مطالب آموزشی

هرس پاییزی درخت پسته

هرس پاییزی درخت پسته
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 52 میانگین: 3.4]

مانند بقیه ی درختان، درخت پسته تان هم به هرس کردن احتیاج دارد. مناسب ترین وقت برای هرس کردن فصل زمستان است. یعنی زمانی که درخت به خواب رفته است. هرس کردن موحب می شود تا درخت انرژی بهتر و بیشتر برای سال برای سال بعدی جدب کند و در حقیقت از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند. ماغلب درخت تان به هرس سنگین احتیاج ندارد. موقع هرس کردن هوشیار باشید زیرا بریدن بعضی از شاخه ها از رشد آن جلوگیری کند و برای درخت مضر باشد.

همچنین در پاییز هرس کردن درخت پسته اصلا کار درستی نیست زیرا درخت برای خواب آماده می شود و شما وقتی شاخه ای از درخت را جدا می کنید مانند زخم روی درخت باقی می ماند و درخت توان بهبودی زخم را ندارد.

  یکی‌ از مشکلات هنگام هرس کردن درخت پسته که به ذهن هر فردی خطور می کند، داشتن ترس از بریدن شاخه های اصلی درخت و صدمه زدن به درخت است.

 چگونه هرس را صحیح انجام دهیم؟ چه وقتی مناسب است؟ اهمیت آن چیست؟ چه درخت هایی به هرس احتیاج دارند؟

باما همراه باشید تا در ادامه ی متن به پاسخ این سوالات بپردازیم.

 آغاز کردن هرس کردن درخت پسته:

 منظور از هرس کردن جدا کردن و بریدن شاخه های اضافی و مزاحم درخت است. اول باید دقت داشته باشید که با چه هدف این کاررا انجام می‌دهید. آیا قصد دارید جلوی رشد گیاه را بگیرید ؟ مانند مکان هایی که رفت آمد و مردم زیاد است. یا قصد دارید به شکوفه دادن و بیشتر شدن باروری گیاه تان کمک کنید؟

از کجا کار را آغاز کنیم؟

1. هرس کردن شاخه های مرده

هر گیاهی به صورت خود به خود با گذشت مدتی بعضی از شاخه هایش را می کشد. در حقیقت درختان به شیوه ی خودکار خودشان را هرس میکنند. ولی برای اینکه به درخت پسته کمک کنید بهتر است  که خودتان دست به کارشوید واین شاخه های مرده را بیابید و آنها را از درخت جدا کنید. چون که این شاخه های مرده مانند یک باراضافی روی گیاهان هستند.امکان دارد موجب آفت زدن و مریضی برای درخت یا حتی موجب خشک شدن درخت بشوند.

چطور این شاخه های مرده بیابیم؟

این شاخه ها اغلب به رنگ های قهوه ای سوخته، خاکستری یا سیاه تبدیل می شوند. خیلی کم پیش آید که سبزشوند و هیچ برقی روی‌ آنها نمی روید . توجه داشته باشید زیرا برخی درخت ها دارای شاخه های قهوه ای سوخته هستند که رشد میکنند. برای اینکه درست تشخیص دهید ، طرف کوچکی از شاخه را خم کنید، اگر شاخه راحت ترک برداشت یا شکست و از درون  خشک شده بود، احتمال دارد که مرده باشد. اما اگر خم شد و در مقابل شکستن مقاوم بود به این معنی است که هنوز جان دارد.

اگر باز برای شما قابل تشخیص دادن نبود می توانید تا فصل بهار صبوری کنید تا آن موقع مشاهده کنید که آیا شاخه درخت پسته سبز میشود و شکوفه میدهد یا مرده است و شکوفه نمی هد. شاخه های مرده اگر روی آنها شکوفه هم برویید اغلب شکوفه های قهوه ای رنگ می رویند. شما این امکان را دارید این شاخه های مرده ی درخت را در هر زمانی از درخت جدا کنید.

2.شاخه های صدمه دیده

شاخه هایی که به خاطر باد تند و بارش باران و برف، حیوانات یا سنگین شدن وزن شاخه ی درخت در زمان شکسته اند برای درختان مزاحمت ایجاد میکنند. این شاخه ها به اضافه ی اینکه  مواد مغذی ای که واجب است به شاخه های سالم برسد را غارت می‌کنند و این اتفاق موجب ورود مریضی به درخت هم میشوند. یافتن این شاخه ها راحت ترین قسمت کار است.

فقط کافی است تا دور درخت پسته چرخ بزنید و با دقت شاخه هایی که دارای شکستکی هستند را هرس کنید. شاخه هایی که به یک پوست وصل هستند در این نوع دسته قرار دارند. بعضی وقت ها بس از شکسته شدن شاخه ای صمغ خارج شده از تنه درخت موجب چسبیدن مجدد شاخه میشود.

3.شاخه های که بیماری دارند

به شاخه هایی که نوعی از مریضی ها و آفت ها در آنها وجود دارد شاخه های بیمار می گویند. این شاخه ها موجب میشوند تا مریضی شاخه به بقیه ی درخت هم برسد و تمام درخت را به بیماری مبتلا کند و حتی امکان دارد موجب مریض شدن درخت های پسته دور و بر خود هم بشوند. مریضی  ها و آفت وابسته به نوع گیاه می توانند فرق داشته باشند. اما اغلب شاخه های چوبی ای که روی سطح آنها بافت های اسفنجی دیده می شود شاخه هایی دارای بیماری هستند.

قیچی شارژی اوساکا | OSAKA

برای مشاهده محصول روی عکس کلیک فرمایید

<<نکته مهم>>

هنگامی که یک شاخه ی بیمار را هرس میکنید برای پیشگیری کردن از پخش شدن بیماری شاخه حتما به چند نکته دقت کنید. اول از همه آن نقطه را روی درخت را پاک کنید و وسایل  خود را به خوبی بشویید. شاخه ای که از درخت جدا کرده اید را  داخل یک گلدان بگذارید و در آن آب بریزید و ده درصد محلول ضدعفونی کننده یا سفید کننده  به آن بی افزایید و بعدا به سراغ درخت پسته بعدی بروید. این کار موجب پیشگیری از منتقل شدن بیماری از درختی به درختی دیگر میشود.

قیچی باغبانی از عمده وسایلی است که در هرس درختان لازم می باشد که پی فارم یکی از عضه کنندگان قیچی در مدلهای مختلف به سراسر کشور می باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 52 میانگین: 3.4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *