فیلم آموزشی, مطالب آموزشی

آبیاری در پاییز

آبیاری در پاییز
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

در خیلی از مورد ها دیده شده است باغدار ها بعد از تمام شدن تابستان و پس از برداشت، درختان باغ شان را تا شروع فصل بهار همان گونه رها می کنند و فکر می کنند که دیگر احتیاجی به آبیاری در پاییز باغ نمی­ باشد. در صورتی­ که نگه داشتن رطوبت خاک در پاییز برای زندگی درختان در فصل­ های دیگر خیلی مهم می­ باشد.

الان ما باید بدانیم درختان ما به چه دلیلی در فصل پاییز به آبدهی احتیاج دارند؟ دوره ی آبیاری در پاییز به چه صورت است؟ چطور وقت متوقف کردن آبیاری در  پاییز تعیین می­ شود؟  برای پیدا کردن پاسخ این سواٌلات متن زیر را مطالعه می کنیم.

اهمیت و ارزش آبیاری در پاییز برای درختان

آبیاری در پاییز برای مراقبت و سلامتی درختان در  زمستان و بهار خیلی مهم و حیاتی می­ باشد. برعکس تصور مردم،  پاییز یک زمان مناسب برای آبیاری و رشد ریشه ­ها می باشد.چونکه در طول مدت فصل تابستان ریشه ­ها مواد مغذی را از خاک به طرف اندام­ های هوایی منتقل می کنند. با این صورت بعد از فصل پاییز که برداشت انجام شده است، وضع ایده ­آل برای رشد و پرورش ریشه است.

با آبدهی پاییزه درختان برای زمستان آماده سازی می­ شوند، چونکه به این معنی است که با جریان آب در خاک، ریشه  ذخیره آب و مواد مغذی در خود را شروع می­ کند تا بتواند در اوایل فصل بهار انرژی کافی برای محافظت از جوانه­ های رویشی و زایشی را داشته باشد.

8 روش صرفه جویی آب باغچه

از صورتی دیگر به خواب رفتن درختان به انرژی برای تولید هورمون­ های مدخل در خواب احتیاج دارد که این انرژی با آبدهی ریشه در پاییز تامین می­ گردد تا ریشه راحت امکان این را داشته باشد که از طریق جذب کردن آب و مواد مغذی انرژی کافی را جذب نماید. البته برعکس فکر اکثریت مردم درختان در این دوره خواب نمی ­میرند، و البته زنده هستند و فعالیت متابولیکی خود را انجام می دهند اما  اندازه ی آن در مقابل  فصل­ های دیگر پایین تر است و مکان انجام آن در ریشه متمرکز شده است.

خیلی از میکرو اورگانیسم ها و جانوران ریز که در خاک وجود دارند برای حیات و ادامه ی زندگی احتیاح به یک رطوبت نسبی دارند، در حالت فراهم نبودن اوضاع محیطی امکان دارد جمعیت شان خیلی کم شود

شیوه ی آبیاری پاییزه درختان:

آبیاری در محل سایه ­انداز درختان جایی که محل فعالیت زیادترین ریشه ­های تارهای کشنده که مجذوب کردن و آب و ماده  غذایی را انجام می ­دهند، شکل می‌گیرد. یک مورد قابل توجه ای که وجود دارد این است که آب را رسانای گرما و منتقل کننده ی آن می ­توان حساب کرد کرد، به گونه ای که اگر در پاییز درختان آبدهی نشوند یا به میزان کم ابیاری شوند، در آن­ حالت در فصل زمستان به دلیل هوای خشک و کم آب و سرد ریشه­ ها خیلی حساس و صدمه پذیر خواهند شد و مبتلا به تنش کم آبی و سرما خواهند شد این موجب می­ شود درخت در مدت کوتاهی در بهار خشک و نابود شود.

پس اگر درخت ها پیش از آغاز  یخبندان آبیاری شوند، در مقابل خسارت سرمازدگی حفظ خواهند شد. تحقیقات نشان داده است که درختانی­ که در فشار استرس مربوط به کم ­آبی و خشکی در پاییز بودند خیلی در مقابل هجوم آفت ها به­ خصوص حشرات پوست­ خوارها و همه نوع شانکر در  بهار شده ­اند.

تعداد دفعه های آبیاری در پاییز:

تعداد دفعه های آبیاری در فصل پاییز به  میزان تابستان نیست اگر به اندازه ی 10 تا 14 روز هیچ بارش بارانی صورت نگرفت که این به منطقه و مکان شما بستگی دارد، باغ ها واجب است حتما آبیاری شوند تا اوضاع انها برای رشد ریشه حفظ انرژی برای ادامه داده زندگی شان در فصل بعدی مهیا شود. اگر مدل بافت خاک سبک  است و زهکشی مناسبی دارد و دو دفعه در ماه آب دادن کافی است ولی اگر بافت مدل  خاک سنگین است و زهکشی بدی دارد یک دفعه در ماه در پاییز آبیاری لازم است صورت گیرد.

در این بین درخت های همیشه سبز مثل مرکبات، سوزنی­ برگان و نهال­ های یک ساله یا دو ساله نسبت به بقیه ی درختان نیاز به توجه زیاد تری به آبیاری در مدت فصل پاییز برای رشد و پرورش ریشه دارند تا بهار  با انرژی بهتری شروع کنند. در باغ هایی که  آبیاری پاییزه را نمی توانند انجام دهند واجب است سایه انداز درختان با مالچ ­پاشی تشکیل شده  از خاک اره و خرده های چوب به ارتفاع هفت تا ده سانتی متر پوشیده شود تا میزان رطوبت خاک برای زمستان هم حفظ شود.

 منطقه های سردسیری که در پاییز با یخبندان روبه رو هستند توجه کنید خاک اگر یخ بزند دیگه ریشه گیاهان این امکان را ندارند بعد از آبیاری کردن؛ آبی که به خاک وارد می شود را جذب می کند بعد در دوره یخبندان احتیاج به آبیاری برای تامین رشد ریشه نمی­ باشد. در این شرایط چونکه ریشه درخت با دقت به پایین آمدن دما فعالیت آن تقریبا به صفر رسیده است، یخ ­آب با هدف داشتن مرگ و میر آفت ها زمستان­ گذران در خاک اولین می باشد.

درخت های جوان یک ساله تا دو ساله احتیاج زیادی به آبیاری در پاییز دارند که کمِ کم در این دوره باید دو تا سه دفعه آبیاری شوند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *