مطالب آموزشی

توت فرنگی چه زمانی باید کاشته شود؟

توت فرنگی چه زمانی باید کاشته شود؟
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

توت فرنگی گیاهی نهان‌دانه از تیرهٔ گل سرخ است. این میوه خوش طعم علاوه بر ظاهر فانتزی و زیبایی که دارد خواص فوق العاده مفید و زیادی دارد که توجه خیلی ها مخصوصاً پزشکان را به خود جذب کرده است. در این پست ضمن معرفی بهترین زمان کاشت توت فرنگی، روش کاشت آن در منزل و در داخل گلدان را به شما آموزش می دهیم.

مقدمه:

این میوه ی نسبتاً جدید که تا ۲۵۰–۳۰۰ سال قبل به این شکل امروزی وجود نداشت، بیشتر موارد استفاده دارویی داشته است. در قرن چهاردهم در فرانسه توت فرنگی‌های وحشی از جنگل به زمین زراعتی منتقل شد و از آن به عنوان یک گیاه اهلی استفاده گردید. در جنگلهای شمال ایران توت فرنگی وحشی به طور فراوان یافت می‌شود. به‌ نظر می‌رسد که اولین رقم اصلاح شده در زمان صدارت اتابک اعظم از فرانسه به ایران آمد و به نام اتابکی خوانده شد.

بهترین زمان کاشت توت فرنگی:

توت فرنگی را از اواخر پاییز که در حال نیمه خواب است تا اوایل بهار قبل از بیدار شدن گیاه از خواب میتوان جابجا نمود و در محل دیگری کاشت. بنا براین کاشت پاییزه و بهاره آن امکان پذیر است . در صورتی که کاشت پاییزه باشد محصول، تابستان سال آینده به دست می آید و اگر گیاه در بهارو قبل از بیدار شدن از خواب زمستانه کاشته شود گل هایی که چند هفته بعد از کاشت روی بوته ظاهر میشود، بهتر است چیده شوند تا گیاه قویی شود . این بوته ها در بهار سال بعد داده و در تابستان میتوان از آنها محصول برداشت نمود. جوانه های گل در فصل پاییز به کوتاه شدن طول روز به وجود می آیند ولی به علت سرمای زمستانه، گل ها تا فصل بهار ظاهر نمی شود .

روش کاشت بذر توت فرنگی:

بذر توت فرنگی را می توان قبل از کاشت، به مدت ۲ هفته در فریزر قرار داد. این کار درصد دانه هایی که جوانه می زنند را بهبود می بخشد. انجماد، روند طبیعی رشد بذر را تحریک می کند همان طور که در طی ماه های زمستان نیز این اتفاق می افتد. در مرحله بعد ظرفی که برای کاشت بذرها در نظر گرفته اید آماده کنید. برای هر بذر سوراخی با عمقی حدود ۱٫۵ سانت در خاک ایجاد کنید. مخلوطی از سه قسمت خاک برگ و یک قسمت خاک غنی با کود حیوانی برای شروع مناسب است. رشد این گیاه علفی پایا در آب و هوای معتدل گرم و در بستر غنی از گیاخاک و خاک اسیدی بسیار خوب است.

سپس دانه ها را در خاک مرطوب قرار دهید و روی آن ها را با کمی خاک برگ بپوشانید. خاک برگ باید روی دانه ها را کاملا بپوشاند اما نباید زیاد ضخیم باشد. مراقب باشید دانه ها همواره مرطوب و در نور مستقیم خو[user_id]رشید باشند. ۲ تا ۳ هفته طول می کشد تا دانه های توت فرنگی جوانه بزنند. هنگامی که دانه ها جوانه زدند؛ صبر کنید تا سومین برگ که برگ واقعی است سبز شود. سپس می توانید برای انتقال آن ها به ظروف بزرگتر اقدام کنید. وقتی برگ های سوم ظاهر شدند؛ شما می توانید برای انتقال گیاهان به گلدان های بزرگ تر و یا (اگر هوا خوب باشد)، بیرون از خانه اقدام کنید. در ادامه مراقبت از گیاه باید دقت کنید که خاک زهکشی خوبی داشته و همواره خاک رطوبت داشته باشد و شرط دیگر این است که خاک باید کمی قلیایی باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *