مطالب آموزشی

چهار مرحله آماده سازی زمین تا کاشت

مراحل کاشت
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

مرحله اول

آماده سازی زمین جهت کاشت

مرحله اول شخم زدن خاک با گاوآهن «1- گاوآهن ساده و برگردان» و یا به وسیله دستگاه خاک ورز می باشد.

اگر این کار با گاوآهن انجام شود عمق شخم و برگردان خاک زیاد است اما اگر این کار با خاک ورز انجام شود خاک زیر و رو نمی شود و فقط خاک ورز داده می شود:در روش کار با خاک ورز مواد آلی خاک از بین کمتر می رود و یا آسیب کمتری به خاک می رسد.

مرحله دوم

مرحله بعد استفاده از دیسک که خود دو نوع ساده و یا معمولی و دوم هیدرولیک است یا کلوخ کوب یا کلوخ خرد کن که آن نیز دو نوع روتاری و غلطکی دارد اگر از دیسک جهت نرم کردن و یکنواخت کردن خاک استفاده شود کلوخهایی که در عمق پایین تری هستند نیز خورده شده ولی به نسبت  کلوخ کوب زمین غیر یکنواخت تر می شود و عیب دیگر دیسک  این است که برای خورد کردن کلوخها باید 2 تا 3 بار از دیسک در زمین استفاده گردد البته در استفاده از دیسک یا کلوخ خرد کن بسته به نوع زمین دفعات استفاده تغییر می کند هرچه خاک سنگینتر باشد دفعات استفاده بیشتر می شود.

مرحله سوم

استفاده از لولر که برای تسطیح کامل زمین و یکنواختی آن استفاده می شود که آن نیز به دو روش ساده و لیزری استفاده می شود در روش ساده بدون هیچ دستگاهی به صورت چشمی کار می شود اما با استفاده از لوله های مخصوص و دستگاهی لیزری همه زمین به صورت یکنواخت تسطیح می شود .

مرحله چهارم

ریختن بذر که به  سه صورت دستی یا همان سنتی و روش دوم ریختن بذر با دستگاه بذرباش «همان کودپاش»  و روش سوم استفاده ازدستگاههای بذر کار جدید که در همه روشهای ریختن بذر به میزان مورد نیاز خاک در صورت آزمایش خاک و کمبودهای موجود از کودهای مورد نیاز مثل کود فسفات- کامل …. ودیگر کودهای که در آزمایش خاک کمبود آنها به اثبات رسیده به میزان لازم و به وسیله دستگاه کودپاش یا همراه با دستگاه بذرکار استفاده می گردد. نکته اگر نوع خاک، سنگین باشد از لحاظ جنس و مواد تشکیل دهنده نمی توانیم بذر را در عمق زیادی از خاک کشت کنیم و باید در عمق کمتری از خاک  کشت شود پس عمق کشت براساس نوع خاک می باشد.

نکته بعدی در روش کشت سنتی بعد از ریختن بذر با دیسک به صورت خیلی کم روی آن رفته تا بذر در عمق مناسب جا پیدا کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *