مطالب آموزشی

هیلتی چگونه کار می کند؟

هیلتی چگونه کار می کند؟
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

پیش از اینکه در مورد«هیلتی چگونه کار می کند؟» توضیح بدهیم، اول تصور کنیم که قصد داریم درون یک دیوار ساخته شده از بتن یک حفره به شکل دایره و برای مثال به قطر شصت سانت به وجود بیاوریم یا حتی یک حفره به شکل‌مربع روی دیوار ایجاد کنیم و بخواهیم یک پنجره در این دیوار بتنی کار بگذاریم.

برای این کار ما می توانیم به دو روش عمل کنیم که عبارتند از: راه اول که راه سنتی است بهره بردن از پُتک و تیشه و مغار است و راه دوم، استفاده کردن از چکش تخریب یا هیلتی که به آن پیکور هم می گویند، بگذارید بیشتر از این مقدمه ی مقاله  را طولانی نکنیم و به مطلب اصلی بپردازیم.پس با پی فارم همراه باشید:

تخریب بتن با استفاده از روش سنتی یا روش مدرن؟کدام مناسب تر است؟

راه سنتی برای به وجود آوردن حفره در دیوار بتنی

این شیوه، یک شیوه ی خیلی قدیمی است که به وسایل پیچیده‌ای هم هیچ احتیاجی  ندارد،به یک پتک یا تیشه احتیاج است و یک مغار و یک انسان با قدرت بدنی بالا و باحوصله که بتواند یک حفره درون یک دیوار بتنی  به وجود بیاورند. این شیوه به وجود آوردن عیب هایی نیز دارد که عبارتند از:

خیلی سخت است.

به قدرت بازوی خیلی زیادی احتیاج دارد.

کار، ظرافت چندانی نخواهد داشت.

خطرات زیادی از انجام این کار ممکن است پیش بیاید.

به زمان زیادی احتیاج دارد و لازم است مدت زیادی را صرف‌ انجام این کار کنید.

احتمالاً هزینه زیادتری را باید برای این کار پرداخت کنید زیرا هم کار سختی است و هم زمان بر است.

 موارد بیشتری نیز هستند که به انها اشاره نمی کنیم و همین موارد بسنده هستند.میریم سراغ شیوه ی ایجاد کردن حفره به روش مدرن:

شیوه ی دوم با کمک چکش تخریب یا هیلتی برای به وجود آوردن  حفره

روش دوم، روش مدرنی هست، زیرا شما به دستگاهی مجهز هستید که کار را به بهترین حالت ممکن برایتان انجام می‌دهد؛ مزیت های استفاده از هیلتی عبارت‌اند از:

انجام کار در مقابل روش اول راحت تر است

نتیجه نهایی کار تمیز و با ظرافت بالا تری خواهد بود

مدت زمانی که برای انجام دادن این کار صرف می‌شود، کمتر است

اما یک نکته مهم درمورد کار با هیلتی یا کار با چکش تخریب وجود دارد، خطرات آن است، اگر ما بخواهیم بگوییم که خطرات آن به اندازه ی خطرات کار با پتک و تیشه یا حتی  بیشتر از آن است اشتباه نگفته ایم. به همین سبب ما در این متن به نکاتی پرداخته ایم که موقع کار با هیلتی انجام دهید و در درجه دوم، خواهید فهمید چگونه با هیلتی کار کنیم؟

 شیوه ی کار با هیلتی چگونه است؟

هیلتی یک نوع دستگاه مکانیکی است که یک موتور دارد و با آن کار می کند و کاری که انجام میدهد، ایجاد گردن ضربات کوبشی با نیروی به اندازه ی لازم برای تخریب کردن انواع دیوارهای بتنی است. مثلاً یک هیلتی سی کیلویی در هر ضربه برابر با شصت و چهار ژول تولید می‌کند که اگر ما آن را به کیلوگرم تبدیل کنیم چیزی تقریبا معادل با هفت کیلوگرم خواهد شد.

شاید شما فکر کنید که این اندازه ی نیرو، اندازه ی خیلی زیادی نیست.باید به شما بگوییم که درست فکر میکنید. زیرا ما به به بیشتر از این نیرو احتیاج نداریم.

زیرا ما میخواهیم درون یک دیوار بتنی یک حفره به وجود بیاوریم، نه اینکه تمام این دیوار را تخریب کنیم، چکش تخریب یا هیلتی، مانند کمپکتور صفحه‌ای عمل نمی کند که ضرباتی معادل یک و نیم تن به وجود بیاورد، اگر قرار بود این چنین ضربه‌هایی از طرف یک چکش تخریب ایجاد شود، باید از سه چیز کامل دست می کشید:

از دیوار؛ زیرا با یکی دو ضربه اولی که دستگاه به دیوار میزد همه ی دیوار فرومی‌ریخت

از چکش تخریب؛

 زیرا یک دستگاه سی کیلویی اگر ضرباتی به این شیوه تولید کند، با برخورد دستگاه به بتن، خودش از بین می رود.

از خودتان نیز باید بگذرید زیرا کار به دومین ضربه نمی رسد چ دیوار فرو میریزد یا به گونه ای با لگد دستگاه با نیرویی برابر یک تن به عقب پرت می شوید که انگار با یک ماشین تصادف کرده‌اید!

برای اینکه درک بهتری از قضیه داشته باشید، تصور کنید که  بخواهید یک میخ را روی سطح یک‌تکه یک‌دریک (متر) بکوبید، حتما باید این کار با یک چکش نجاری انجام شود؛ اما اگر این کار را کمک یک پتک آهنگری انجام دهید چه اتفاقی پیش می آید؟ پاسخ ‌ساده است، تخته چوب شما از وسط به دوقسمت تقسیم می‌شود.

دریل بتن کن ماکیتا HR2470

پس در جواب به این پرسش که هیلتی چگونه کار می کند می‌توانیم به نکته ها اشاره کنیم:

این دستگاه به وسیله ی نیروی برق‌کار می‌کند.

نیروی برق به نیروی مکانیکی تبدیل می شود.

 نیروی مکانیکی چرخشی به وسیله ی موتور به نیروی مکانیکی کوبشی تبدیل می‌کند.

نیروی هر ضربه کوبشی چکش تخریب یا هیلتی به‌ اندازه ای است که دیوار بتنی را به آن صورت که ما میخواهیم تخریب کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *