مطالب آموزشی

چگونه مانع گرمازدگی گیاهان در تابستان شویم؟

چگونه مانع گرمازدگی گیاهان در تابستان شویم؟
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

فصل تابستان فصلی با دما و حرارت بسیار بالا می باشد و هر سال هوا بیشتر و بیشتر گرم خواهد شد. گرما تاثیر غیر مستقیم و مستقیم روی گیاهان خانگی خواهد گذاشت. ممکن است که مجبور باشید در این فصل با گرمازدگی گیاهان دست و پنجه گرم کنید. اما چگونه قادر هستید این مشکل را حل نمتیید و چه راهی جهت رفع گرمای تابستان برای گیاهان موجود می باشد؟

تاثیر گرما و تنش گرمایی روی گیاهان

تنش گرمایی (گرمازدگی) هنگامی به وجود می آید که گیاه شما توسط حرارت بالا مورد حمله قرار گیرد و آن را تجربه کند. همانگونه که ذکر کردیم دو نوع تاثیر موجود می باشد. یک تاثیر مستقیم و دیگری غیر مستقیم می باشد. در زمینه تاثیر غیر مستقبم، فقط گرمای بیش از حد فصل تابستان به گیاه شما آسیب نخواهد رساند . یک گیاه خانگی در فضای خانه یا آپارتمان، همان هوای سرد و خنک هر روزه را تجربه می کند.

دمای مناسب جهت ادامه زندگی یک گیاه خانگی بین ۱۵ تا ۲۳ درجه سانتی گراد می باشد که دمای به نسبت کمی می باشد. اما منازل ما عموما با تهویه روشن بین ۲۰ تا ۲۵ می باشند که برای برخی گیاهان مناسب نخواهد بود.

چهت پایین آمدن دمای گیاه، به طور حتم باید آن را در جای خنکی از خانه که باد کولر مستقیم به آن برخورد نمی کند بگذارید. این سبب خواهد شد که رطوبت گیاه از میان برود و خاک گیاه هم خشک گردد. اگر گیاه در کنار پنجره هم قرار بگیرد، نور خورشید اینکار را به انجام خواهد رساند و با بالا بردن دما، رطوبت بخار خواهد شد و دوباره خاک خشک می شود

اما در مورد تاثیر مستقیم گرمای تابستان چه؟ تاثیر مستقیم گرمازدگی گیاهان به چه صورت می باشد؟ گیاهانی که خارج از خانه می باشند، گرما و تابش خورشید به مقدار بیشتری را تجربه خواهند کرد . اما این گیاهان مقدار آب و رطوبت بیشتری را از هوا جذب می کنند . در درون منزل این مقدار رطوبت پیدا نخواهد شد. به همین دلیل گیاه گرم تر از مقدار متوسط خود خواهد شد و رطوبت کافی به آن نخواهد رسید.

مانع گرمازدگی گیاهان در تابستان

نشانه های گرمازدگی گیاهان چیست؟

جهت مراقبت هر چه بهتر از گیاه خود، بهتر می باشد که با نشانه هتی گرمازدگی و تنش گیاهان آشنا بشوید. بدین وسیله در دفعات آینده راحت‌تر قادر خواهید بود به کاهش گرمای تابستان به گیاهان کمک برسانید. یک سری نشانه های کلی موجود می باشد. این نشانه ها عبارتند از:

گیاهان که در مناطق گرمسیر رشد می کنند، به خصوص آنانی که برگ های ظریفی دارند، با جذب بیش از حد نورخورشید، پژمرده می شوند.

شاخ و برگی که به رنگ سبز روشن هستند امکان دارد رنگ و رو رفته گردد.

آفتاب سوختگی هم امکان دارد اتفاق بیوفتد و به شکل قطعه های قهوه‌ای سوخته روی برگ خود را نمایان کند.

گل  و برگ ها معمولاً با بیشتر شدن تنش گرما، یا زرد خواهند شد یا ریزش پیدا می کنند.

کناره علی یک برگ امکان دارد که خشک گردند .

هر گیاهی به یک روش نسبت به گرما واکنش نشان خواهد داد. باید نسبت به گیاهی که دارید اطلاعات کامل جذب نمایید و مشاهده کنید که امکان دارد این مشکلات از کجا آمده باشند . سپس قادر هستید به فکر پیشگیری و درمان  بیوفتید.

بهترین روش  رفع گرمای تابستان برای گیاهان

تا به اینجا شاید فکر به این مسئله که فصل تابستان یک سم خالص برای گیاهان تان می باشد، فکر شما را درگیر کرده باشد. اما اینگونه نیست. شما قادر هستید با امکاناتی که در اختیار دارید و همچنین مقداری مراقبت، از گرمازدگی گیاهان جلوگیری به عمل آورید . در این فصل باید بیشتر به گیاهان تان سر بزنید و به نکات نگهداری آن ها همانند آب، دما و نور توجه بسیار زیادی داشته باشید. در ادامه با چند روش رفع گرمای تابستان برای گیاهان آشنا می شویم.

رطوبت:

گیاهان عاشق رطوبت بالا در هوا می باشند. در طول دوره ی گرما، گیاهان باید اسپری گردند. همچنین جهت تامین رطوبت و جلوگیری از گرمازدگی گیاهان قادر هستید برای آن جزیره تشکیل دهید به این صورت که یک ظرف کم عمق پیدا می کنیو، مقداری سنگریزه درون آن قرار بدهید و با آب پر کنید. ظرف را زیر گلدان بگذارید . همین مقدار رطوبت را بالا می برد.

آب‌رسانی:

آب‌رسانی یکی از بهترین راه های خنک کردن گیاهان در تابستان می باشد. اما زیاد آب رسانی نکنید. سعی کنید به کل خاک آب دهید و هر روز مقدار آب را چک نمایید و از خشکی جلوگیری نمایید .

سایه:

برای کاهش گرمای تابستان برای گیاهان و جلوگیری از گرمازدگی گیاهان ، گیاهان حساس خود را در سایه بگذارید. گیاهانی که در بخش جنوبی یا غربی ساختمان می باشند ، نور زیادی جذب خواهند کرد. آن‌ها را تابش مستقیم خورشید دور نمایید.

خنک کردن گیاهان در تابستان :

تنها آب‌رسانی برای خنک کردن کافی نیست. بهتر است که گیاه در فضایی باشد که شما در آن احساس راحتی و خنکی می‌کنید. گیاه هم همانند شما عصب دارد و گرما او را آزار خواهد داد.

کود:

از اضافه کردن مکمل و کود به خاک در دوران تنش گرمایی پرهیز کنید. به طور کلی کود تاثیر مثبتی در تابستان خواهد داشت اما گیاهانی که با گرمازدگی سر و کله می زنند، احتیاجی به کود نخواهند داست. اجازه دهید گیاه دوباره سرپا گردد و سپس کود اضافه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *