مطالب آموزشی

چند عامل مهم برای افزایش باردهی درختان میوه

چند عامل مهم برای افزایش باردهی درختان میوه
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.3]

در این مقاله قصد داریم روش درست داشت جهت بیشتر کردن باردهی  درختان میوه و جلوگیری از سال آوری را بررسی نماییم در درختان میوه جوانه به دو دسته تقسیم خواهد شد جوانه های زایشی  و جوانه های رویشی.

جوانه‌های زایشی  به میوه و گل تبدیل خواهند شد و جوانه های رویشی باعث رشد طولی بیشتر شاخه ها خواهند شد . عملکرد این دو جوانه باید به صورت متعادل و متوازن پیش رود در صورتی که جوانه های رویشی تعدادشان خیلی بیشتر از جوانه های زایشی باشند باردهی درختان میوه کمتر خواهد شد و کیفیت کلی میوه و طعم آنها کم خواهد شد. در اصل می‌توان ذکر کرد که رشد رویشی مخالف باردهی درختان میوه می باشد.

از طرف دیگر اگر تعداد جوانه های زایشی خیلی بیشتر از تعداد جوانه های رویشی باشند باردهی درخت میوه در همان سال خیلی بیشتر خواهد شد اما این درختان در دیگر سال ها  با کاهش شدید باردهی محصولات مواجه خواهد شد. که در اصطلاح به این اتفاق سال آوری می گویند .

چطور می توانید از سال آوری درختان میوه جلوگیری کرد؟

همانگونه که ذکر شد سال آوری به علت عدم توازن میان جوانه های رویشی و زایشی به وجود خواهد آمد با در نظر گرفتن تعریفی که از سال آوری مطرح می شود هنگامی به یکباره تعداد گل ها به صورت چشمگیری  افزایش پیدا می کنند زنگ خطر سال آوری به صدا در خواهد آمد .

چند عامل مهم برای افزایش باردهی درختان میوهه

پس برای اینکه در سال های بعد از آن با کاهش بیش از حد محصولات کشاورزی مواجه نشویم لازم به ذکر می باشد در سال های پرگل درخت تعدادی از گل ها و یا تعدادی دیگر میوه ها را در مرحله های اولیه رشد، هرس کنیم. در صورتیکه این کار انجام نگیرد در سال های بعد از آن به مدت چند سال با افت بیش از حد باردهی درختان میوه روبرو خواهیم شد. از طرف دیگر هنگام هرس کردن مصرف و خرید کود های کشاورزی نیز کمک بسیاری به شما خواهد کرد.

وجود چمن و علف های هرز چه تاثیری روی باردهی درختان میوه دارد؟

برای اینکه مشکلی در باردهی درخت میوه بوجود نیاید باید علف های هرز و چمن را به روش درست و اصولی از میان برد در غیر این صورت این  علف های هرز و چمن ها  با درخت در جذب مواد غذایی و آب رقابت خواهند کرد و بیشتر مواد غذایی و آب را به خود جذب خواهند کرد و اجازه نخواهند داد که این مواد غذایی به اندازه کافی به درخت برسند .

از طرف دیگر یکی از مهم ترین نیاز هایی که یک درخت در طول پروسه رشد به آن احتیاج دارد  نور خورشید می باشد. که باید به مقدار لازم و کافی هم به برگ ها و هم به زمینی که درخت در آن جای گرفته و رشد کرده برخورد کند تا تاثیر خود را بزارد از آنجایی که چمن همه ی محوطه ی اطراف درخت را در بر می گیرد در اکثر مواقع که مشاهده می شود در این حالت از رسیدن نور خورشید به سطح زمینی که درخت در آن جاست  جلوگیری کرده است . پس در کل  وجود علف های عرز و چمن در باغ های میوه قادر است باردهی درختان میوه را کمتر از حد معمول کند.

کنترل رشد رویشی و افزایش باردهی درختان میوه

هنگامی که رشد رویشی درختان خیلی بیش از حد باشد رشد زایشی یا همبن باردهی درختان میوه کم خواهد شد این پیشآمد معمولاً به دلیل در هم ریختن ترکیب کربوهیدرات و نیتروژن اتفاق خواهد افتاد پس این مشکل را قادر هستید از دو روش تغذیه و هرس درخت حل خواهد کرد.

پانسمان کردن

در این روش جوانه های انتهای شاخه که همان جوانه های رویشی می باشند حذف خواهند شد و با این کار جوانه های زایشی بیشتر خواهند شد.

سر شاخه زنی

در این روش که فصل خواب مورد استفاده قرار خواهد گرفت همه ی شاخه های خشک، در ضعیف و در هم تنیده را قطع خواهند کرد. در این روش نیز مثل روش پیش از کاهش رشد رویشی و البته حذف کردن شاخه های بسیار ضعیف و دور افتاده و در نهایت افزایش جوانه های زایشی سبب باردهی درختان میوه خواهد شد.

هرس پوست بوسیله ی  زخم زدن ،  طوقه برداری یا شکاف زنی

در این گونه هرس که در اول های تابستان انجام خواهد شد با ایجاد زخم و برداشت بخش کوچکی از پوست شاخه، و یا ایجاد 7روز موازی در زیر قسمت جوانه، و یا برش دادن  حلقه ای باریک از پوست شاخه و واژگون قراردادن آن در همان قسمت ؛ باعث می شوند کربوهیدارت داخل شاخه ذخیره گردد و  با میزان شدن  نسبت کربوهیدرات و نیتروژن؛ بعد از مدتی شاخه های نابارور بارور خواهند شد و شاخه های ضعیف که توانایی نگهداری شکوفه را نداشتند تقویت شوند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *