مطالب آموزشی

کوددهی در پاییز و معرفی کودهای مناسب

کوددهی در پاییز و معرفی کودهای مناسب
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

رسیدگی کردن به درختان به صورت همزمان با تغییر فصل باید شکل گیرد. به عنوان مثال کود دادن به زمین در پاییز از جمله اقدامات ضروری است که لازم می باشد جهت حفاظت از درختان و کمک به باروری بهتر و با کیفیت تر آن ها در فصل بهار باید انجام گردد. به هر حال درختان، چمن، گل ها  و… موجودات زنده می باشند که همواره در معرض اقلیم قرار گرفته اند و به علت ساکن بودن، بر عکس موجودات دیگر قادر نیستند از این تغییرات راه فرار پیدا کنند. در نهایت شما باید با رسیدگی به گیاهان، آن ها را حفظ نمایید.

اهمیت کوددهی مناسب در پاییز:

در هر کدام از فصول سال باید اقدامات باغی طبق شرایط آب و هوایی آن فصل صورت بگیرد تا عملکرد و مقاومت گیاه بیشتر گردد. با شروع فصل سرما و پاییز، گیاه باید خود را جهت رسیدن سرما آماده نماید که در این بین مدیریت درست و اصولی شما  بسیار موثر تر خواهد بود. یکی از اقدامات، کوددهی در پاییز می باشد.

لازم است آگاه باشید که چرا باید از کود مناسب در پاییز برای گیاهان استفاده نمایید:

  • همانطور که بیان نموده ایم پاییز، شروع هوای سرد می باشد. به تدریج و با نزدیک شدن زمستان، سردی هوا نیز بیشتر خواهد شد . اکنون در این شرایط اگر گیاه بنیه قوی پیدا نکند،با کمترین سوز زمستانی از بین خواهد رفت. لازم است شما دادن کود در پاییز را با بهترین کود به ثمر برسانید تا گیاه پیش از رسیدن سرمای زمستانی به اندازه کافی مواد غذایی را درون خود ذخیره کند.
  • دادن کود در پاییز روی باردهی گیاه در فصل تابستان و بهار تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. علت آن را باید در زمستان گذرانی گیاه جست و جو کنید تا به جواب سوالتان دست بیابید. گیاهی که پیش از زمستان ذخیره کافی پیدا کند، در سرما خیلی راحتی به خواب خواهد رفت بدون اینکه قصد داشته باشد انرژی خود را صرف مقاومت به سرما نماید. در چنین شرایطی گیاه فورا با شروع بهار، رشد دوباره خود را قوی تر و سریع تر شروع خواهد کرد.
  • اما تصور نمایید که شما کود مناسب در پاییز استفاده نکرده اید. در زمستان گیاه مجبوراً از ذخیره خود جهت مقابله با سرما استفاده خواهد کرد و ضعیف خواهد شد. آیا همچین گیاهی قادر است در بهار رشد خوبی پیدا کند؟

کوددهی در پاییز و معرفی کودهای مناسب ب

کوددهی در پاییز با انواع کود مناسب:

شما برای کوددهی در پاییز از چند نوع کود قادر هستید استفاده نمایید که البته توصیه می شود پیش از هر چیز از یک مهندس کشاورزی کمک بگیرید تا کود مناسب خودتان برای پاییز را پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که هر کود، افزون بر تاثیر تغذیه ای، روی بافت و ساختمان خاک نیز موثر خواهد بود:

-کود حیوانی

کود گوسفندی، مرغ و گاوی هر کدام از نظر بعضی از عناصر ماکرو برتری خود را خواهند داشت. برای مثال کود مرغی مملو از پتاسیم می باشد زیرا بستر مرغ که دارای کاه و کلش می باشد، با آن کود مخلوط خواهد شد. کودهای حیوانی جهت بهبود بافت ساختمانی خاک نیز پر اهمیت هستند. در خاک هایی که سنگین می باشند ، قادر هستید با اعمال کود مناسب به نفوذ پذیری بافت خاک کمک نمایید.

در بین انواع کود حیوانی، کود گوسفندی را کود گرم اسم گذاری کرده اند چرا که به سرعت تجزیه می شود و در نهایت دمای اطراف ریشه بیشتر خواهد شد. اطلاع از این موارد جهت انتخاب کود مناسب در پاییز برای مراقبت از سرما و البته تقویت بنیه بذر، بسیار پر اهمیت می باشد.

کودهای زیستی

منظور از کودهای زیستی، کودهای حاوی باکتری و قارچ هایی می باشد که قادر هستند با ریشه گیاه رابطه همزیستی اختیاری یا اجباری برقرار کنند و به گیاه کمک نمایند تا عملکرد افزایش پیدا کند. به عنوان مثال در مورد لگوم ها، استفاده از باکتری رایزوبیوم سبب خواهد شد مصرف کود شیمیایی ازت کمتر بشود چرا که این میکروب، تثبیت کننده نیتروژن هوا می باشد. البته درباره باغ ها و فضای سبز مقداری با احتیاط باید از این کودها استفاده نمایید . در فضای سبز به طور مکرر محیط مرطوب خواهد شد.

کاشت و پرورش درخت انگور

برای مشاهده مقاله روی عکس کلیک کنید.

معرفی برخی از کودهای مناسب برای کوددهی در پاییز:

  • اسید هیومیک

اسید هیومیک، در گروه کودهای آلی شناخته شده است . به طور معمول اسید هیومیک را همراه با بعضی از کودهای شیمیایی مثل کود پتاس در آخرین محلول آبیاری در پاییز استفاده خواهند کرد. از این پس گیاه به پاییز می رود تا زمانی که با رسیدن بهار، رشد دوباره گیاه شروع شود.

  • محلول پاشی درختان با کودهای میکرو

انواع گوناگون کود های میکرو کامل به صورت محلول در بازار موجود می باشند که در پاییز پیش از خزان درخت،  روی قسمت تاج درختان پاشش می دهند و مرحله بعدی به بهار سپرده خواهد شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *