مطالب آموزشی

بررسی اجزای سازنده دریل برقی

بررسی اجزای سازنده دریل برقی
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

شناختن بخش های سازنده دریل سبب میخواهد شد  تا افرادی که قصد استفاده از دریل هیلتی دارند ؛ با درنظر گرفتن  نیازشان بتوانند از تمامی کارایی این وسیله استفاده کنند  و خیلی آسان تر و بدون سختی  کار خود را به سرانجام برسانند . البته شناخت بخش های دریل سبب خواهد شد هنگام خریدن دریل، مناسب ترین ابزار را برای کار خود تهیه نمایید.

دریل چیست؟

دریل دستگاهی می باشد که به دو شیوه ی  الکتریکی و دستی موجود می باشد که جهت کار سوراخ کاری وسیله ها مورد استفاده قرار می گیرد دریل را با در نظر گرفتن قدرت دستگاه و البته با بهره گیری از مَتّه مناسب، می توان جهت سوراخ کاری انواع چوب، فلز و بتن استفاده کرد.

دریل ها یکی از پر کاربرد ترین وسایلی می باشند که کاربرد خانگی و صنعتی دارند. کار عام دریل بوجود آوردن سوراخ با سایز های گوناگون در جاهای گوناگون می باشد  ولی با عوص کردن برخی از ابزار های دیگر قادر هستید از دریل جهت سمباده زنی سطوح، بستن و باز کردن انواع پیچ، جلا دادن، تخریب وکنده کاری… استفاده نمود.

انواع دریل برقی

انواع دریل برقی چیست؟

دریل  به طور کلی نسبت به منبع نیروی آن ها به سه دسته تقسیم می شود، دستی، بادی و برقی . دریل برقی در انواع مختلف دسته بندی می شوند  در ادامه به معرفی انواع دریل و به بررسی بخش های سازنده دریل ها خواهیم پرداخت.

دریل و پیچ گوشتی شارژی

دریل چکشی

دریل گیربکس دار

دریل سرکج

دریل بادی

دریل ستونی

دریل مگنتی

دریل کرگیری یا نمونه بردار

دریل همزن

مینی دریل

دریل ۳۲ یا دریل ته کونیک

اجزای سازنده دریل و کاربرد های آن

دریل یکی از کاربردی ترین ابزار هایی می باشد که از بخش های گوناگونی درست شده است. بخش های سازنده دریل عبارتند از:

منبع تغذیه

سیم برق

کلید روشن و خاموش

تراز عمق سنج

سه نظام دریل

دسته نگهدارنده

شفت و بیت مته

کلید خاموش و روشن کردن حالت چکشی

کلید تنظیم سرعت و یا دیمر

کلید چپ گرد و راست گرد

هر کدام از این اجزای سازنده دریل را در ادامه توضیح می دهیم.

اجزای سازنده دریل برقی

  • منبع تغذیه

دریل شارژی با باتری  کار می کند و ابزار مورد نیاز جهت بیشتراغلب کنده کاری ها به شماز می رود. ولتاژ تغییر کننده ی دریل های شارژی تا ۱۸ ولت می باشد. دریل شارژی باید پس از مدتی شارژ بشود، پس باید حین استفاده از دریل شارژی به مقدار شارژ آن دقت فرمایید.

  • سیم برق

سیم از  کابل دو یا سه لایه درست شده اند و عمل  انتقال برق را  انجام می دهد. حایز اهمیت می باشد که حین استفاده از دریل، مراقب سیم برق آن باشید تا حین کار آسیبی به آن وارد نشود ؛ زیرا  آسیب آن خیلی خطرناک خواهد بود.

  • کلید روشن و خاموش

 کلید روشن و خاموش یکی از بخش های تشکیل دهنده دریل می باشد. برخی از مدل هلی دریل فقط از یک کلید بهره می برند  و یک سرعته می باشند و ویژگی تنظیم کردن را ندارند  و برخی دیگر مکانیزم تنظیم سرعت را دارند که قادر است بر اساس کلید ماشه عمل کند و سبب افزایش سرعت شفت مته شود و چرخش پیدا کند.

  • میله عمق سنج

مقدار عمق سوراخ های ایجاد شده بوسیله ی دریل، برای بهتر انجام شدن کار، با اهمیت می باشد. تراز یا میله عمق سنج که بخش سازنده دیگر دریل هست، یک میله مدرج می باشد و اندازه گیری مقدار عمق سوراخ های ایجاد شده با این میله صورت می گردد. با این بخش از دریل، قادر هستید تشخیص دهید تا چه مقدار نیاز به سوراخ کردن می باشد.

  • سه نظام دریل

سه نظام یکی دیگر از اجزای سازنده دریل است که دارای دو نوع آچار خور و اتوماتیک می‌باشد. سه نظام یا مته گیر به قسمت جلویی دریل که متهخ در آن قرار می‌گیرد گفته می‌شود. این قطعه برای کار های مختلف و برای انواع مته قابل تنظیم است.

  • دسته نگهدارنده

یکی دیگر از قسمت های سازنده دریل، دسته نگهدارنده آن می باشد. این بخش از دریل یکی از حایز اهمیت ترین بخش های آن بوده. البته این مورد یکی از نکات حایز اهمیت می باشد که در راهنمای خرید دریل باید مورد توجه قرار گیرد.جهت با ثابت نگه داشتن دریل‌ از دو دسته استفاده می شود.

  • شفت و بیت مته

به بخش برجسته مته که موتور و ۳ نظام را با ثبات نگه داشته، شفت مته می گویند و همین طور جایی می باشد که کلاچ چرخش در آن جای می گیرد. مثل دیگر موتورهای برقی، جهت کنترل قدرت مته  یک کلاچ مورد استفاده قرار گرفته است . این کلاچ ویژگی تنظیم دارد و سیستم های متنوعی جهت قدرت سوراخ کازی بالاتر ارائه خواهد داد.

بیت مته قسمت متغیر دریل می باشد. این بخش ها با در نظر گرفتن عملکرد در کارهای گوناگون، متفاوت می باشد. جهت کار روی سطوح گوناگون به بیت های گوناگونی نیاز دارید برای مثال: جهت حفاری روی پلاستیک و چوب مته مارپیچی مورد استفاده قرار دهید؛ اگر که یک بیت مته سنگ تراشی فقط برای بتن آجر استفاده می گردد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *