مطالب آموزشی

تعمیر ابزار برقی و 5 علامت خطر

تعمیر ابزار برقی و 5 علامت خطر
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 2]

مانند بیشتر تجهیزاتی که با آن ها کار سنگین انجام می دهند، ابزار هلی برقی دچار استهلاک و فرسودگی ، خرابی در بخش  الکتریکی خواهند شد. حتی اگر ابزار به بهترین شیوه ی ممکن مورد استفاده قرار گرفته شده باشد و نگهداری شده باشد ، باز هم امکان دارد  از کار  بی افتد و نیاز به بررسی فوری و  به احتمال زیاد تعمیر داشته باشند.

اگر کار شما با یک سنباده نواری ساده که از آن دود خارج می گردد و یا یک اره فارسی بر که در حال جیغ کشیدن می باشد، ختم شده باشد، آگاه هستید که خرابی ابزار مشکلی نمی باشد که آسان از آن صرف نظر کنید . در این مقاله قصد داریم با معرفی ۵ علامت خطر ، تعمیر و اشکال یابی ابزار برقی را ساده تر کنیم. با پی فارم همراه باشید.

با وجود این ، با مقداری  بررسی با جزئیات بیشتر ، شما قادر هستید دلیل ایراد را تشخیص دهید و اقدام بعدی را تعیین نمایید. الان به بررسی ۵ علامت خطر در تجهیزات برقی و چگونگی بررسی صحیح آن جهت انجام تعمیرات خواهیم پرداخت.

به یاد داشته باشید پیش از هر گونه اقدام جهت تشخیص ایراد پیشآمدی ابزار، اطمینان حاصل کنید که آن را از پریز برق جدا نموده اید.

اشکال یابی و تعمیر ابزار برقی

  • ابزار روشن نمی شود!

اگر تجهیز برقی شما روشن نشود و شروع به کار نکند، قادر است که نشان از ایراد مهم برقی مثل خرابی قطعه باشد که احتیاج به تعمیر ابزار یا تعویض قطعه خراب می باشد.

کار را با بررسی کردن کلید برق تجهیز موردنظر و بخش های اتصالی آن شروع نمایید و اطمینان حاصل کنید که ایرادی نداشته باشد، زیرا که صدمات وارده از آب و حرارت قادر است در کار نکردن ابزار دخلی داشته باشند. با بهره گیری از یک مولتی متر قادر هستید  مقدار ولت را در تجهیز برقی خود تست نمایید و حرکت انرژی برقی را در سیم، قطعات ابزار و کلید تشخیص بدهید.

سیم برق خراب هم قادر است یک ابزار را هنگام استفاده از آن از کار بیاندازد و این مشکل با چشم قابل رویت بوده و سیم را می توان به راحتی تعویض کرد. پیچ خوردگی، شکاف و قطعی موجود در سیم، امکان دارد جریان برقی  که به بخش کلید ابزار در حال جریان است، قطع نموده و این مشکل را می توان با بهره گیری از یک مولتی متر تشخیص دهید، زیرا این ابزار قادر است خرابی سیم را خیلی راحت تشخیص دهد.

  • ابزار زنده نیست و جان ندارد!

ابزار شما روشن خواهت شد اما قدرت آن تا حدودی کم می باشد  که شاید شما ترجیح بدهید برای مثال از کمان اره، پیچ گوشتی دستی یا تلمبه پایی استفاده نمایید. وقتی که ابزار دستی شما با سرعت کمتری کار می کند و علت آن، کم بودن مقدار شارژ باطری نباشد، محتمل ترین علت قادر است فرسوده شدن ذغال های کهنه ابزار باشد که باید تعویض گردد.

ذغال های کربنی، بلوک های کوچک کربن هستند  که جریان برق را به موتور انتقال می دهد و همانگونه که اشاره شد، با بهره گیری از ابزار، به مرور زمان خراب خواهد شد. اگر توان ابزار شما در حال کم شدن بوده و قدرت و سرعتی که از آن انتظار دارید، ارائه نمی دهد، قادر است نشانگر رسیدن وقت تعویض این قطعات و تعمیر ابزار باشد.

تعمیر ابزار برقی

  • بوی سوختگی!

موتورهای که کارکرد خوبی ندارند، وقتی که ایرادی وجود دارد، میل به تولید بوی سوختگی کاملا واضح خواهند داشت. در حالی که  چرخش و دوران انجام خواهد شد، ناگهان ابزار از کار خواهد افتاد و فقط بوی بدی از آن  تولید خواهد شد.

تشخیص دلیل بوی تولید شده وابسته به طول عمر، کاربرد  و مدل ابزار شما خواهد داشت . اگر ابزار شما  تسمه داشته باشد، مثل سنباده و رنده، اولین چیزی که باید چک گردد تسمه خواهد بود .

  • صدای جیغ شدید!

بهره گیری از ابزار برقی به طور معمول صدای بلندی تولید خواهد کرد. با این حال برخی اوقات ابزار برقی شروع به ایجاد صدای جیغ بلند خواهد کرد . این صدا بیشتر و مافوق صدای “هام” تولید شده بوسیله ی دریل چکشی برقی شما می باشد.

یک راهنمایی ساده دیگر برای مشکل صدای جیغ ابزار، تست گیربکس آن است. اگر وسیله ی شما دارای سیستم راست گرد و چپ گرد باشد امکان دارد کلید ویژه ی تغییر جهت دوران، در چرخ دنده ها گیر کند، به آرامی کلید فوق را به جلو و عقب حرکت دهید و سپس با روشن کردن دریل نتیجه را بررسی نمایید.

دریل شارژی آاگ 24 ولت | AEG5

  • جرقه و دود!

اگر ابزار الکتریکی شما شروع به انتشار دود و جرقه کرد، فوراً آن را خاموش نموده و هرگز به استفاده از ابزاری که جرقه و دود تولید می کند ادامه ندهید. ابزار را در کناری قرار دهید و اجازه دهید خنک گردد، پیش از آنکه به تشخیص و یا تعمیر ابزار اقدام نمایید.

به محض این که ابزار سرد گردد، ورود هر گونه گرد و غبار و خاک و یا براده را به درون ابزار بررسی نمایید. خاک اره، براده و ذرات دیگر که بیشتر در محیط کارهای سنگین در هوا پرواز خواهند کرد، قادر هستند وارد بخش تهویه ابزار شما شده و باعث تولید دود و جرقه شوند.

اگر سوختن ذرات خارجی به انتها رسید، شاید احتیاج داشته باشد باشد پوشش ابزار را باز کرد و صدمات واره از حرارت  را بررسی نمایید.

خیلی از ایراد های رایج در ابزار ها با بررسی و تنظیمات ساده قابل حل می باشد تا هنگامی برسد که ابزارهای ارتقاء یافته جدید جهت نیازهای شرکت شما در دسترس قرار بگیرند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *