتخاب کنید که کدام رویکرد برای احتیاج های شما مناسب است.

کاشتن نهال پسته یا بذر بهتر است؟

برای کاشت یک درخت پسته پربار اولین کار این است که میان کاشت نهال پسته یا بذر یکی از آنها ها را انتخاب کنیم. این عنوان هم برای افرادی است که میخواهند  پسته را در منزل بکارند  و هم برای افرادی است که می‌خواهند یک باغ پسته را تاسیس کنند.

برای هر یک از شیوه ها احتیاج است که قدم های گوناگونی را بگذرانید. البته پس از آن برای به دست آوردن  یک درخت پر بار باید عمل هایی داشت مثل آبیاری، کود دهی، مبارزه با آفت ها و مریضی ها، هرس، پیوند و غیره را شیوه ی خوب انجام دهید.

کاشتن نهال پسته

یکی از شیوه های کاشت پسته که در میان کشاورزان رایج است کاشتن  پسته است. نهال‌های پسته نوعی درخت جوانی هستند که پیشتر از بذر تولیدشده و برای یک مدت در یک مکان کنترل‌شده مثل نهالستان و خزانه رشد کرده‌اند.

وقتی که نهال‌های پسته در نهالستان ها پرورش می یابند. متخصصان و کارشناسان و کشاورزان با تجربه و حرفه ای می‌توانند نظارت بسیار دقیق و خوبی بر مراحل رشد انجام دهند.

کاشتن نهال پسته بهتر است یا بذر آن

مزیت های کاشت نهال پسته

کاشت نهال پسته مناسب تر است یا بذر بهتر است؟ کاشت نهال مزیت های زیادی نسبت به کاشتن مستقیم بذر دارد که در بقیه ید من آن را می‌خوانید:

سرعت رشد بیشتر و صرفه‌جویی در وقت

یکی از مزیت‌های کاشت نهال پسته که بزرگ ترین آن نیز هست سرعت رشد آن له به کاشت بذر است. نهال‌ها در مکانی که تحت کنترل است مثل یک نهالستان پرورش یافته اند که در آن می‌توانند شرایط خیلی ویژه ای را تجربه کنند و خیلی سریع رشد کنند.

نهال‌های پسته اغلب در یک یا دو سال بعد از کاشت آماده پیوند زدن می‌شوند. این در صورتی است که اگر شما از بذر پسته برای کاشتن آن استفاده کنید، امکان دارد چندین سال وقت بگیرد تا به این قسمت برسد.

این زمان‌بندی خیلی به سرعت تر از کاشت بذر به کشاورزان این امکان را فراهم میکند که به سرعت بیشتر به تولید میوه برسند و در آخر، سریع‌تر برگشت سرمایه را تجربه کنند.

عیب های کاشت نهال پسته

بااین‌وضع، کاشت نهال پسته امکان دارد در مقابل  کاشت بذر هزینه زیادی داشته باشد، چونکه هزینه نهال معمولا بالاتر است. به اضافه ی این، پایه مورد مصرف برای پیوند زدن می‌تواند بر رشد و کارایب کلی درخت موثر باشد، پس انتخاب پایه‌ای که بهتر با شرایط رشد محلی و سختی های مریضی سازگار باشد، پر اهمیت است. همین طول منتقل کردن نهال به زمین اصلی و کاشت آن امکان دارد به ریشه صدمه بزند.

شیوه ی پرورش درختان پسته از نهال

برای کاشتن نهال پسته، برگزیدن نهال‌های مرغوب و سالم و بدون هیچ گونه بیماری خیلی پر اهمیت است. نهال‌های بذری و نهال‌های هیبریدی با تنوع زیادی در بازار وجود دارند که می‌توان بر طبق هدف ها و شرایط منطقه یتان آن‌ها را خریداری نمایید.

مراحل کاشت مثل بقیه ی درختان میوه است و دارای حفر چاله در مخلوط خاک با زهکشی خوب و قرار دادن نهال در چاله است. اطمینان پیدا کنید که سیستم ریشه با خاک پوشانده می‌شود. نهال را بهتر است بعد از کاشت به‌ صورت کامل آبیاری کرد و در اوضاع وزش باد از آن‌ها مواظبت کرد.

عمق چاله برای کاشت نهال پسته

مناسب ترین عمق چاله برای کاشت نهال پسته دو برابر ارتفاع گلدانی است که نهاال در آن قرار گرفته است. پس از حفر چاله، با کمک خاک مناسب پسته، مجدد آن را پر کنید تا به میزان و هم اندازه ی ارتفاع ریشه نهال شود. الان می‌توانید نهال را بکارید و چاله را از خاک مناسب پر کنید.

کاشت بذر پسته

کاشت نهال پسته خوب تر است یا بذر؟ درصورتی که کاشت نهال پسته مزیت های بسیاری دارد، کاشت مستقیم بذر پسته هم خوب است. بذر پسته، منبع اولی برای پرورش دادن یک درخت پسته است. این بذر، می‌تواند جوانه بزند و به یک درخت خیلی خوب و پر باری تبدیل شود اما اگر در اوضاع مناسب کاشت و از آن مراقبت شود.

تقویت کردن و کود دادن به درخت انگور چگونه است؟

مزیت های کاشت بذر پسته

از مزایت های کاشت بذر پسته که می‌توانند شما را وسوسه کند به این انتخاب کنند عبارت‌اند از:

هزینه کمتر بذر پسته

یکی از مزیت های اول کاشت بذر این است که می‌تواند خیلی کم هزینه تر باشد. بذر پسته اغلب قیمت کمی به نسبت  نهال دارد، به این منظور که می‌توانید در خرج های اولیه باغ خود صرفه‌جویی به وجود بیاورید.

عیب های کاشت بذر پسته

اول که، رشد درختان پسته از بذر امکان دارد وقت خیلی زیادی احتیاج داشته باشد تا به حالتی برسند و محصول تولید کنند.

دوم که، با دقت به متنوع بودن ژنتیکی زیاد، نتیجه هتی کاشت بذر اغلب غیرقابل پیش‌بینی‌تر هستند و این می‌تواند به نتیجه های بد تر در قسمن ویژگی‌های مهم محصول، مانند کیفیت و اندازه ی محصول، منجر شود.

سوم که ، به خاطر ضعیف بودن و اندازه ی کوچک بودن نهال‌ها، ممکن است خشک شوند و در مقابل تنش‌های خشکی و گرما و همینطور آفت ها و مریضی ها زیاد است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 37 میانگین: 2.9]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *