مطالب آموزشی

بهترین زمان آبیاری گیاهان باغچه در تابستان

بهترین زمان آبیاری گیاهان باغچه در تابستان
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اگر حتی به صورت اتفاقی و در زمان یک روز گرم در فصل تابستان در اطراف جایی که زندگی می کنید با ماشینتان رانندگی کنید و یاوارد حاده هایی شوید که اطراف ٱن زمین های زراعی وجود دارد، انواع گوناگون آبیاری را جهت آب دادن گیاهان خواهید دید. بعضی در پایان روز کاری شلنگ آب را باز خواهند کرد، در حالی که عده ای دیگر  آبپاش های اتوماتیک که قابل تنظیم هستند  را جهت آبیاری چندقیقه ای دقیقه ای در سپیده دم تنظیم خواهند کرد؛ یا افرادی که فکر می کنند هنگام آب بازی کودکان با آب پاش تنظیمی گیاهان هم آبیاری خواهند شد.

هر طور که باشد برنامه ریزی جهت آبیاری گیاهان نه تنها سلامت بیشتر گیاهان را به دنبال دارد، بلکه قادر است سبب صرفه جویی در هزینه آب نیز گردد.

آبیاری در زمان شب مقابل صبح

در مورد آبیاری صبح زود نسبت به آبیاری هنگام شب بحث خیلی طولانی وجود دارد. چه زمانی بهتر می باشد و بازدهی بهتری خواهد داشت؟ پاسخ این بوده که، به عواملی وابسته است . به صورت کلی ،‌ عاقلانه می باشد که صبح زود از آب وسیله ای مانند آبپاش قابل تنظیم یا آب پاش دستی استفاده شود. با این کار برگ و شاخ درختان  سریع خشک خواهد شد و امکان ابتلای برگ ها به هاگ قارچی از بین خواهد رفت. به هر حال، هر یک ازما فرصت این را نخواهد داشت  که ساعت 6 صبح زود بین زمان پیاده روی با جیوان خانگی و فرستادن بچه ها به مدرسه و مهد کودک در حیاط باقی بماند.

اگر عصر زمان باغبانی سما می باشد، آب دادن به گیاهان اشکالی نخواهد داشت، البته باید مواظب باشید آب را درست به بخش ریشه بدهید یعنی بخشی  که قطعاً گیاه به آن احتیاج بیشتری خواهد داشت.

بهترین زمان آبیاری گیاهان باغچه

با گیاهان پژمرده چه کار کنیم؟

دیدن پژمردگی گل صد تومانی یا گل ختمی در یک روز گرم باید برای شما مثل یک زنگ هشدار در درونتان صدا دهد. پژمردگی سبب خواهد شد گیاه در حال از بین رفتن به نظر بیاید، و شاید در بعضی از موارد قطعا اینطور باشد. در هر حال،‌ فاکتور های دیگری مثا مشکلات بیماری و آفت ،‌ و حتی آبیاری بیش از مقدار قادر است سبب پژمردگی گیاه بشود. افزون بر این، در یک روز گرم امکان دارد  گیاه به عنوان راهی جهت کنار آمدن با گرما پژمرده گردند، اما وقت خنک شدن در عصر دوباره به شکل اولیه خود برگردند .

وقت غروب قادر هستید گیاهان خود را بررسی نمایید و مشخص کنید که آیا پژمردگی ناشی از فشار موقت گرمای پیش از آبیاری هستش یا نه. با گذشت زمان، با ویژگی گیاهانتان بیشتر آشنا خواهید شد و گیاهانی که به این شکل به موج گرما واکنش نشان خواهند داد را خواهید شناخت .

‌‌گیاهان چند ساله و گیاهان یک ساله

آگاهی در باره این موضوع که  گیاهانتان چند ساله یا یک ساله هستند فاکتور مهمی می باشد که در تصمیم گیری وقت آبیاری گیاهان وقت موج گرما می باشند.

گیاهان سالانه گیاهانی می باشند که در یک فصلِ رشد همه ی چرخه ی عمر خود را به پایان خواهند رساند. این گیاهان شامل گیاهان ویژه ی پارک مثل گل حنا، گل جعفری و گل شمعدانی خواهند شد. این گونه گیاهان ریشه های با عمق خیلی کمی دارند و در صورت خشک شدن چند CM از سطح خاک در تابستان آسیب خواهند دید. هنگامی که دما بیشتر بشود باید این گیاهان را مرتب یا حتی هر روز آبیاری نمایید.

گیاهان چند ساله ریشه با عمق بیشتری دارند که آن ها را قادر خواهد ساخت  تا دوره های خشکسالی فصل تا فصل را دوام بالاتری داشته باشند. بعضی از گیاهان چند ساله مثل علف پروانه ای و باب تیزیا ریشه هایی عمودی دارند که چند CM زیر خاک کشیده می شوند و در طول دوره های بدون بارش از ذخایر آب استفاده خواهند کرد. بهترین زمان جهت آبیاری گیاهان چند ساله یک یا دوبار در هفته به آرامی و عمیق می باشد به صورتی که آب پیش از وارد شدن به داخل خاک هرز نشود. داشتن باران سنج کارآمد می باشد ؛ خیلی از گیاهان در صورت داشتن 3 CM آب در هفته رشد خواهند کرد.

درختان و بوته ها

طرز تفکرتان اینگونه نباشد که آبیاری بارانی بوته ها و درختانتات آب کافی خواهد رسید: جهت داشتن سیستم ریشه ای قدرتمند و سالم، باید آبیاری گیاهان جهت عمر طولانی تر بصورت عمیق انجام گردد. برخی اوقات بهترین زمان چهت آبیاری درختان و بوته ها درست پس از یک بارش سبک می باشد تا به این وسیله از رطوبت خاک استفاده نماید و آن را به بخش های زیرین برسانید. وقت آبیاری در روز به مقدار خیساندن کامل حایز اهمیت نیست. شلنگ را پای درخت یا بوته بگذارید و اجازه دهید تا زمان خیس شدن20 CM از سطح خاک همانجا باقی بماند .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *