مطالب آموزشی

سیر تکاملی چراغ قوه + نکات مهم هنگام خرید هدلامپ

سیر تکاملی چراغ قوه + نکات مهم هنگام خرید هدلامپ
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 3.7]

چراغ ‌قوه یک وسیله ی خیلی پر کاربرد و عضو وسایل خیلی ضروری در وقت سفر، شکار ، کوهنوردی یا وقت حوادث غیر قابل پیش بینی می باشد؛ در اصل  چراغ قوه  یک منبع نور قابل حمل می باشد که در مکان هایی که هیچ  گونه منبع نوری وجود ندارد به کار خواهد رفت.

 

کنترل بی دردسر مقدار نور توسط چراغ قوه‌، ایمنی بیشتر آن در مقابل آتش سوزی نسبت به شمع، مشعل، فانوس، بدون هیچگونه بو و بدون دود بودن آن‌، ایجاد مقدار گرمای خیلی کمتر نسبت به لامپ از جمله دلایلی می باشند که سبب جایگزینی چراغ قوه به جای فانوس، مشعل و دیگر ابزار های تامین نور شد.

 

سیر تکاملی چراغ‌ قوه‌ از گذشته تا کنون

با یک تعریف ساده چراغ‌ قوه، یک چراغ کوچک با ویژگی حمل و حجم کم می باشد . یک چراغ‌ قوه عادی تشکیل شده از یک لامپ می باشد که روی یک رفلکتور یا همان بازتابنده با پوشش شفاف قرار گرفته شده است و دارای باتری و یک سوئیچ می باشد که تمامی این ها بوسیله ی  یک جعبه که به طور معمول از جنس آلومینیوم می باشد محافظت خواهند شد.

تا آخرای قرن بیستم، نور چراغ قوه ها از یک لامپ نوع رشته ای با گرمای خیلی  زیاد تامین می شد اما این روز ها چراغ‌ قوه ها  یک لامپ LED خیلی کوچک دارند که به نسبت اندازه ی خیلی کم شان نور خیلی زیادی تولید می کنند با اینکه گرمای خیلی کمی دارند که این ویژگی ها پیشرفت بسیار زیادی را در حوزه ی علم و تکنولوژی نشان می دهد

هنگامی که چراغ‌ قوه ها با لامپ های ال ای دی به بازار عرضه‌ شدند سبب جلب توجه خیلی از مردم شد. این چراغ قوه دارای حالات گوناگون نوردهی جهت انجام کارهای گوناگون همانند نور کم جهت خواندن نقشه یا نور زیاد جهت بررسی تابلو ها و جاهای خیلی دور بودند.

نور چراغ قوه به طور معمول به رنگ سفید یا زرد دیده خواهد شد. نور سفید جهت استفاده در شب بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد چراکه نور سفید سبب انقباض چشم خواهد شد در نهایت دید بهتری را ایجاد خواهد کرد.

سیر تکاملی چراغ قوه + نکات مهم هنگام خرید

فاکتور های مهم در خرید چراغ‌ قوه

خروجی نور

اندازه و وزن

نوع باتری و مدت زمان نگهداری شارژ

 

انواع چراغ ‌قوه‌

چراغ‌ قوه ها  تنوع بسیار زیادیاز لحاظ شکل ظاهری، فنی و قابلیت ها و امکانات دارند. همچنین بر طبق کاربرد دارای انواع گوناگونی دارند که هر یک بر طبق کاربرد های آنان طراحی و بهینه سازی شده‌اند همانند : چراغ قوه ی پیشانی یا همان هدلامپ، لیزری، شارژی، پلیسی، شکاری و … .

از انواع خیلی محبوب و رایج چراغ قوه می باشند که در میان کوهنوردان و طبیعت گرد ها خیلی مشهور است به صورتی که گاهی حتی این نوع چراغ‌ قوه را به عنوان هدلامپ کوهنوردی هم اسم گذاری می کنند.

چراغ پیشانی یک منبع قوی تامین نور می باشد که برای فعالیت هایی همانند اسکی در شب، صحرانوردی، غارنوردی، پیاده روی و کوهپیمایی شبانه، دوچرخه‌ سواری، دره نوردی، کمپینگ، ماموریت‌های امداد و نجات و خیلی از فعالیت های دیگر کاربرد خواهد داشت؛ البته بهره گیری از از این چراغ فقط به فعالیت های شبانه محدود نخواهد بود زیرا شما در دل روز هم جهت بازدید از یک غار یا فرود در دره ای عمیق به هدلامپ احتیاج پیدا خواهید کرد.

 

نکات مهم هنگام خرید هدلامپ

در ادامه به بررسی بعضی از نکات مهم که باید در هنگام خرید هدلامپ حتما به آنان  توجه کرد را بیان خواهیم کرد:

 

  1. مقدار روشنایی: واحد روشنایی برای چراغ پیشانی لومن می باشد . مقدار روشنایی یا همان لومن با در نظر گرفتن نوع فعالیت مورد نظر متفاوت خواهد بود.

هدلامپ‌ها به طور معمول به طور تقریبی 20 تا 1500 لومن روشنایی از خود تولید می کنند مثلا جهت انجام فعالیت های روزمره و معمولی 100 الی 150 لومن کافی خواهد بود.

البته این نکته را در نظر بگیرید که تقریبا بیشتر چراغ‌ قوه ها دارای سه حالت کم، متوسط و زیاد جهت تنظیم نور می باشند و باید با در نظر گرفتن  فعالیت مورد نظر آن را به مقدار دلخواه تنظیم نمود.

برندهای بلک دیاموند،پتزل، فنیکس، سیلوا هم اکنون عضو بهترین برند های هدلامپ‌ می باشند .

 

  1. نوع باتری: باتری هدلامپ شما قادر است تعویض گردد یا قابل شارژ هم باشد.

با توجه به نوع فعالیت مورد نظر قادر هستید نوع باتری را انتخاب نمایید مثلا اگر هدفتان استفاده کردن از هدلامپ برای یک سفر کوتاه مدت است قادر هستید از باتری قابل شارژ استفاده نمایید اما اگر یک سفر طولانی در پیش دارید بهتر می باشد باتری هدلامپ مورد نظرتان ویژگی تعویض کردن داشته باشد.

چراغ پیشانی و دستی اسمال سان مدل دوحالته DNM-TS26

3.عمر باتری: همانگونه  که اطلاع دارید هر چه هنگام استفاده از هدلامپ از مقدار نور بیشتری استفاده نمایید عمر باتری تان زودتر تمام خواهد شد و در نهایت مقدار نور هم کاهش پیدا خواهد کرد ؛ پس اگر هنگام استفاده از هدلامپ مورد نظر آن را روی حالت کم نور یا متوسط قرار دادید عمر باتری بیشتر خواهد شد.

 

4.برد نور هدلامپ:  هنگام تهیه هدلامپ باید این نکته باید حایز اهمیت قرار گیرد که  قصد دارید نور را به صورت نقطه ای و متمرکز داشته باشید یا به صورت پراکنده. البته برخی از هدلامپ ها ویژگی پخش نور به هر دو صورت پراکنده و متمرکز را دارند.

 

5.هدلامپ ضد آب: هنگام خریدن هدلامپ این نکته را. مورد توجه قرار دهید که اگر قصد استفاده از هدلامپ در محیط آبی را دارید حتما از هدلامپ ضد آب استفاده نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 3.7]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *