مطالب آموزشی

زمان های مناسب برای هرس درختان

زمان هرس درختان
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

هرس درختان در زمان‌های مختلفی انجام می گیرد که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

هرس زمستانه

یکی از بهترین و معروف ترین نوع هرس که ممکن است شما آن را همین روزها در خیابان های شهر ببینید، هرس زمستانه یا خشک است که هنگام خواب زمستانی گیاه انجام می گیرد. هرس زمستانه از این جهت که قبل از جوانه زنی صورت گرفته و به علت متوقف شدن شیره نباتی، گیاه کمتر آسیب می‌بیند بهترین زمان هرس است. گیاهان و درختان در زمستان دارای برگ و بار نیستند و دسترسی به شاخه‌ها و تصمیم گیری در مورد نوع شاخه های هرس کرده راحت تر است. در این فصل درختان وارد مرحله خواب شده‌اند و رشد آنها متوقف شده است. این عدم فعالیت همراه با کاهش درجه حرارت همراه است و یک زمان ایده آل برای هرس کردن است.

هرس زمستانه موجب تقویت شاخه های رشد یافته در سال آینده می‌شود.هرس زمستانه شایع ترین نوع هرس است و موجب شکوفه دهی در بهار و باروری در تابستان می‌شود. البته برای این کار بهتر است صبر کنید تا سردترین قسمت زمستان سپری شود و این کار را اواخر بهمن و اسفند انجام دهید. معمولا برای رشد نهال و فرم دهی درخت، هرس زمستانه را انتخاب می‌کنند. هرس درختانی مانند گردو در مناطق سرد معمولا در اسفند ماه انجام می‌گیرد.

زمان هرس درختان

هرس تابستانه

برخی از گیاهان اوایل بهار تا اواخر تابستان هرس می شوند که به آن هرس تابستانه می گویند. معمولا هدف از چنین هرس هایی در فصول گرم، حذف شاخه های نابارور و گل‌ها و میوه های کوچک و خشک شده اضافی است. هرس درختان گیلاس معمولا از اواسط بهار تا اوایل تابستان انجام می گیرد.

همچنین ممکن است برخی برگ های بزرگ روی میوه های در حال رشد سایه انداخته و مانع رشد و تغییر رنگ آنها شوند. در این مواقع نیز هرس تابستانی به کمک کشاورزان آماده تا کیفیت بازارپسندی را روانه بازار کنند. هدف دیگری که در هرس تابستانه به عنوان زمان هرس درخت در نظر گرفته می شود اهداف اصلاحی برای حذف اندام های ضعیف تر گیاه یا اندام هایی است که زیر وزن برگ ها افتاده و شکسته اند.

زمان هرس درختان

هرس گیاهان گلدار

اگر هدف شما از هرس کردن افزایش گلدهی گیاه و درخت در راستای باغچه آرایی و گلکاری حیاط است:

  • برای درختانی که در بهار شکوفا می شوند، هنگامی که گل آنها افتاد، در فصول بهار و تابستان هرس شوند.
  • درختان و درختچه هایی که در اواسط تا اواخر تابستان گل در می‌آورند، باید در زمستان یا اوایل بهار هراس شوند.

اکنون که با بهترین زمان هرس درخت آشنا شدید، شما نیز دست به کار شوید و درختان حیاط یا جلوی درب منزل خود را هرس کنید تا در فصل بهار شاخه های به بار نشسته به روحتان طراوت بخشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *