مطالب آموزشی

شیوه کاشت بذرها

شیوه کاشت بذرها
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

 از مشکلات و سوالات زیادی در مورد کاشت بذرها دلیل سبز نشدن یا جوانه نزدن بذر ها است که ممکن است شما را دلسرد کند. به این دلیل تلاش کردیم در ذکر دلیل های اصلی جوانه نزدن را به شما بگوییم تا با حفظ آن ها با اینگونه مشکلی روبه رو نشوید.

۱- کیفیت بذرها:

بذر ها به طور حتما باید تازه و از مدت برداشت آنان وقت خیلی زیادی نگذشته باشد تلاش ما این می باشد که بذرهای مان تازه و با کیفیت بسیار عالی جهت استفاده ی شما قرار دهیم.

۲- دمای محیط کاشت بذر:

دما ی مناسب چهت جوانه زدن بذرها دمایی بین ۲۰ الی ۳۰ درجه خواهد بود. توجه داشته باشید این مرحله یکی از مهمترین مرحله های کاشت بذر و جوانه زنی بذر خواهد بود و اگر که به درستی و با رعایت اصول آن اجرا نگردد جوانه زنی انجام نخواهد شد.

۳- رطوبت:

چهت زدن جوانه  بذرها باید در محیطی با رطوبت بیشتر از۸۰ درصد قرار گیرند. قادر هستید این محیط را به طور مصنوعی ایجاد نمایید، یعنی پس از کاشت بذر ها بستر را با آب پاش و یا به مقدار خیلی سبک آبیاری نمایید تا مرطوب گردد. روی گلدان ها یا بستر خود را با یک مشمای شفاف مثل کیسه های فریزر شفاف پوشش داده تا بستر رطوبت لازم را دربر بگیرد.

کاشت بذرها پوشاندن روی سینی نشا جهت کمک به جوانه زنی بهتر

شیوه کاشت بذرهاا

۴- نوع بستر:

خاک یا همان بستر در جوانه زنی تاثیر خیلی کمی داشتا  (چراکه بذر ها  تا رسیدن وقت جوانه زنی از اندوخته غذایی درون بذر استفاده خواهند کرد به همین علت قادر هستید درون یک دستمال مرطوب هم بذرها را مجبور کنید تا جوانه زنی کنند)، ولی بستر بالاترین نقش را پس از جوانه زنی ایفاء خواهد کرد. چنانچه بستر شما دارای کود بیش از حد باشد قطعا جوانه ها فوراً سوخته و از بین می روند و اگر مقدار های لازم مواد مغذی جهت رشد جوانه ها هم نباشد قطعا بذر ها رشد خوبی پیدا نخواهند کرد.

البته یک استثنا را در این قسمت لازم است ذکر نماییو بذر گیاهان گوشت خوار مثاا ونوس ها و و … حتما باید در بستر فقیر کشت شود یعنی بستر هیچ گونه مواد مغذی نداشته باشد بهترین بستر جهت کاشت گیاهانی که گوشت خوار هستند ترکیب کوکوپیت +پرلیت یا پیت ماس فقیر (پیت ماس سفید) می باشد.

بهترین ترکیب بستر برای کاشت بذر گیاهان : پیت ماس ۵۰% +کوکوپیت۳۰ %+ پرلیت ۲۰درصد خواهد بود. در صورتی که پیدا کردن دسترسی به هیچ یک از اینها برایتان مفدور نبود حتی قادر هستید از خاک سبک باغچه یا ماسه بادی جهت کاشت بذر ها، استفاده نمایید .
.

آموزش شیوه ی کاشت بذرها:

به دو روش قادر هستید بذرها را بکارید : با روش مستقیم و با روش خزانه

بخاطر اینکه روش خزانه اصولی ترین روش جهت کاشت بذر است، پس فقط روش خزانه آموزش داده خواهد شد . در روش مستقیم به جای اینکه خزانه به طور مستقیم درون گلدان های بزرگ و یا درون باغچه قاور هستید بذر مورد نظر را بکارید. در هر صورت همه ی مراحل کار همراه با یکدیگر  خواهد بود.

در روش خزانه ابتدا بذر ها را در خزانه خواهید کاشت و  سپس هنگام موعود به گلدان اصلی انتقال خواهیم داد.

وسایل مورد نیاز:

ظرف مخصوص : قادر هستید از سینی نشا، ظروف یک بار مصرف مثل ظروف مختلف بستنی ، ظروف غذاخوری یک بار مصرف یا لیوان شفاف و  گلدان های  مخصوص نشا استفاده نمایید خلاصه تنوع انتخابتون بالا می باشد.

یک نایلون شفاف جهت ساختن درب برای ظرف هایی که درب ندارند تهیه کنید.

به یک کش جهت بستن دور نایلون برای ایجاد رطوبت لازم داریم

آب پاش جهت مرطوب کردن بستر

ابتدا بستر خود را ترکیب نموده و در درون ظرف خود که از پیش روی آن نام بذر های خود همراه با تاریخ یادداشت کرده اید را ریخته البته دقت کنید بستر را تا سر لبریز نکنید چون باید روی آن را با یک نایلون فریزر پوشش دهید و باید یک فضای کافی جهت جوانه زنی بذر ها هم قرار دهید که هنگامی که هر کدام از بذر ها جوانه زنی کرد فضای کامل جهت رشد را در اختیار داشته باشید و سر جوانه ها با نایلون فریزر تداخل پیدا نکند.

کاشت بذرها

پوشاندن روی گلدان ها جهت حفظ رطوبت و دما

بذر ها از نظر اندازه به اندازه های بزرگ و کوچک  تقسیم خواهند شد:

  • بذرهای ریز: این بذرها را به طور مستقیم روی بستر باید پاشش داده شوند و روی آن را هیچ خاکی قرار نخواهید داد همانگونه که بذرها بستر را لمس بکنند کافی می باشد. در آبیاری کردن این بذرها باید خیلی دقت کرد باید با اب پاش آبیاری گردند چراکه اگر آبیاری به طور مستقیم و شدید باشد احتمال دارد بذر ها به درون خاک رفته و خفه گردند وجوانه زنی بوجود آید .

  • بذرهای بزرگ: این بذرها با توجه به سختی پوسته خارجی باید پوسته روی آنها خراش داده شود تا آب به درون بذر نفوظ کرده و سبب جوانه زنی گردد. مثل بذرهای جینکو …. اگر بذر پوسته سفتی مقدار کافی ندارد نیازی به خراشیدن ندارد و به صورت مستقیم کاشته خواهد شد. این بذرها به مقدار دو برابر قطرشان باید زیر خاک قرار داده شوند.

نکته : بذرهای بزرگ را قادر هستید پیش از کاشت چند ساعت در اب بخیسانید. آب هورمون پیشگیری کننده ی رشد در بذرها را غیر فعال خواهد کرد و سبب جوانه زنی بهتر بذرها خواهد شد که در مورد بذر های گرانول شده و ریز این کار توصیه نخواهد شد. پس از کاشت بذر های گرانول شده یا پوشش دار بهتر می باشد مقدار حجم بیشتری آب اسپری کنید تا آن پوشش از دور بذر باز بشود و بذر ها قادر باشند جوانه زدن را آغاز کنند..

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *