مطالب آموزشی

نقش آب در رشد گیاه

نقش آب در رشد گیاه
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 2.3]

آب در رشد گیاه نقش حیاتی دارد .اما اگر بیش از حد گیاهی را آبیاری کنید موجب صدمه زدن به آن می شوید و موجب جلوگیری از رسیدن اکسیژن کافی به ریشه می شوید و سبب می شود ریشه پوسیده شده و گیاه از بین رود. سپس آبیاری در وقت مناسب و به حد کافی در قسمت کشاورزی دارای توجه ی ویژه ای ست.

آبیاری به حد کافی به اضافه اینکه موجب صرفه جویی در آب می شود تضمین کننده ی سلامت کلی گیاه می شود. در این متن   ضرر آبیاری بیش از حد به گیاهان را بررسی کرده ایم و نشانه های این نوع آبیاری و همچنین پیشنهاد و توصیه هایی برای جلوگیری از آن را تعریف کرده ایم.

آبیاری بیش از اندازه چیست؟

ابیاری بیش از اندازه به بالارفتن اندازه ی آبیاری گفته می شود. آبیاری بیش از حد موجب به ماندن رطوبت خاک برای زمات طولانی یا خالی شدن ضعیف آن می شود. گیاهان برای رشد و به آبیاری کردن درست بسیار حساس هستند و اگر در آبیاری کم کاری شود یا بیش از حد آبیاری شوند به سرعت به این اتفاق واکنش نشان می دهند ضررات جبران نا پذیری به آنها وارد می شود.

نشانه های آبیاری بیش از اندازه

آبیاری بیش از حد گیاهان اغلب با نشانه های زیر خود  را نشان می دهد.

ریشه گیاه برای پرورش یافتن و رشد به آب و اکسیژن به اندازه احتیاج دارد. هنگامی که آبیاری بیشتر از اندازه ی مورد نیاز باشد ؛ منافذ خالی میان ذره های خاک که جریان اکسیژن نیز در آن قسمت است بسته می شود و در آخر اکسیژن مورد نیاز گیاه به ریشه نمی رسد و این موجب پژمرده شدن گیاه می شود و شما متوجه می شوید با  اینکه خاک گیاه رطوبت دارد  برگ های گیاه پژمرده شده اند و نرم هستند.

1- زرد شدن برگ ها و ریختن :

تغییر رنگ در برگ ها با  رشد نکردن یا کم رشد کردن از علائم های ابیاری بیش از حد است. همینطور با ابیاری بیش از حد برگ جوان و قدیمی سریع تر از زمان خود شروع به ریختن می کنند و شکوفه ها رشد نمی کنند و باز نمی شوند.

2- تغییر رنگ در نوک برگ ها :

یکی از علائم های اب دادن  بیشتر از حد، قهوه ای شدن برگ های گیاه می باشد. با روبه رو شدن با این علامت باید آبیاری را متوقف کنید و ادامه ندهید.

3- بیماری ادم :

هنگامی که ریشه بیشتر از حد آب را به خود جذب کند ؛ در سلول های برگ فشار آب به وجود می آید و حالت تاول هایی پیدا می شود. این تاول ها به گذشت زمان می ترکند و رد آنها به صورت لکه های سفید یا قهوه ای رنگ روی برگ ها باقی می مانند

◾️ضررهای آبیاری بیش از حد

1- قطع تنفس ریشه : ریشه ی گیاه برای پرورش و رشد به آب، اکسیژن و مواد مغذی احتیاج دارد. آبیاری بیش از حد سبب گلی شدن خاک شده و  نفس کشیدن را برای ریشه غیر ممکن می کند و این کار باعث خفگی ریشه و در آخر پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه می شود.

2- کاهش مواد مغذی خاک : آبیاری بیش از حد باعث فرسایش خاک شده و امکان گرفتن مواد مغذی مورد نیاز گیاه از بین می رود ؛ در آخر رشد گیاه کاهش و بهره وری محصولات نیز کاهش می یابد.

3- اسیدی شدن خاک : اب دادن بیش از حد باعث به وجود آمدن کلسیم ، منیزیم و پتاسیم بیشتر از اندازه می شود. ‏ ‏این مواد به دانه‌های کلوئیدی خاک تبدیل می شوند وگرانول موجود در خاک را بیشتر می کند و باعث اسیدی شدن خاک می شوند. اسیدی شدن خاک هم سبب عوض شدن ساختار خاک می شود.

4- افزایش شوری خاک : آبیاری بیش از حد باعث بالا رفتن سطح آب های زیر زمینی می شود. و این کار نمکی که در خاک وجود دارد را بیشتر می کند. تبخیر آب هم باعث جمع شدن نمک روی خاک می شود. شور بودن خاک هم تولید محصول را کم می کند تا حدی که شوری بیش از ۰/۱ رشد گیاه را به پایان می رساند.

◾️اقدامات لازم برای نجات گیاه

1- اگر گیاه شما  در گلدان بیشتر از اندازه ی نیاز آبیاری کرده اید و نشانه های گفته شده در بالا در گیاه قابل مشاهده است، به سرعت خاک گلدان را عوض کنید.

2- اگر ریشه گیاه پوسیدگی پیدا کرد بخش های پوسیده شده را از آن جدا کنید.

3- حتما از قارچ کش برای ریشه و خاک جدید استفاده کنید .

4- برگ هایی که روی آن ها لکه هایی به وجود آمده است و ساقه هایشان خراب شده را جدا کنید.

5-گیاه را در مقابل نور آفتاب  بگذارید.

6- تا چند روز گیاه را آبیاری نکنید.

7- در حالی که  گیاه مبتلا به قارچ شده باشد به برگ های گیاه قارچ کش بزنید و با آن سمپاشی کنید. اگر که ریشه تماما پوسیده باشد امکان رشد و بهبود یافتن گیاه کمتر است. اگر گیاهان باغچه یا مزرعه را بیشتر از حد نیاز آبیاری کرده اید حتما تا گذشت مدتی آبیاری را متوقف کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 2.3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *