مطالب آموزشی

مهمترین اصول سمپاشی برای یک باغدار

مهمترین اصول سمپاشی برای یک باغدار
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

در بین کار های کشاورزی و باغداری، آگاهی درمورد  اصول سمپاشی جزو آن دسته از موارد می باشد که نه تنها به افزایش سلامتی درختان کمک خواهد کرد بلکه تضمین می کند که درخت مورد نظر در آینده عملکرد بهتری خواهد داشت. تصوری که در بین اغلب مردم وجود دارد این بوده که سمپاشی یک عملیات کاملا شده می باشد و برطبق اطلاعات مندرج بر روی برچسب سم می توان کار را به پیش برد این باور به طور کلی  اشتباه می باشد. اطلاعات برچسب سم تنها راهنمایی های جزئی را به شما ارائه می دهند و لازم به ذکر بوده که  شما پیش از شروع، با اصول سمپاشی آشنایی پیدا کنید.

آشنایی با اصول سمپاشی و نکات مهم در این مورد.  :به صورت کلی ما اصول سمپاشی را به سه دوره پیش ، بعد و درون  دوره سمپاشی تقسیم بندی خواهیم کرد تا باغدار قادر باشد هر مرحله به چه صورت باید عمل کنید:

قواعد و اصول سمپاشی پیش از آغاز کار:

1- اول باید با یک فرد باتجربه صحبت کنید و وابسته به فصل، مدل درخت، آفت موجود و… مناسب ترین سم را برگزینید. به هیچ وجه  بدون اطمینان و کمک از کسی و به صورت خودسر، کار را انجام ندهید چونکه امکان دارد با کوچک ترین اشتباه، درخت از ریشه یا از اندام هوایی دچار خشکی شود.

2- بر سطح هر سم یک برچسب قرار دارد که اطلاعات پایه مانند مقدار مصرفی برای هر گیاه، روش ساده ی استفاده، نکته هاس ایمنی و… نوشته شده است. حتما این برچسب را قبل از استفاده بخوانید.

اصول سمپاشی برای یک باغدار

3- وسایل مورد احتیاج (سم پاش) برای سمپاشی را تهیه کنید. مدل نازل هایی که برای گیاهان گوناگون استفاده می شود فرق دارد. ارتفاع درختان، سطح کانوپی و… به تعداد و ارتفاع نازل ها اثر می گذارد.

4- در هر صورت همه ی سموم برای بدن خطر داشته و می توانند از راه نفس کشیدن و یا پوست تان به درون بدن وارد شود. حتما باید لباس و وسیله های ایمنی را فراهم آوردید که در هنگام سمپاشی از آن ها بهره ببرید. چیز خیلی مهم در هنگام سمپاشی این است که به اصلا در لباس شما نه باید چر قرار داشته باشد چونکه به اسانی سم به آن نفوذ می کند و در خود نگه می دارد. در حقیقت شرایط را برای صدمه به بدن شما ایجاد میکند.

قوانین و اصول سمپاشی در عین کار کردن:

این کار خیلی مهم است که در هنگام سمپاشی نکته هایی را به یاد داشته باشید تا بدون صدمه زدن به درختان، بتوانید آفت ها و مریضی های درختان را کنترل کنید. برای این منظور واجب است به نکاتی توجه کنید:

1- سمپاشی حتما در یک روز با هوای صاف و بدون ابر انجام شود. حتی کوچک ترین وزش باد، موجب بادبردگی می شود. این کار به آسانی این امکان را به وجود می آورد که به گیاهان کنارتان و حتی باغ هایی که در کنار شما قرار دارند صدمه بزند.به اضافه، عملکرد سم افت می کند.

2- یکی از کار های اشتباهی که باغداران در هنگام سمپاشی آن را انجام می دهند، عوض کردن دوز مناسب سم است. هنگامی که کارشناس با توجه به نوع گیاه و مشکل موجود، مقدار مشخصی از سم را تعیین می کند شما باید همان اندازه را استفاده کنید. استفاده بیشتر، به اسانی به درختان صدمه زده و مصرف کمتر از مقدار هم اثری نخواهد داشت.

3- بعضی از سم ها محلول در آب هستند ولی لایه اپیدرمی که روی برگ های گیاهان قرار می گیرد به صورت چربی است. خلاصه که سم به حالت قطره روی گیاه می‌ماند و به آن جذب نمی شود. یکی از مهم ترین قانون سمپاشی این است که از ماده های افزودنی و یا ادجوانت ها برای این مدل سم ها بهره گیری شود. ادواجنت ها موجب می شوند قطره های سم به اسانی در اپیدرم حل شده و جذب گردند.

4- در حالتی که بدانید در باغ تان یک منبع آب سرباز قرار دارد،اگر امکان  داشت آن را بپوشانید و در غیر این حالت،مشکل را به کارشناس بگویید تا سم نیاز این شرایط را به شما معرفی کند.

 

قوانین سمپاشی بعد از پایان کار:

1- اصلا با لباس هایی که موقع سمپاشی پوشیده اید، به خانه نروید. اگر این کار را انجام دهید ماده های سمی را به درون زندگی تان وارد می کنید.

2- حتما بعد از پایان سمپاشی به حمام بروید. در هر صورت لباس ها به صورت کامل نفوذ ناپذیر نیستند و در آخر بدن تان را در خطر قرار می دهید.

3- ظرف های سم را تماما بشویید.

4- یکی از قانون های سمپاشی این است که اهمیت به  محیط زیست را فراموش نکنید و بقیه ی سم را در آن مکان رها نکنید.حتما محلول باقی مانده را درون چاه فاضلاب بریزید.

5- سم را در مکانی مناسب بدون رسیدن گرما به آن و نور خورشید قرار دهید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *