مطالب آموزشی

شناخت اجزای پمپ آب خانگی

شناخت اجزای پمپ آب خانگی
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

اینکه چه وسیله ای دارید فرقی نمی کند، همین که بخش های مختلف آن را بشناسید، بسیاری از کار های شما راه افتاده است. بخش های مختلف پمپ آب خانگی هم جدا از این قاعده نیست، اگر اجزای آن را شناسایی کنید، حتی از صدای دستگاه هم متوجه مشکل آن قطعه خواهید شد. ما در ادامه این مقاله قصد داریم  به معرفی اجزای مختلف پمپ آب خانگی بپردازیم.

 

اجزای تشکیل دهنده پمپ آب خانگی

در بعضی از نقاط روستایی و شهری فشار آب به اندازه ی کافی نمی باشد که قادر باشند نیاز ساکنین را تامین نماید. به همین خاطر از پمپ آب استفاده می کنند.

وظیفه ی پمپ آب خانگی  خیای سنگین می باشد؛ به همین دلیل  باید از وسایل پر قدرت گوناگونی درست شده باشد که انجام کار ها را برای آن آسان و یا در شرایطی ممکن کند.

 

هر دستگاهی که در دوروبر ما موجود می باشد ، از چند قطعه تشکیل شده است که اجزای درونی آن را شامل می شود. این بحث شامل حال پمپ آب نیز خواهد شد. بخش های مختلف پمپ آب خانگی دارای چندین بخش می باشد که شناختن إن ها و  نحوه ی کارکردشان شما را با شیوه ی کار  دستگاه  آشنا خواهد کرد.

الکترو موتور

بلبرینگ پمپ آب

محفظه آب بندی

پوسته پمپ

دیفیوزر

شفت

کاسه نمد

کلید اتوماتیک

مکانیکال سیل

پروانه پمپ آب

فلوتر

اجزای پمپ آب خانگی

معرفی قطعات پمپ آب خانگی از الکتروموتور تا پوسته

قبل از این با قسمت های مختلف تشکیل دهنده پمپ آب خانگی که اسم برده شدند، آشنایی پیدا کردیم. این بخش جهت معرفی و بررسی قسمت های پمپ آب خانگی درست شده است که شما را به صورت کامل  با شیوه ی کارکردن آن ها آشنایی دهیم.

 

الکتروموتور؛ از مهمترین قسمت های  پمپ آب خانگی

الکتروموتور یک مدل از انواع موتورها می باشد که نیروی مورد نیاز برای پمپاژ آب بوسیله ی آن تامین خواهد شد. با متصل کردن برق به موتور، این قطعه فعال خواهد شد و برق را در سیم‌ پیچ به جریان خواهد افتاد.

 

بلبرینگ؛ ایجاد حرکت سهیل جهت حرکت موتور و پروانه

یکی دیگر از قسمت های پمپ آب خانگی، بلبرینگ نام گرفته که از فلز درست شده است. وظیفه بلبرینگ به حرکت درآوردن شفت می باشد که با این عمل سبب چرخش پروانه پمپ خواهد شد.

 

اگر مشکلی در این بخش شکل گیرد ، مقدار حرارت پمپ خیلی بالا می رود و برای دستگاه مشکلاتی پیش خواهد آمد . اگر این قطعه  آسیب ببیند ، امکان دارد  صدای پمپ بیشتر از مقدار عادی آن بشود . جهت جلوگیری از این مشکلات باید اقدام به تعویض بلبرینگ پمپ آب نمایید.

 

محفظه آب بندی؛ جلوگیری از نشتی آب به داخل

این محفظه مجموعه ای می باشد  که وظیفه ی پیشگیری از شکل گیری نشتی در پمپ آب خانگی را بر دوش می کشد . اگر این قسمت دچار آسیب شود  و نشتی در پمپ شکل گیرد، از فشار جریان آب کم شده و شروع فعالیت پمپ دچار تاخیر خواهد شد.

 

پروانه؛ پرتاب آب به بیرون

پروانه قسمتی از پمپ آب به شکل دایره ای می باشد که چند تیغ دارد. این بخش حایز اهمیت  قادر به تبدیل برق به انرژی جنبشی می باشد. پروانه قادر است سبب شروع حرکت سیالات شود. و فعالیت آن ها را سرعت بخشد.

 

دیفیوزر؛ از اجزای تشکیل دهنده پمپ آب خانگی

پروانه پمپ داخل قطعه ای به اسم دیفیوزر قرار گرفته است . این تجهیز جهت تبدیل انرژی از حالت سرعت به فشار در پمپ قرار داده شده است.

 

شفت و کاسه نمد موتور پمپ آب

پروانه پمپ  روی قطعه ای به شکل استوانه  قرار گرفته که نام آن شفت می باشد .

کلید اتوماتیک و مکانیکال سیل

برای  تنظیم اعمال پمپ یک ست کنترل موجود می باشد  که کلید اتوماتیک دستگاه به شمار می رود. این قسمت قادر است پمپ را خاموش یا روشن نماید .

. اگر این قطعه از پمپ کار نکند، همه ی  قطعات دستگاه دچار مشکل خواهد شد  و فعالت آن ها دچار مشکل خواهد شد و بلافاصله متوقف خواهند شد.

 

فلوتر؛ نشانگری برای میزان باقیمانده سیال

یکی دیگر از اجزایی که  در پمپ آب تعبیه شده است، فلوتر نام دارد که به عنوان یکی از حایز اهمیت تریت بخش های دستگاه جهت اندازه گیری سطع

ح مایعات  و کنترل کردن مقدار آن شناخته شده است.

راهنمای جامع و شیوه ی نصب پمپ آب خانگی

از این رو به راحتی قادر هستید حدس بزنید که نحوه کارکرد این قسمت شبیه نوار آب بندی می بتشد. فلوتر با معیار سنجی مقدار سیالی که موجود در مخزن می باشد قادر است در صورت کم شدن حجم آن تا مقدار مشخصی، سلب جدا شدن خودکار موتور از جریان الکتریسیته گردد. اگر این قسمت دچار آسیب  شود، سیال به مقدار کافی به پمپ وارد نخواهد شد.

 

پوسته پمپ؛ محافظ پمپ در مقابل صدمات

بخش دیگری  اجزای تشکیل دهنده پمپ آب خانگی، پوششی می باشد که همه ی قسمت های دستگاه را درون خود قرار داده است  و وظیفه نگهداری آن ها را بر دوش  دارد. این پوشش پوسته پمپ نام گرفته است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *