مطالب آموزشی

دلیل اصلی ضربه نزدن دریل هیلتی چیست؟

دلیل اصلی ضربه نزدن دریل هیلتی چیست؟
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

چکش تخریب به طور کلی جهت وارد کردن ضربه های پر قدرت به بدنه دیوارهای بتنی ساخته ‌شده که ضرباتی که  قادر است وارد کند با ‌سرعت بالا و خیلی آسان قطور ترین و سخت ترین دیوارها را تخریب نماید. اما بعضی اوقات دریل هیلتی قدرت لازم جهت تخریب مورد نظر را  ندارد. در این حالت دلیل ضربه نزدن دریل بتن کن چه میتواند باشد؟ چرا این دستگاه قادر نیست قدرت تخریب لازم وتاثیرگذار  خود را داشته باشد. عدم ضربه  زدن هیلتی یک خرابی عام می باشد.

در این حالت هنگامی که دستگاه روشن می باشد، مته کوبنده ی آن از حرکت باز می ایستد و یا حرکت ضعیف و نه چندان تاثیر گذاری دارد. دلیل ضربه نزدن پیکور برقی در خرابی سیستم ضربه ساز این دستگاه می باشد.سیستم ضربه ساز هیلتی ها از یک قسمت پیستونی تشکیل شده است. این پیستون در درون سیلندر تحت تأثیر نیروی هیدرولیکی جابجا خواهد شد. هنگامی که موتور الکتریکی هیلتی کار بکند،  چرخش به یک حرکت رفت و برگشتی در این سیستم تبدیل خواهد شد. حالا هر گونه خرابی  ضربه ساز به  ضربه نزدن مته مربوط می شود.

دلایل ضعیف شدن دریل بتن کن

گاهاً چکش تخریب یا دریل بتن کن مقدار قدرت کافی را نخواهد داشت. یعنی مکانیزم ضربه ساز فعال می باشد و آنگونه که پیداست مته در حال ساختن ضربه می باشد. اما ضربات کوبنده نمی باشند و مقدار قدرت تخریب کافی را به همراه ندارند. در این حالت انگار مته دستگاه فقط در حال لمس کردن دیوار بتنی می باشد . اما این ضعیف شدن و دلیل ضربه نزدن دریل بتن کن در چه چیزی می باشد؟هنگامی که مته در حال حرکت می باشد ،  سیستم ضربه ساز سالم می باش . اما قدرت کافی را دریافت نخواهد کرد.

پس جهت پیدا کردن دلیل ضربه نزدن هیلتی با مقدار قدرت کافی باید به دنبال موتور الکتریکی دستگاه باشیم. چراکه قدرت کافی جهت عملکرد مته و سیستم ضربه ساز تولید نخواهد شد. در این حالت به احتمال زیاد موتور ضعیف می باشد. یک علت عمده، فرسوده بودن زغال‌های درون دستگاه می باشد . وقتی زغال‌های موتور ضعیف بشوند، جریان برق مناسبی در دستگاه‌ برقرار نخواهد شد و موتور قادر به تولید توان کافی نمی باشد. چراکه هنگامی که ضربات تولید  خواهند شد،  قدرت کافی را نخواهند داشت.

به صورت کلی اگر حس کردید که هیلتی شما دیگر آن قدرت قبلی را ندارد و دستگاه قادر نیست کوبنده و مخرب عمل نماید، معمولا موتور دستگاه ضعیف می شود.

 

علت اصلی خرابی هیلتی و ضربه نزدن

هیلتی جهت انجام اعمال بسیار  طاقت فرسا و سخت و سنگین تولید ‌شده است. این دستگاه قرار بوده کوبنده و مخرب کار کند. قوی بودن از خاصیت های بارز هر دریل هیلتی می باشد. اما شرایط کار سنگین، نوع انجام کار نادرست و یا  نگهداری غلط  تا عدم انجام سرویس ها  سبب می شود تا دستگاه هیلتی خراب گردد . علت اصلی خرابی این دستگاه در زیر ذکر شده اند.

شل بودن بدنه و پیچ و بست دستگاه:

ضربات پر تکرار به دستگاه و یا افتادن آن در هنگام انجام کار و  حمل آن سبب می شود تا بدنه هیلتی بشکند و یا اتصالات آن شل گردد. بدنه که اینطور شد سبب عدم کارکرد صحیح سیستم ضربه ساز دریل هیلتی خواهد شد.

نوسان برق و تأثیر آن در خرابی چکش تخریب:

هر نوع منبع برقی  که  نوسان سطح ولتاژ دارد، در خراب شدن زود هنگام انواع هیلتی برقی تاثیر مستقیم دارد . نوسانات برق سبب فشار بالا به موتور برقی دستگاه خواهد شد . برخی اوقات دلیل ضربه نزدن پیکور برقی به علت کم شدن ولتاژ و توان ناکافی موتور می باشد. در این موقعیت ها باید خیلی سریع دستگاه را خاموش نمایید.

برخورد آب با موتور دستگاه:

نفوذ آب به درون هر دستگاه الکتریکی خطرناک می باشد و باعث سوختن بخش‌های برقی دستگاه خواد شد.

لرزش بیش از حد بدنه چکش تخریب:

لرزش بدنه ترجیحاً یک خرابی چندان عجیب  نیست. اما مقدمه یک خرابی بزرگ تر می باشد. هر نوع لرزش بیش از حد به دلیل شل بودن یک اتصال رخ داده است. پس به آن اهمیت کافی را بدهید.

نشت روغن از دستگاه چکش تخریب:

انواع دریل هیلتی دارای مکانیزم ضربه ساز هیدرولیکی می باشند. وجود روغن به مقدار نیاز در مکانیزم کارکرد قوی آنها تاثیر کافی را خواهد گذاشت . هر نوع نشتی روغن قادر است مانع از عملکرد قوی سیستم ضربه ساز بشود. البته سبب اصطکاک بیش از حد بین قطعات متحرک دریل هیلتی خواهد شد.

نکات مهم برای پیشگیری از خرابی چکش تخریب

دریل هیلتی را در محفظه ی ویژه ی  خود دستگاه نگهداری نمایید. اگر از دستگاه  استفاده نکردید، آن را به حال خود در جای پر از خاک نگذارید.

از منبع الکتریسیته مطمئن جهن کار دستگاه چکش تخریب استفاده نمایید . در صورت بررسی و دیدن نوسان برق از ادامه دادن کار با وسیله تا برطرف شدن مشکل به شدت خودداری نمایید .

هر گونه لرزش دستگاه را جدی در نظر بگیرید. لرزش‌های بیش از حد و نادرست قطعا به علت شل شدن اتصالات می باشند که حتما سبب  کارکرد غلط روان قسمت های متحرک دستگاه خواهند شد.

هر نوع نشتی روغن را جدی در نظر داشته باشید و جهت برطرف چردن کامل آن اقدام نمایید. برخی اوقات لازم می باشد تا جهت برطرف کردن یک نشتی نه چندان عجیب و زیاد، مراحل تعمیرات  را به انجام برسانید.

سلامت و کارکرد پر قدرت موتور برقی دریل هیلتی را بررسی نمایید و در صورت نیاز زغالی های آن را تعویض کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *