مطالب آموزشی

آشنایی با ادوات کشاورزی

آشنایی با ادوات کشاورزی
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

وسایل کشاورزی این روز ها یکی از حایز اهمیت ترین  بخش های تولیدات صنعت ابزار را در همه ی نقاط جهان به خود اختصاص داده . کشاورزی هم در وسعت کوچک و چه در وسعت بزرگ احتیاج به داشتن ابزار عالی و کاربردی جهت آسانی کار و پیشرفتن کار می باشد. بخش باغبانی و کشاورزی بدون وجود ابزارهای کاربردی، خیلی دشوار و در برخی مواقع غیر ممکن می باشد.

دسته بندی تجهیزات و ماشین های کشاورزی

انواع گوناگونی از ابزار، ماشين ها و تجهيزات پيچيده و ساده در کشاورزی استفاده می شوند. اين ماشين ها و وسایل را می توان بر اساس بخش های گوناگون دسته بندی کرد. به همين علت در مراجع و کتاب های مختلف می توان دسته بندی های جورواجوری در اين مورد پيدا کنید. این دسته بندی ها هيچ یک يکديگر را نفی نخواهند کرد و فقط ممکن است  از نظر دسته بندی با هم جورواجور باشند. پیش از دسته بندی لازم است با مفاهيم «چگونگی تأمين نيروی محركه  » و « کاربرد » زير آشنا شويد:

ابزار:اين دسته ابزار بوسیله ی کاربر و به طور دستی به کار گرفته خواهند شد. مثل قیچی پیوندی.

وسايل غير موتوری: اين وسايل تقریبا سبک بوده و امکان دارد هنگام کار بوسیله ی کاربر حمل گردد يا روی زمين هل یا کشیده شود. مثل چمن زنی دستی غير موتوری، سمپاش پشتی استوانه ای.

وسایل موتوری: نيروی مورد نياز قطعات حرکت کننده اين وسايل با يک موتور برقی يا  احتراقی می شود و می توان آن ها را به سه دسته تقسيم نمود:

دستی (مثل شمشادزن موتوری)

پشتی (مثل سمپاش پشتی موتوری)

چرخدار (مثل علف زن بشقابی)

ادوات تراکتوری: اين وسايل بوسیله ی تراکتور شروع به کار کند و امکان دارد افزون بر تأمين نيروی کشش از تراکتور، به محور منتقل کننده ی نيروی تراکتور نيز متصل گردد و از آن تحرک دریافت کنند. مثل: سمپاش پشت تراکتوری

ماشین های خود گرداننده: اين ماشين ها  موتور محرکه ای دارند که افزون بر تأمين نيرویی که قطعات متحرک کاری نیاز دارند، جهت به حرکت افتادن دستگاه به چرخ های دستگاه نيز نيرو خواهد داد مثل: چمن زن خودگردان

تجهیزات: اين تجهیزات به طور معمول  به طور دائمی یا موقت در قسمت های گوناگون نصب می گردند و امکان دارد  قطعات متحرک  يا تمام قطعات آن  را شامل شود و همه ثابت باشند، مانند کولر.

 ابزار: تجهیزاتی که در مزرعه و به طور دستی مورد استفاده قرار بگیرند. این گونه ابزارها شامل وسایلی چهت حمل ماسه و شن، و شخم زدن خاک، جین کردن، انتقال کود و دیگر مواد و… می باشند. ابزارها و تجهیزات کشاورزی متنوع و خیلی زیاد می باشند. که در زیر در ادامه چند ابزار دستی ذکر شده است. این لوازم :

تجهیزات کشاورزی

داس : این ابزار ضروری جهت برش دادن طراحی  و به تولید رسیده است و یک تیغه بسیار  تیز دارد که به یک دسته چوبی منصل شده است.

چنگک: این وسیله جهت مجزا کردن دانه ها از خرمن ها مورد استفاده قرار می گیرد و از دندانه های ضخیم یا نازک فلزی درست شده است که ضخامت دندانه ها  به کار مورد نظر بستگی دارد.

ابزار پیوند: تیغه های فلزی کوچک قاشقی شکل است که لبه های تیز کوچک و دسته چوبی دارد و برای پیوند زنی از این ابزار استفاده می شود.

فرغون : فرغون وسیله ای جهت انتقال مواد می باشد که دارای یک چرخ می باشد که در کشاورزی جهت تخلیه باز و بارگیری مورد استفاده قرار میگیرد.

میله : میله های فلزی که چهت داربست برای برخی از بوته های گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد.

آبپاش: ظروف فلزی می باشند که یک مخزن آب و گ لوله و حفره های ریز موجود روی آن و سر آن می باشد و جهن آبیاری گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد.

سمپاش: این دستگاه یک مخزن جهت ریختن سم در آن دارد و جهت سمپاشی گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد.

ابزار نشا: از این تجهیز جهت درست کردن گودال در زمین استفاده می شود. زمانی که بوته های گیاهی در سینی نشا به مقدار مناسب خواهد رسید، با این تجهیر یک گودال در زمین ایجاد خواهند کرد و سپس بوته را در آن خواهند کاشت.

معرفی تجهیزات نیازمند جهت کشاورزی هوشمند

جهت هوشمند کردن گلخانه یا مزرعه تجهیزاتی مورد نیاز می باشد که قادر باشد کوددهی، آبرسانی و حفظ دما و رطوبت و  محیط را به صورت کامل کنترل نماید که عبارتند می باشند از:

پمپ آبرسانی

مخزن آب

مخزن کود

مپ تزریق کود

شیر برقی

در حال حاضر جمعیت  زمین بیش از ۷ میلیارد انسان می باشد و هر روز در حال بیشتر شدن می باشد. پیش بینی سازمان ملل نشان می دهد که تا سال ۲۰۵۰ این مقدار به ۷/۹ میلیارد هم خواهد رسید.صنعت کشاورزی باید در تولیدات خود به پیشرفت برسند و تجهیزات کشاورزی قادر هستند به سریع تر شدن این پروسه کمک شایانی کنند.

 این جمعیت بیش از حد چالش های بسیاری را با خود به همراه می آورد . یکی از مهم ترین این چالش ها تهیه مواد غذایی می باشد . اگرچه تهیه کردن مواد غذایی برای این همه جمعیت زیاد کار سهیلی نمی‌باشد  . اما با همکاری کردن مهندسین و افراد تخصص یافته در بخش کشاورزی و پیدا کردن راه حل های درست و  اصولی بوسیله ی آنان، امید خیلی زیادی برای آینده ی کشاورزی به وجود آمده است .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *