مطالب آموزشی

درختان میوه را تکثیر دهید

درختان میوه را تکثیر دهید
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

روش‏ ‌های بسیار آسان و کاربردی جهت  زیاد کردن درختان میوه وجود دارد وجود دارد که در ادامه  مقاله ‏به صورت جزء به جزء  پوشش داده شده‏ اند، برخی  روش‏ ‌ها به شما عزیزان معرفی خواهند شد که به کاستن و تکثیر کردن نهال درخت به غیر از روش تکثیر جنسی کمک می کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا  در باره این موارد اطلاعات بیشتری  کسب کنید . . .

اغلب افراد اینگونه فکر می کنند  که درختان میوه فقط می‏قادر هستند به وسیله ی دانه‏  تکثیر ‏بشوند و بیشتر شوند. اما در حقیقت تکثیر درخت موضوعی بیشتر و مهمتر از کاشت دانه می باشد.  در ادامه این مقاله، ما روش ‌های ساده و اصولی  را جهت تکثیر درختان میوه که در اغلب نقاط دنیا  استفاده می کنند ، به شما یا خواهیم داد.

تکثیر درخت میوه :

تکثیر هر گیاه میوه ای، بسیار آسان بوده اگر که فقط این مورد را بدانید که کدام روش تکثیر کردن برای کدام نوع گیاهان کارساز بوده است. بعضی از گیاهان به تکثیر دانه و یا ریشه نیازمند اند و بعضی دیگر نیازمند پیوند هستند. این درختان در این صورت تکثیر می شوند و در غیر این صورت سبب  اتلاف انرژی، زمان و تلاش می شود .

درختان میوه قادر هستند با بهره گیری از روش ‌های گوناگون همانند قلمه زدن ریشه درخت میوه ، کاشت دانه، لایه بندی و پیوند زدن کشت شوند. تکثیر تجاری درخت میوه با بهره گیری از  روش کشت بافتی انجام خواهد گرفت. ما قصد ندارین وارد جزئیات کلشت دانه و یا روش کشت بافتی شویم اما بر روی انواع تکثیر گیاهی متمرکز خواهیم شد .

درختان میوه را تکثیر دهید

روش ‌های تکثیر مختلف برای درختان میوه :

این روش ‌ها خیلی ساده و کاربردی کی باشند و قادر هستند در خانه نیز صورت بگیرند. این روش ‌ها نسخه ‌های بسیار ساده از تکثیر تجاری درختان میوه می باشند. شما قادر هستید این روش هارا جهت تکثیر مقیاس کم تر و یا شخصی درختان امتحان نمایید.

روش برش و یا قلمه زدن ریشه :

گیاهانی هستند که این امکان را دارند با قلمه زدن و برش ریشه پرورش یابند.به این معناست که این که ساقه ‌ها را از گیاه ببرید و جدا کنید مشکلی پیش نمی آید و در خاک قابل کشت است. این برش ها خیلی سریع در ریشه ‌ها را رشد می کنند و تبدیل به گیاه خواهد شد. از پیشنهاد های کمک بگیرید و تلاش کنید درخت خود را با کمک این راه بکارید.

• گیاهی انتخاب کنید که می‌توان با کمک از برش و قلمه زدن تکثیر داد. در اخر بهار و یا تابستان مناسب ترین وقت برای ازمایش کردن این راه است. دما و هوا باید به اندازه ی کافی برای گیاه، گرم باشد تا به صورت فعال پرورش یابد. یک شاخه‌ی سالم انتخاب کنید و تقریبا چند اینچ از پایین برش دهید.همه ی برگ ها را جدا کنید و اجازه دهید فقط چند تا برگ کوچک در آخر شاخه باقی بماند.

• یک گلدان و یا ظرفی انتخاب کنید که در انتهای آن سوراخی وجود داشته باشد تا آب از آن خارج شود. آن را با مکان کشت ریشه و یا خاکی مناسب با آن پر کنید. قلمه ‌ها را در خاک بگذارید و به صورت کامل آب دهید.

• یک نایلون پلاستیکی شفاف انتخاب کنید و آن را بر روی گلدان بکشید به گونه ای که قلمه ها را پوشش دهد. این کار موجب می شود که هوای درون کیسه به صورت کامل رطوبت داشته باشد و از خشک شدن قلمه ‌ها  پیشگیری بکند.

• گلدان را در مکانی که دارای از سایه‏ی کامل باشد مثلا:زیر درخت، در حیاط و ….بگذارید. کلا به محیطی گرم سایه دار احتیاح دارید تا ریشه دهی انجام شود.

• 4 تا 8 هفته زمان می برد تا ریشه ‌ها شکل بگیرند. اگر برگ ‌های سبز دید و یا متوجه ی رشدی شدید، نایلون را برای چند ساعت از روی گلدان بردارید. اگر برگ ‌ها همان گونه که هستند و بدون پژمرده شدن ماندن به  این معناست که ریشه دهی ذرست و موفق شکل گرفته است.

• اگر برگ های رویده روی ریشه پژمرده شدند، به این معنی است که به آب بیشتری احتیاج دارد و نایلون را یک هفته و یا مدت بیشتر روی گلدان بگذارید.

• با گذشت چند هفته، هنگامی تثبیت شدن ریشه ها عالی شکل گرفته شده بود و گیاه به خوبی رشد کرد، این امکان را دارید که آن را برای پرورش در منظقه ای که متناسب با آن باشد زیر آفتاب کشت کنید.
برش ریشه دربردارنده ی برش چوب جنگلی مانند برش ساده، برش چاکی و برش چکشی است. برش نیمه چوبی و چوب پاسبان هم قسمتی از برش ریشه است.

لایه بندی :

لایه بندی، راه اسان و موفق است. در این راه،شاخه ای را که میخواهید برای ریشه دهی از آن کمک بگیرید را در خاک نمی کارید چونکه به گیاه مادر اتصال داده می شود برای اینکه ریشه ‌ها قابلیت دیده شدن داشته باشند. در کل دو نوع لایه بندی داریم که لایه بندی زمین و لایه بندی هوا هستند. در زیر هر دو روش را توضیح داده ایم.

لایه بندی زمین :

گیاهی را که لازم است تکثیر کنید را انتخاب کنید. بعدا،  شاخه ی نزدیک ترین به خاک را بیابید. آن را به طرف زمین بکشید و با کمک یک سنگ آن را خم به سمت زمین نگه دارید.قسمت کمی از شاخه را با استفاده از کود و یا خاک مرطوب پوشش دهید. حتما خاک و یا کود را به صورت میزان و منظم آب دهید.

یا می‌توانید قسمتی از پوست آن را در مکانی که قصد دارید ریشه ها را پرورش دهید، دور بیندازید پیش از آن که شاخه را به خاک اتصال دهید، تصور کنید اصلا شاخه، ساقه مناسبی نزدیک خاک پیدا نکردید، در این شرایط این امکان را دارید از یک گلدان و یا بطری که زیر آن بریده اید و با خاک پر کرده اید، کمک بگیرید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *