مطالب آموزشی

آشنایی کامل با پیوند زدن درختان

پیوند زدن درختان
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
پیوند زدن یکی از کار های آسان برای کشاورزان و باغداران محسوب می شود که به وسیله آن می تواند بخشی از گیاه روی گیاه دیگر متصل کنند. اما اگر پیوند زدن را اشتباه انجام دهید باعث از بین رفتن درخت می شود پس حتما باید فردی ماهر در پیوند زدن باشید تا این کار را انجام دهید .
پیوند زدن چیست ؟ چه زمانی مناسب است تا این کار را انجام دهیم ؟ هدف از پیوند زنی چیست ؟ و فواید آن چیست ؟ ما در این مطلب به این سوالات پاسخ دهیم و شما را پیوند زدن کامل آشنا می کنیم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید .

پیوند زدن چیست ؟

از گذشته تاکنون پیوند زدن وجود داشته که با هدف هایی این کار صورت گرفته است که در ادامه به آن می پردازیم اما اگر خیلی ساده آن را توضیح بدم در واقع به پیوند بین دو گیاه با روش تکثیری می گویند. پیوند زنی به دو بخش پایینی و بالایی تقسیم می شود که به بخش بالایی گیاه پیوندی پیوندک می گویند و به بخش پایینی که دارای ریشه است پایه گفته می شود.

هدف از پیوند زنی چیست ؟

اهداف زیادی برای پیوند زنی وجود دارد که شامل :

  • افزایش باروری
  • بهبود کیفیت و مقدار محصول
  • جوان سازی درختان
  • قوی شدن گیاه
  • سازگاری با بستر
  • ترمیم خسارت به تنه
  • ازیاد درختان
  • کنترل رشد رویشی یا کوتاه کردن درختان
  • کاهش پا جوش دهی
  • و غیره
که بیشتر با هدف افزایش باروری، بهبود کیفیت و مقدار محصول صورت می گیرد .

تاریخچه پیوند زنی

پیوند زنی تاریخچه بلند مدتی دارد و به چند دهه قبل از میلاد مسیح بر می گردد. که برای اولین بار توسط چینی ها کشف و از این امر استفاده کرده اند . اما در گذر زمان امپراطوری رم نیز از این روش استفاده کرده اند .
بعد از گذشت زمان و در قرن سیزدهم تا شانزده علاقه به پیوند زدن زیاد شد و به همین دلیل تعداد زیادی از گیاهان به اروپا منتقل یافت و بعد ها با پیشرفت علم و یادگیری آسان همه دنیا را فرا گرفت. و روش های مختلفی از پیوند زنی در همه جا رواج یافت .

چه زمانی مناسب پیوند زنی است ؟

زمان مناسب برای پیوند زنی به نوع گیاهی که می خواهید بستگی دارد اما در کل اواخر زمستان و اوایل بهار زمانی مناسب برای پیوند است. در فصل بهار باید به چند نکته توجه کنید که باید پس از بیدار شدن پایه و قبل از زیاد شدن شیره نباتی یا اینکه سرمای اوایل بهار مانع فعالیت سلول های قسمت هوایی شود بهتر است انجام شود . البته در اوایل پاییز و اواخر تابستان هم می توانید پیوند زدن انجام دهید و همانطور که در بالا گفتیم زمان مناسب برای درخت به نوع گیاه بستگی دارد. در کل فصل تابستان برای پیوند زنی توصیه می شود چون به دلیل هوای گرمی که این فصل دارد باعث فشار آوردن به گیاه و ریشه می شود .

چند توصیه ساده برای پیوند زدن درختان

اگر می خواهید توصیه را درباره پیوند زنی بدانید حتما باید از یک متخصص در این مورد به شما بگوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *