مطالب آموزشی

باغداری در پاییز

باغداری در پاییز
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 15 میانگین: 3]

فصل پاییز فصلی می باشد که از نظر باغبانی و نگه داری خیلی حائز اهمیت می باشد. اقداماتی  که در باغداری در پاییز و زمستان صورت می پذیرد در رشد هرچه با کیفیت تر و بهتر گیاهان و درختان و البته سلامت و طراوت فضای سبز تأثیرگذار خواهد بود. به صورت کلی در هر فصل از سال به عملیات و اقدامات ویژه ای جهت  نگه داری و کاشت گیاهان نیازمند می باشد تا گیاهان رشد خوب و مناسبی داشته باشند.

از جمله این عملیات رفع انحراف درختان، هوا دهی خاک، هرس کردن ،یخ آب، قیم گذاری،  کنترل یا از بین بردن علف هرز و کود دهی می باشد که به طور معمول در اغلب گیاهان فصل پائیز انجام خواهد شد چراکه جریان شیره گیاهی در فصل پاییز کم خواهد شد  و مقدار آسیب کمتری به گیاه وارد خواهد کرد . با زیر و رو کردن خاک، قادر هستید هوا دهی و مخلوط کردن مواد غذایی با لایه توسعه ریشه را عملی کنید.

البته برگرداندن خاک و دفن کردن بذر های علف های هرز تاثیر زیادی در کاهش تعداد علف های هرز در کشت محصول بعدی می گذارد. اگر سر وقت خود شخم زده  بزنید، باغ ظاهری خیلی عالی پیدا خواهد کرد و همچنین برخی از علوف هرز چندساله ی زمین تحت تاثیر شخم های مکرر ضعیف خواهند شد. جهت انجام این کار از ابزارهای جدید در فاصله های  میان تنه های درختان بهره خواهند برد، که دارای کمترین هزینه اند و حداقل خسارت به درختان میوه را به دنبال خواهند داشت.

باغداری در پاییز ز

شخم زدن پاییزی

سوالی که اغلب فکر باغبان ها را به خود درگیر می کند ، این می باشد که خاک. ورزی یا شخم زدن در پاییز بهتر نتیجه خواهد داد یا فصل بهار؟ آیا باغداری در پاییز نیز قادر است تاثیر گذار و مفید خواهد بود.دقت کنید که شخم زدن در فصل پاییز در زمین های شیب دار و یا  تپه های ساحلی توصیه نخواهد شد چراکه در این مکان ها خاک در طول تمام زمستان به دلیل بارش های تند در معرض فرسایش می باشد.

طبق گفته ی این کارشناس اگر قصد دارید جهت جلوگیری از فرسایش خاک و بهبود آن یک محصول زمستانی پرورش بدهید، باید زمین را در فصل پاییز شخم زده تا خاک را جهت بذر آماده کنید و دوباره در فصل بهار کوددهی به زمین را آغاز کنید.

به طور معمول باغبان های ما نیز باغ خود را هم در اوایل فصل بهار و هم در فصل پاییز شخم خواهند زد. شخم زدن های پاییزی قادر است  سبب آمادگی بیشتر زمین جهت رشد محصولات باشد ولی در بعضی نواحی، سطح زمین در فصل پاییز خشک نبوده پس شخم زدن به خوبی پیش نمی رود.

شخم زدن در اواخر فصل پاییز نیز فکر خوبی می باشد اما به دلیل سردی شدید هوا و البته سفت شدن بیش از اندازه زمین، شخم زدن سخت تر انجام خواهد گرفت.

دقت داشته باشید که احتمال دارد در باغداری در فصل پاییز ، شخم زدن چندین هفته پس از برداشت زمین، آلودگی را وارد خاک نماید و باعث شروع رشد علف های هرز نمایند و در زمین جای بمانند.

همچنین دقت داشته باشید که انجام عملیات هایی همانند شخم زدن خاک، جلوگیری و از میان بردن علف هرز، هرس کردن درختان و البته کود دهی خاک در پاییز از جمله عوامل حیاتی جهت ادامه حیات گیاهان می باشد چرا که سبب کاهش جریان شیره گیاهی می شود و آسیب خیلی کمتری به گیاهان وارد خواهد کرد .

انجام عملیات ذکر شده در پاییز در باغ جهت کاشت و نگهداری، سبب رشد هرچه بهتر گیاهان در فصول تابستان و بهار خواهد شد . شخم زدن دقیق و صحیح همراه با بهره گیری از علف کش ها سبب ریشه کن شدن علف های هرز باغ شما خواهد شد

اره موتوری مرسل | MUR-CELL مدل HR5020B

اره موتوری مرسل | MUR-CELL مدل HR5020B

آبیاری باغ در پاییز

باید با در نظر گرفتن نوع مکان و درخت، مقدار و دفعات آبیاری در پاییز به صورتی تنظیم گردد که درختان جهت خواب زمستانی آماده شوند. کوددهی و محلول پاشی نیز بعد  از برداشت سبب بیشتر شدن مقاومت جوانه های گل نسبت به سرمای بهاره و زمستانه خواهد شد .

در نظر داشته باشید چنانچه آبیاری درختان در پاییز سر وقت خود انجام نگیرد، درختان قادر نخواهند بود ذخیره سازی مناسبی داشته و خود را برای خواب زمستانی آماده نمایند.

با آبیاری درست و به موقع در پاییز قادر هستید درختان را در مقابل سرما و آسیب دیدگی  در فصل زمستان جلوگیری نموده چراکه درختان و گیاهان در زمستان در جذب آب نیاز به علت زمین یخ زده ناتوان می باشند.

پس قبل از شروع سرمای بیش از حد و یخ زدن زمین، برای بار  آخر در آخرای فصل پاییز به طور کامل گیاهان و درختان باغ را آبیاری نمایید تا در زمستان آب لازم جهت سالم بودن را داشته باشند.

بعد از برداشت، به همراه محلول پاشی عناصر غذایی به سرعت جذب جوانه ها و سرشاخه های گل شده و غلظت این عناصر را در درخت بیشتر خواهد کرد . هر چقدر مقدارعناصر غذایی جوانه ها و سرشاخه ها بیشتر باشد مقاومت آنها نسبت به سرما بیشتر خواهد شد. شایان ذکر بوده که در رشد درختان، محلول پاشی بعد از مرحله ی برداشت خیلی موثر خواهد بود.

در نهایت بهترین وقت برای بالا بردن ذخیره ی  مواد غذایی، مرحله ی بعد از برداشت می باشد چراکه بیشترین قسمت عناصر غذایی از طرق جذب بوسیله ی ریشه و محلول پاشی در شاخه ها و جوانه ها ذخیره خواهد شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 15 میانگین: 3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *