مطالب آموزشی

ویژگی های مته مناسب سوراخ کاری استیل چیست؟

ویژگی های مته مناسب سوراخ کاری استیل چیست؟
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 18 میانگین: 3.3]

استیل یا فولاد گونه ای آلیاژ بر پایه آهن و کمتر از ۲درصد کربن می باشد و این ترکیب بی نظیر سبب خواهد شد که جهت انجام عمل سوراخ کاری، به مته های ویژه ای نیاز پیدا خواهید کرد . اما مته ویژه ی سوراخ کاری استیل چه ویژگی هایی دارد؟ در این مقاله از فروشگاه اینترنتی پی فارم، ویژگی مته مناسب جهت انجام عمل سوراخ کاری استیل را بررسی خواهیم کرد.

1. جنس و کیفیت مته مناسب سوراخکاری استیل

جنس مته مناسب جهت انجام عمل سوراخ کاری استیل، اولین مشخصه مهم می باشد که جهت انتخاب مته باید به آن دقت لازم را داشته باشید. اگر قرار بوده که فقط چند سوراخ با عمق کمتر یا کوچک را در استیل ایجاد نمایید، یک سرمته جنس فولاد تندبر (HSS) معمولی کار شما به انجام خواهد رساند. اگر لازم می باشد سوراخ های تعداد بالایی روی قطعات سنگسن تر و سخت تر حفر کنید، سرمته از جنس کبالت یا اکسید سیاه گزینه بهتری برای شما می باشد .

میزان عمر مته های اکسید سیاه،  اندازه ی دو برابر طول عمر مته‌های فولاد تندبر می باشند و کارایی بالاتری دارند. مدل های گوناگون  مته رونیکس، بهترین برای سوراخکاری استیل و مواد گوناگون طراحی یافته اند تا احتیاج کاربران را برطرف کند.

2. سختی مته متناسب با ویژگی‌های استیل

سختی مته مناسب سوراخ کاری استیل باید هماهنگ با ماده مورد نظر جهت انجام کار سوراخ کاری باشد تا قادر باشد در مقابل سایش و فشار مقاومت به خرج دهد. بهره گیری از مته با سختی عالی سبب افزایش طول عمر آن می شود و کیفیت عمل سوراخ کاری را بیشتر خواهد کرد.

فولاد تندبر بهترین انتخاب جهت ساخت مته استیل می باشد؛ سختی حرارت بیش از حد و مقاومت بسیار بالای این ماده نسبت به سایش آن سبب خواهد شد تا عمل سوراخ کاری با دریل برقی، با سرعت بیشتری برای استیل امکان‌پذیر گردد . استیل تندبر کبالت (Cobalt High-Speed Steel)  سرعت برش بالاتر داشته و مقاومت سایشی آن بیشتر از HSS  می باشد؛ اما انعطاف پذیری کمتری داشته و تردتر از HSS  کار خواهد کرد.

ویژگی های مته مناسب سوراخ کاری استیل چیست

3. لبه برشی و زاویه برش برای مته مناسب سوراخکاری استیل

لبه برشی مته و در نهایت، زاویه بریدن آن باید به صورت دقیق و با درنظر گرفتن متریال استیل هماهنگ شده باشد. زاویه هشتی عالی جهت انجام.عمل سوراخکاری استیل تقریباً ۱۲۰ درجه بوده. البته کارخانه تولی کننده آن  باید زاویه سر برشی یا لبه را نسبت به قسمت جلویی مته و لبه برشی نسبت به بخش عقب مته را نیز درست تنظیم نماید تا در نهایت قادر باشید سوراخکاری با دقت تر و با کیفیت تری را با بهره گیری از دریل برقی یا شارژی و … بر روی بخش استیل مورد نظرتان تجربه کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که هنگام انجام عمل سوراخ کاری، سرمته تیز باشد.

4. پوشش سطح برای مقاوم کردن مته

ساییدگی بر طول عمر مته تاثیر گذار خواهد بود. برخی از انواع مته‌ پوشش سطحی دارند که به صورت ویژه جهت انجام کار سوراخ کاری استیل با سرعت  برش های بیشتر بهینه سازی یافته اند. این پوشش ها قادر هستند  مقاومت در مقابل ساییدگی، زنگ زدگی و حرارت را بیشتر کنند  و دوام مته را نیز بالاتر ببرند.

مته های HSS با پوشش های گوناگون ساخته خواهند شد تا شما عزیزان قادر باشید مدت زمان بلند مدت و بدون هیچگونه نگرانی از سایش یا کم شدن کیفیت، با آن ها استیل را سوراخکاری نمایید.

5. قطر و طول مته استیل

یکی از حائز اهمیت ترین ویژگی های مته استیل که باید به وقت انتخاب به آن توجه داشته باشید، طول و قطر آن می باشد . باید قطر مته را طبق اندازه اصولی سوراخ مورد نظر و توانایی تجهیز سوراخکاری خودتان انتخاب نمایید .

طول مته باید متناسب جهت دسترسی به محل سوراخ کاری و عمق مورد نظرتان باشد . در نهایت، ابعاد ساقه، برش ، فلوت، نوک مته و خار مته باید هماهنگ با کاربرد مورد نظر خودتان انتخاب گردد.

6. روان کاری و خنک سازی سر مته

هنگام انجام عمل سوراخ کاری استیل با مته لازم به ذکر بوده که سرمته حتما باید روانکاری و خنک سازی شود ؛ زیرا با این عمل، اصطکاک هنگام سوراخ کاری به کمترین حد ممکن خودش خواهد رسید و گرمای تولید شده کم خواهد شد. پس بهره گیری  از روان کننده مناسب برای مته هنگام انجام عمل سوراخکاری استیل بسیار مهم می باشد.

انتخاب درست و اصولی مته، اولین و مهم‌ترین قدم برای سوراخکاری استیل

به صورت کلی، جهت انتخاب مته درست عمل سوراخ کاری استیل حتما باید به سختی، جنس، لبه برشی و زاویه برش، قطر و طول مته  توجه داشته باشید . اگر هدفتان خریدن مته می باشد، محصولات معتبر و باکیفیت از انواع برند معتبر را انتخاب نمایید. رونیکس، انواع مته و قلم را جهت تخریب و سوراخ کاری آهن، استیل و بتن با تنوع بی نظیر  و کیفیت متمایز را تولید کرده تا پاسخگوی نیازمندی های شما عزیزان باشد.

سوالات احتمالی

مته استیل تندبر کبالت چه کاربردی دارد؟

مته تندبر کبالت سخت بودن حرارت بیشتری نسبت به HSS استاندارد خواهد داشت . به همین علت از این مته جهت انجام عمل سوراخ کاری مواد و آلیاژ های دارای سختی راکول 38 یا بیشتر مثل فولاد ضد زنگ، تیتانیوم یا چدن استفاده خواهد شد.

از مته HSS در چه دمایی می‌توان استفاده کرد؟

دمای کار با این گونه مته ها بیش از ۶۰۰ درجه CM می باشد.

چگونگی عملکرد مته استیل چگونه است؟

چگونگی عملکرد مته های استیل به این صورت می باشد که با چرخش در جهت عقربه های ساعت، ورقه های فلزی را سوراخ خواهد کرد. پله های موجود روی این مته ها سبب حفر کردن سوراخ و گسترش آن خواهد شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 18 میانگین: 3.3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *