مطالب آموزشی

دلیل خراب شدن پمپ آب چیست ؟

دلیل خراب شدن پمپ آب
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]
امروزه وجود پمپ آب در آپارتمانها امری ضروری و مهم است. عدم وجود پمپ موجب بروز مشکلاتی همچون کاهش فشار و حتی قطع شدن آب به خصوص در طبقات بالای ساختمان ها می شود . گاها به دلایل مختلفی پمپ های آب به درستی کار نکرده و خراب می شوند. در ادامه به علل اصلی خرابی و نحوه تعمیر پمپ آب می پردازیم.
امروز به دلیل کاهش فشار آب یا قطع شدن آب در ساختمان ها به خصوص در طبقات بالایی استفاده از پمپ آب را به امری ضروری مبدل کرده است. پمپ آب کاربردهای بسیاری دارد و از جهت آبرسانی به سیستم های مختلف کمک شایانی به زندگی بشر کرده است.
پمپ آب نیز مانند هر وسیله ی کاربردی دیگری خراب میشود و این خراب شدن به یک دغدغه برای افراد تبدیل شده است. ما در ادامه این مطلب به شما کمک خواهیم کرد تا نوع خرابی و دلیل خراب شدن پمپ خود را بدانید.

1 .صدا و یا لرزش بیش از حد پمپ آب و علت آن :

الف ) پروانه به دیواره هوزینگ گیر کند.
ب ) در بلبرینگ های پمپ آب ایراد وجود داشته باشد. اگر بلبرینگ شکسته شود و یا زنگ بزند صدا تولید می کند و حتی میتواند باعث شود الکتروموتور گیر پاچ کند و در نتیجه باعث سوختن پمپ آب می شود.
پ ) اگر شافت پمپ آب تاب داشته باشد باعث ایجاد صدا و لرزش می شود.

2 .خاموش و روشن شدن پمپ آب به صورت مداوم و پیوسته و علت آن :

 

الف) منشاء این مشکل از منبع تحت فشار است. منبع تحت فشار که مقدار معینی از آب را در درون تیوپ داخلی خود نگه می دارد اگر فشار آب به نسبت قبل کاهش یابد در نتیجه این منبع از آبی که ذخیره شده است برای جلوگیری از استارت پمپ آب استفاده می کند. حتما این مشکل را جدی بگیرید و برای بررسی ابتدا تیوپ مخزن را اگر پمپ آب شما به طور پیوسته خاموش و روشن می شود بررسی کنید چون اگر تیوپ مخزن سوراخ شود علت بروز این مشکل است.
ب ) روشن و خاموش شدن پمپ آب به صورت مداوم و پیوسته می تواند به این دلیل باشد که شیر یک طرفه روی سیستم خروجی پمپ نصب نباشد. این عدم نصب موجب می شود که بعد از اینکه پمپ آب خاموش شد فشار از روی سیال برداشته شود و در این صورت سیال به داخل شبکه آب شهری برمیگردد و همین امر موجب می شود که پمپ آب دوباره روشن شود.
پ ) علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که کلید اتوماتیک و ست کنترل آکبند هم خراب شده باشد که باعث خاموش و روشن شدن مداوم پمپ آب می شود.
ت ) اگر در لوله کشی ساختمان نشت وجود داشته باشد سیستم لوله کشی با کاهش فشار مواجه خواهد شد که نتیجه آن خاموش و روشن شدن مداوم پمپ آب است .

دلیل خراب شدن پمپ آب
3 .بی وقفه کار کردن و یکسره شدن پمپ آب و علت آن :

اگر پمپ آب تنظیم نباشد و یا کلید اتوماتیک خراب شده باشد این مشکل به وجود می آید. برای جلوگیری از این مشکل وقتی میخواهید که پمپ آب خود را تنظیم کنید این کار را توسط یک تعمیر کار مجرب انجام دهید.

4 .خاموش نشدن پمپ آب و علت آن :

اگر نشتی در سیستم لوله کشی وجود داشته باشد باعث کاهش فشار می شود و پمپ آب برای اینکه فشار مورد نیاز خود را تامین کند بدون وقفه کار می کند و خاموش نمی شود همچنین اگر شیر یک طرفه را نصب نکنید و کلید اتومات مکانیکی هم به درستی تنظیم نشود باعث می شود که پمپ آب بی وقفه کار کند.

5 .کار نکردن پمپ آب با وجود برق دار بودن و علت آن :

اگر پلاتین های موجود در داخل کلید اتوماتیک مکانیکی ایراد پیدا کند میتواند باعث به وجود آمدن این مشکل شود و در نتیجه پمپ آب از کار می افتد. همچنین بروز این مشکل می تواند به علت گرفتگی در مجرای عبور سیال ، پیچ کاهش یا افزایش فشار تنظیم نباشد ، پروانه پمپ خراب باشد و ایرادات مکانیکی اشاره کرد.

6 .خرابی کلید اتوماتیک دیجیتال یا ست کنترل و علت آن :

ست کنترل که متشکل از سه قسمت است و برد الکترونیکی که مهم ترین قسمت این قطعه است مدیریت سیستم و کنترل پمپ آب را بر عهده دارد قسمت دوم و سوم که متشکل از دیافراگم و پوسته هستند که در خود قسمت دوم و سوم خرابی ایجاد نمی شود اما به علت خرابی در قسمت های دیگر از قبیل خراب شدن قطعات الکترونیکی ، نوسانات برق باعث می شود که در بردهای الکترونیکی مشکل به وجود آید.

7 .گیرپاژ کردن پمپ و علت آن :

رایج ترین ترین خرابی پمپ آب ، گیرپاژ کردن پمپ آب است که به علت های مختلف این اتفاق میافتد که این علت می توان به موارد زیر اشاره کرد :
•سیال به داخل پمپ آب نمی رسد
• سیال که به داخل هوزینگ نرسد باعث خرابی بلبرینگ می شود.
• پمپ آب در طولانی مدت اگر کار کند رسوباتی در داخل هوزینگ به وجود می آید.
•پروانه و یا محفظه پمپ زنگ می زند.
•اگر ذرات شن و ماسه در داخل سیال وجود داشته باشد پروانه و چرخش موتور پمپ آب گیر می کنند.
•باید به این نکته نیز دقت داشته باشید که اگر از پمپ آب در طولانی مدت استفاده نکنید امالح روی پروانه و جداره هوزینگ رسوب می کنند که مانع از حرکت پروانه پمپ می شود.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *