مطالب آموزشی

معرفی 8 روش صرفه جویی آب باغچه

معرفی 8 روش صرفه جویی آب باغچه
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

صرفه جویی کردن درمورد آب دهی باغچه یکی از روش های حایز اهمیت در صرفه جویی مصرف آب می باشد. با نزدیک شدن  فصل تابستان، بحث آبیاری گیاهانی که در باغچه کاشته شده اند، اهمیت بسیاز بیشتری پیدا خواهد کرد. از طرف دیگر به علت موقعیت جغرافیایی کشور عزیزمان در شرایط خشکسالی، باید دنیال راه های صرفه جویی در آبیاری باغچه بگردیم.

با کمک این روش های اصولی و مفید قادر هستید افزون بر کمک بسیار زیاد به محیط زیست، در هزینه های خود هم صرفه جویی کنید. همچنین با به کار بردن روش های  اصولی و تایید شده، دیگر لازم نمی باشد بابت پر آی یا کم آبی  گیاهان باغچه نگرانی پیدا کنید. در ادامه با ما با معرفی 8 روش صرفه جویی در مصرف آب  برای باغچه همراهی کنید.

راهکار های گوناگونی چهت این که در مصرف آب صرفه جویی کنید، موجود می باشد . استفاده از این راه کار ها تا حدود زیادی  به کم شدن مبلغ قبض آب خانگی خودتان کمک خواهد کرد . از طرف دیگر به محیط زیست آسیب وارد نخواهید کرد. در کنار همه این ها نیز، سبب خواهد شد گیاهانتان به علت کم آی یا پر آبی دچار مشکل بشوند.

1- استفاده از مالچ یا خاکپوش برای روی خاک

«خاکپوش» یا «مالچ» به پوشش نرم و سبک روی خاک گفته می شود که  انواع گوناگون دارد . کاه، خاک. اره، ورقه پلاستیکی،پوست و برگ گیاهان و گیاهان علفی خرد شده قادر هستند به عنوان خاکپوش یا مالچ استفاده شوند استفاده از خاکپوش ، یکی از راه های صرفه جویی در آبیاری باغچه می باشد. چون به شکل یک لایه نرم و سبک روی سطح خاک قرار خواهد گ گرفت و از تبخیر رطوبت خاک جلوگیری به عمل می آورد. از طرفی، رشد علف های هرز را کم می کند.

پس آب و رطوبتی که صرف روییدن و رشد علف‌های هرز خواهید کرد، به گیاه درون باغچه تعلق خواهد گرفت. از دیگر مزایای خاکپوش یا مالچ ، جلوگیری کردن از فرسودگی خاک و بهتر کردن فرآیند تجزیه می باشد که سبب جذب بیشتر آب و هدر رفت کمتر آن خواهد شد.

 2- کاشت گیاهان مقاوم بومی

یکی از خوبی های کاشت گیاهان قوی بومی این می باشد که با آب و هوای منطقه ای که در آن زندگی خواهید کرد، سازگار باشد. بنابراین مقاومت بیشتری نسبت به گیاهان غیر بومی دارند.

3- کاشت گیاهان کمتر نیازمند به آب

اگر این امکان را داشته باشید گیاهان یا درخت هایی را در باغچه‌ ی خونه یتان پرورش دهید که احتیاج خیلی کمی به آب دارد، حرکت تاثیر گذاری در صرفه جویی در آب دادن به باغچه است. گیاهانی که برای رشد کمتر به آب احتیاج پیدا می کنند، خیلی آسان آب را در برگ‌ها و بافت‌هایشان ذخیره سازی می کنند. به همین خاطر موجب می‌شود در مقابل خشکی و کم آبی قدرت بیشتری داشته باشد‌. گیاهانی که برگ‌های ضخیم دارند یا روی برگ‌هایشان را وجود دارد هم اغلب احتیاج به آب کمتری نسبت به بقیه ی  گیاهان دارند.

8 روش صرفه جویی آب باغچه

4- به چمن‌هایتان برسید.

چمن‌ها گیاهانی هستند که فواید خوبی برای نگه داشتن رطوبت در خاک دارند. ولی یک موضوع مهم، بهره بردن از نوع مناسب چمن برای خاک است. در جهتی نیز، ارتفاع چمن باید تا حدودی که امکان دارد بالا باشد تا موجب پیشگیری حداکثر ممکن از تبخیر آب شود. به دلیل که علف‌های کوتاه موجب پرورش یافتن علف‌های هرز می‌شوند. اما برای مکان هایی که مرتب کردن چمن‌ها کار آسانی نیست، پیشنهاد می شود از چمن بهره گیری نکنند و به فکر مواردی دیگر باشند.

5- بهترین نوع آبیاری را انتخاب کنید

در میان راه های آبیاری درست و صحیح، آبیاری قطره‌ای و آبیاری با شلنگ‌های جاذب، از مناسب ترین مورد ها برای صرفه جویی کردن در آبیاری باغچه هستند. شلنگ‌های جذب کننده، روی سطح خودشان، منافذ ریزی دارند که موجب کمتر شدن میزان تراوش آب می‌شوند. آبیاری قطره‌ای هم موجب می‌شود آب به طور مستقیم به ریشه گیاه برسد و در آخر تبخیر نشود.

6- برای جمع‌‌آوری کردن آب باران، از مخزن استفاده کنید‌.

استفاده از مخزن های آب برای جمع‌آوری آب‌ باران، به کاربردی‌ترین روش ها برای پیشگیری از دست دادن آب به شمار می‌آید. استخرهای متحرک یا استخرهای شناور هم از موارد دیگری از اینها هستند. با این مخزن ها به کمک آب چکان این امکان را پیدا می کنید که در آب دادن به باغچه صرفه‌جویی کنید.

برای انجام این کار این امکان را دارید که  ناودان خانه را به یک بشکه متصل کنید تا آب باران در بشکه جمع آوری شود. به آخر بشکه و در طرف پایین آن، یک شیر آب قرار دهید و به آن شلنگ‌های جاذب یا لوله‌های ویژه ی آبیاری قطره‌ای متصل کنید.

7- جمع‌آوری کردن آب‌های اضافه مصرف شده جهت صرفه جوبب

یک روش فوق العاده برای آبیاری کردن چمن‌ها و درختان باغچه، بهره گیری دوباره از آبی است که از آن برای چیزهای دیگر مصرف کرده اید می توانید کمک بگیرید. برای مثال آب‌هایی را که در بعد از شست و شو در سینک آشپزخانه، ظرفشویی و یا وان حمام و باقی می ماند، می‌توانید باری دیگر برای آبیاری باغچه مصرف کنید. به شرطی که در آن‌ آب ها مواد شوینده‌های شیمیایی وجود نداشته باشد. این آب را می‌توانید داخل مخزن بریزید و از آن در مواقع  آبیاری استفاده کنید.

8- چند مدت یک بار درخت هایتان را بشویید.

شستن هر از گاهی  درختان می‌تواند موجب شود  آلودگی های روی برگ های درختان پاک شود. در این صورت مواظب میزان فشار آب هم حتما باشید تا باعث شکستن و آسیب به شاخه‌های نازک و برگ های جوان نشود.شستن درست درختان بجز اینکه بر صرفه جویی در آبیاری باغچه کمک می کند می‌تواند به طول عمر درخت هم اضافه کند و از به وجود آمدن آفت‌ها جلوگیری کند. درخت‌ها را معمولا در فصل بهار تا تابستان شست و شو دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *