مطالب آموزشی

کود مناسب برای پربار شدن بادام

کود مناسب برای پربار شدن بادام
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 132 میانگین: 3.2]

موانع خیلی زیادی هستند که تولید ببشتر از حد لازم بادام را در منطقه های گوناگون ایران تهدید خواهند کرد اما در میان آنان کود دهی نادرست یکی از حایز اهمیت ترین موانع بر سر راه تولید بیشتر  بادام در ایران می باشد، در این مقاله سعی بر این داریم شما را با نیاز های اصلی غذایی بادام و روش تامین آنها آشنا نماییم پس با ما همراهی کنید.

نیازهای غذایی درختان بادام:

تامین نیاز غذایی درختان بادام به طریقه ی درست قادر است یک پل جهت تولید بیشتر محصول در این باغ ها خواهد شد اما متاسفانه سیستم قدیمی و غلط باغداری در ایران سبب می شود که باغداری در خیلی از جاها فقط صرف هزینه های نه چندان جالب و گزاف باشد، خیلی از باغدار ها بدون درنظر گرفتن اینکه باغ آنها به چه نوع عناصر غذایی احتیاج دارد فقط با درنظر گرفتن اینکه یک باغدار دیگر با خرید بک نوع برند کود محصول بیشتری داشته اقدام به خرید آن کود خواهند کرد.

بعد از اینکه هزینه ی گزاف را صرف خرید انواع گوناگون کود ها خواهند کرد  تازه متوجه این موضوع خواهند شد که چرا نتیجه ای که مدنظرشان بود را به دست نیاوردند و به دنبال حل مشکل خواهند رفت، حتی در بعضی از موارد با خود گمان خواهند کرد خب عملکرد باغ ما بیشتر از این نخواهد شد و جا ندارد حتی اگر ارقام تجاری و پر بار بادام همانند نهال بادام آذر خوشه ای را در باغ خود بکارند.

در رابطه با تامین احتیاج های غذایی درختان بادام سه موضوع با اهمیت وجود دارد که باید به دقت مورد توجه واقع گردد، نوع عناصر غذایی مورد نیاز، مقدار عناصر و وقت و شیوه ی بهره گیری از آن عنصر سه موضوع بسیار حایز اهمیتی می باشند که در کود دهی به درختان بادام باید مورد توجه واقع گردد.

نوع عناصر غذایی مورد نیاز درختان بادام:

عناصر غذایی ای که نیاز درختان بادام مانند خیلی دیگر از گیاهان و درختان شامل دو دسته عناصر غذایی کم. مصرف و پر مصرف می باشند، عناصر کم مصرف و پر مصرف در مقدار اهمیت برای درختان بادام با هم تفاوتی ندارند و هر دو دسته جهت رشد و باردهی درختان بادام خیلی حایز اهمیت هستند بلکه تنها در مقدار مصرف با هم متفاوت می باشند .

عناصر پر مصرف شامل عناصر فسفر، نیتروژن، کلسیم، پتاسیم و منیزیم می باشند، عناصر کم مصرف یا همان ریز مغذی شامل عناصر روی، آهن، بر، روی و گوگرد می باشند که در ادامه به مهم بودن هر یک از آنان در رشد و باردهی درختان بادام اشاره می کنیم.

کود مناسب برای پربار شدن بادام م

  • نیتروژن:

عنصر نیتروژن سبزینه در برگ بادام  و کمبود آن به صورت عمده سبب کم شدن سطح سبزینه ی برگ و ضعف درختان بادام می شود، نیتروژن افزون  بر افزایش رشد رویشی باعث تحریک گرده افشانی و بهبود گرده افشانی شده و مقدار تولید میوه های  پوک کم خواهد شد، کمبود نیتروژن به طور زرد و رنگ پریده شدن برگ های پیر و بعد از آن برگ های جوان نمود پیدا خواهد کرد و اگر انجام نشود اختلال در عملکرد درختان ایجاد می کند.

  • فسفر:

کمبود فسفر در درختان بادام باعث کوتاه شدن طول شاخه ها و کوچک شدن مقدار اندازه ی برگ های آن نی باشد و همین باعث کم شدن بارز عملکرد این درختان می شود ، کمبود فسفر نیز به علت متحرک بودن ابتدا در برگ های پیر و بعد از آن در برگ­های جوان مشخص خواهد شد.

  • پتاسیم:

کوتاه شدن شاخه ها، کوچک شدن برگ ها ، کوچک شدن مقدار اندازه ی میوه ها و سوختن دوروبر برگ و کم شدن سطح فتوسنتز کننده ی برگ از عوارض کم شدن پتاسیم در بادام می باشد که باید به سرعت برطرف گردند در غیر این صورت کم شدن شدید در عملکرد درختان بادام را در پی خواهد داشت.

در نظر بگیرید که پتاسیم نیز یک عنصر متحر می باشد و در صورت کمبود علائم در اول در برگ و شاخه های پیر نمود پیدا خواهد کرد، سوختگی دوروبر ی برگ توسط شوری آب و خاک نیز ایجاد خواهد شد اما با این تفاوت که در شوری همه ی برگ های پیر و جوان به طور همزمان علائم را نشان خواهند داد اما در مورد کمبود پتاسیم علائم ابتدا در برگ های پیر نمایان خواهد شد.

روی و بور:

بور عنصری می باشد که متابولیسم درخت بادام را تنظیم نموده و هنگام باردهی تاثیر زیادی روی کیفیت شکل گیری میوه خواهد داشت، ریزش شکوفه ها و میوه های جوان قادر است ناشی از کمبود درختان بادام باشد که کم شدن بیش از اندازه ی عملکرد را به همراه خواهد داشت؛ عنصر روی نیز در بیشتر کردن کیفیت میوه ی بادام و وزنگیری بادام نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد.

توضیحاتی برای کاشت درخت گیلاس

گوگرد:

یکی دیگر از عناصر بسیار مهم در ریز مغزی ها اما بسیار حیاتی جهت ادامه ی حیات درختان بادام عنصر گوگرد می باشد، از آن جایی که در اغلب مناطق کشور از نظر تناسب شرایط آب و هوایی با رشد اصولی بادام خاک این مناطق شور و آهکی بوده و اسیدیته ی خیلی بالایی دارد بهره گیری از کود گوگرد قادر است قدری تعادل در اسیدیته ی خاک ایجاد نماید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 132 میانگین: 3.2]

2 نظر در “کود مناسب برای پربار شدن بادام

  1. حسین گفت:

    سلام. ببخشید ی شماره تماس بزارین اگه کسی خواست خریداری بکنه

    1. پویا بهرام رش گفت:

      باسلام کاربر گرامی
      ادرس و شماره تماس مجموعه پی فارم قرار داده شده که میتونین باهامون در ارتباط باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *