مطالب آموزشی

انواع جنس مته با کاربرد آنان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 39 میانگین: 3.2]

عملیات سوراخ‌کاری‌‌ با بهره گیری از دریل به وسیله ی کمک انواع گوناگون مته با آن صورت خواهد گرفت. در اصل نتیجه فعالیت دیگر بخش های دریل به چرخش مته ختم خواهد شد و سوراخ کاری انجام خواهد شد. نکته خیلی مهمی که خصوص این موارد وجود داشته که کاربرد گوناگون هر یک از انواع مته می باشد. به دیگر بیان هر یک از انواع گوناگون مته که تولید خواهند شد؛ جهت سوراخ کاری سَطح هایی از جنس متفاوت کاربرد دارند.

پس آشنا بودن تکنسین ها با کاربرد و ساختار هر یک از مته های دریل، صروری و حائز اهمیت می باشد. توجه کنید که مته هایی که در حال حاضر تولید خواهند شد؛ از نظر جنس هم مته با همدیگر تفاوت هایی خواهند داشت. طبق همین مسئله ما می خواهیم در این مقاله از وبلاگ پی فارم به بررسی جزئیات دقیق تر از انواع مته بپردازیم. از همراهی شما متشکریم.

مته چیست و چه کاربردی دارد؟

دریل یکی از وسیله های بسیار پر کابرد در حوزه های گوناگون همانند صنایع فلز، چوب ، پلاستیک، شیشه و غیره است. از انواع گوناگون دریل جهت انجام کار سوراخ کاری و گاهاً حفاری و تخریب  استفاده خواهد شد . بوجود آوردن سوراخ در بخش های گوناگون نیز به کمک انواع مته انجام می شود. مته یک ابزار تیز و برنده می باشد که به دریل وصل خواهد شد و عملیات سوراخ‌کاری‌‌ را به ثمر خواهد رساند.

مته‌ها در اندازه، شکل و حتی جنس هایی گوناگون تولید خواهند شد. در اصل همه این عوامل سبب شکل گیری کاربرد هر یک از انواع مته می شوند. برای نمونه مته هایی که جهت انجام کار سوراخ کاری سرامیک مناسب می باشند، جهت ایجاد سوراخ در فلزات کاربردی نخواهند داشت. سوراخ کاری سطوح گوناگون نیز جهت انجام پیچ کاری، نصب چراغ  نوردهی، صنعت لوله کشی، نصب دستگیره و قفل و… انجام خواهد شد.

انواع جنس مته با کاربرد آنان ن

انواع مته از نظر جنس

همانگونه که ذکر کردیم یکی از فاکتور های معیین کننده کاربرد انواع گوناگون مته؛ جنس این ابزار ها هستند. در اصل درجه سختی مته که به صورت مستقیم تحت تاثیر جنس آن قرار خواهد گرفت ؛ تعیین کننده ی کاربرد آن می باشد. به صورت کلی همه ی مته ها از درجه سختی تقریباً بالایی برخوردار می باشند ، ولی بعضی از آنان نسبت به دیگر مته ها سخت تر ‌یا سست تر می باشند. بر همین اساس انواع گوناگون مته از نظر جنس در یکی از دسته های زیر قرار خواهند گرفت:

  1. مته با جنس فولاد کم کربن

ابزار های ساخته شده از فولاد درجه سختی تقریباً بالایی خواهند داشت. در این بین انواع مته با جنس فولاد از نظر درصد کربن به کار خواهد رفت در ساختن آنان، با یکدیگر متفاوت می باشند. در ساخت مته فولاد با کربن کمتر ؛ از 15 درصد کربن استفاده خواهد شد. به همین دلیل درجه سختی بسیار زیادی نخواهند داشت، ولی در همین شرایط هم سختی آن‌ها نسبتا بالا خواهد بود.

  1. مته با جنس فولاد پر کربن

همانگونه که ذکر شد هر چه مقدار درصد کربن به کار گرفته شده در مته های فولادی، بیشتر باشد؛ سختی آنان نیز بیشتر خواهد شد. طبق گفته ها مته های فولاد  کربن بالا؛ دارای 50 درصد کربن می باشند . پس از این مته ها می توان جهت سوراخ کاری سطوح سخت همانند انواع فلزات استفاده نمود.

  1. مته با جنس فولاد سرعت بالا

در کنار دیگر مته های جنس فولاد ؛ مته با جنس فولاد HSS نیز تولید خواهد شد. این گونه مته ها برای انجام کار سوراخ کاری سطوح سخت که سرعت خیلی بالای سوراخ کردن آنان حایز اهمیت می باشد ، استفاده خواهد شد. مته با فولاد HSS از ترکیب؛ کروم، وانادیوم، تنگستن و مولیبدن ساخته خواهد شد.

  1. مته با جنس الماسه

خود مته های الماسه به دو بخش تمام الماس و سر الماس تقسیم خواهند شد. همه بخش های مته تمام الماس شامل نوک مته و بدنه از الماس تولید خواهند شد. الماس نیز همان کاربید سخت یا کاربید تنگستن می باشد. کاربید تنگستن نیز خود از ترکیب کربن و تنگستن تولید خواهد شد.

از مته‌های الماسه به طور معمول جهت سوراخ کاری سطوح حساس به فشار و ضربه همانند سرامیک، شیشه و… استفاده خواهد شد. پس جهت تهیه مته الماسه باید از تمام الماس بودن آن آگاه باشید.

انواع سه نظام دریل

  1. مته با جنس کبالت

از جمله دیگر مته هایی با جنسی از آلیاژ فولاد، قادر هستیم به مته کبالت اشاره ای داشته باشیم. جنس اصلی این گونه مته ها؛ همان فولاد می باشد، ولی در ترکیب آن از 5 تا 8 درصد کبالت نیز استفاده خواهد شد. با درنظر گرفتن به درجه سختی که مته کبالت دارد؛ جهت سوراخ کاری فلزات استفاده خواهد شد.

پس هنگام خرید انواع گوناگون مته باید جنس آن را با در نظر گرفتن نوع سطحی که سوراخ کاری در آن انجام خواهد شد، انتخاب نمایید. در غیر این صورت مته، ظرافت لازم یا حتی سختی مورد نیاز جهت ایجاد سوراخ در سطح مورد نظر را نخواهد داشت.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 39 میانگین: 3.2]

2 نظر در “انواع جنس مته با کاربرد آنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *