مطالب آموزشی

انواع سه نظام دریل

انواع سه نظام دریل
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 31 میانگین: 3]

یکی از ابزار های کاربردی که در خانه و هر صنعت و کارگاهی وجود آن ضروری می باشد، دریل ها می باشند. (سه نظام دریل) دریل‌، به طور گسترده در کارواه ها و مشاغل گوناگون همانند لوله کشی، نجاری، بنایی، برق و… استفاده خواهد شد و امکان سوراخ کاری با انواع قطر های گوناگون را برای کاربران فراهم خواهد کرد. جهت ایجاد سوراخ هایی با قطرهای گوناگون ، لازم بوده که مته دریل به طور مکرر عوض گردد. در ادامه شما را با انواع و اقسام سه نظام دریل آشنا می کنیم.

سه نظام چیست؟

همانگونه که گفته شده است جهت نگه داشتن مته به بخشی از دریل به اسم سه نظام احتیاج  پیدا خواهید کرد . در اصل سه نظام یکی از حایز اهمیت ترین بخش های تشکیل دهنده ی دریل می باشد که به عنوان یک رابط بین  دریل و مته استفاده خواهد شد. این بخش قسمت پایانی مته را در داخل خود نگه داشته و در هنگام کار کردن با دریل و انجام عمل سوراخ کاری سطح های گوناگون از لغزش مته جلوگیری به عمل آورده. در اصل سه نظام قادر است انواع گوناگون سنگ سنباده زنی، بکس ، مته، سر پیچ گوشتی و … را در داخل خود نگه دارد.

منظور از گشتاور موتور چیست؟

انواع سه نظام دریل

سه نظام های دریل انواع گوناگونی دارند و در دو نوع آچاری یا همان آچار خور و خودکار (اتوماتیک) موجود می باشند. در ادامه به معرفی این دو نوع به خوبی خواهیم پرداخت.

سه نظام آچاری

سه نظام آچاری یا همان سه نظام آچار خور یکی از انواع گوناگون سه نظام دریل می باشد. دلیل اسم گذاری سه نظام آچاری این می باشد که جهت باز و بسته کردن سه نظام و قرار دادن مته در درون خود به یک آچار ویژه احتیاج داریم. این آچار در بسته بندی دریل قرار داده خواهد شد.  دریل هایی که سه نظام آچاری دارند چهت استفاده در مصارف سنگین و صنعتی استفاده خواهند شد. این نوع سه نظام برای آن دسته از افراد که در طول کار سوراخ کاری خود کمتر به تعویض مته احتیاج پیدا خواهند کرد و سرعت تعویض مته برای آن ها اهمیتی ندارد، کاربردی تر خواهد بود .

سه نظام اچاری

سه نظام اتوماتیک

سه نظام به طور معمول در بیشتر دریل ها از نوع اتوماتیک بوده و به افراد این امکان را خواهد داد تا قادر باشند با سرعت عمل بالاتری و بدون نیاز به هیچ نوع وسیله ی اضافه ی دیگری، مته دریل را تعویض خواهد کرد. کار کردن با سه نظام های خودکار خیلی آسان می باشد و فقط  باید با دست خود چندین دور آن را چرخش دهید تا گیره ها باز شوند و مته در درون آن واقع گردد.

پس اگر سرعت تعویض مته برای شما حایز اهمیت می باشد و در طول کار به چند مته گوناگون جهت سوراخ کاری احتیاج دارد، بهتر می باشد از دریل هایی با سه نظام اتوماتیک استفاده کنید. اما این نوع سه نظام ها فقط برای عمل سوراخ کردن های نه چندان سنگین و سطوح نرم مثل چوب مناسب می باشند. سه نظام اتوماتیک  دو نوع نیمچه فلزی و همه  فلزی می باشند.

سایز سه نظام دریل

انواع گوناگون سه نظام دریل بیشتز از سایز ۶.۵ تا ۱۶ میل برخوردار هستند  که در میان آنان نوع ۱۳ میلی  نسبت به دیگر سایز های سه نظام کاربرد وسیع تری دارد. سایز انواع گوناگون سه نظام دریل بر روی بدنه قرار داده شده است و یا نوشته شده است. به عنوان نمونه سه نظام سایز ۱.۵ تا ۱۳ میل  به این معنا می باشد که این قطعه ویژگی قرار دادن مته های ۱.۵ تا ۱۳ میلی متر را دارا می باشد.

تعویض کردن سه نظام دریل

  • برای تعویض کردن انواع گوناگون سه نظام دریل در مرحله اول شما حتما باید سایز، کاربرد و جنس آن را در نظر داشته باشید و با توجه به نوع کاربری گزینه مناسب را تهیه کنید.
  • پس از عدم اتصال دریل به برق یا باتری اطمینان داشته باشید و سه نظام پیشین را تا جایی که امکان دارد باز کنید .
  • پیچ که اتصال سه نظام به مته را تامین کرده است را درجهت ساعتگرد باز کنید. لازم به ذکر بوده که آگاه باشید که برخی از این پیچ ها با پیچ گوشتی و بعضی دیگر با آچار نوع آلن باز می شوند.
  • بعد از این که سه نظام دریل مقداری از حالت عادی خود شل شد، آن را از دریل جدا کرده و بعد از آن سه نظام مورد نظر خود را بر روی دریل نصب کنید و با چرخیدن در چهت درست عقربه های ساعت از محکم تر کردن آن ها اطمینان حاصل نمایید.
  • دهانه سه نظام را باز نموده و توسط پیچ سه نظام آن را به مته محکم متصل نمایید. بعد از انجام این مرحله ها از سفت و محکم شدن سه نظام دریل اطمینان کافی را حاصل کنید .
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 31 میانگین: 3]

یک نظر در “انواع سه نظام دریل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *