مطالب آموزشی

مکانیزم چکشی دریل چیست؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 3]

این روز ها با پیشرفت علم و تکنولوژی و اتوماتیک شدن زندگی و نیز تخصصی تر شدن شغل های سراسر جهان ، به ابزارآلات گوناگون و پیشرفته تری احتیاج پیدا خواهید کرد . بهره گیری از ابزارآلات ویژه و پیشرفته سبب شده تا افراد قادر باشند راحتی با کیفیت تر و بیشتری را تجربه نمایند و پروژه ها و کار های گوناگون را با بیشترین سرعت انجام دهند. از جمله این تجهیزات دریل ها هستند  که تنوع گسترده بودن و کاربرد فراوانی آنان در مشاغل و خانه و صنایع گوناگون دارند.

اگر تجربه خرید دریل را داشته باشید حتما کلمه ی مکانیزم چکشی دریل یا دریل چکشی  به گوش شما خورده .  این که دریل چکشی چه وسیله ای است و چرا به این نام اسمگذراری شده است؟ و یا تفاوت بین دریل معمولی با چکشی چیست؟ سؤالاتی می باشند که امکان دارد در ذهن شما مطرح شوند . جهت آشنایی با مکانیزم چکشی دریل تا پایان این مقاله با ما همراهی کنید.

دریل چکشی

دریلی که ویژگی سوراخ کردن سطوح مختلف سخت و بتنی را داشته باشد ، از یک قابلیت و ویژگی بیشتر از دریل های عادی بهره می برد. به این ویژگی مکانیزم چکشی دریل یا مکانیزم چکشی ضربه زنی می گویند. با نگاهی عمیق تر به دریل چکشی خود متوجه می شوید که در تنظیمات آن کلیدی جهت تنظیم حالت عادی و چکشی روی بدنه دریل قرار داده شده است. این ویژگی به طور معمول در بخش بالایی دریل مشاهده خواهد شد.

دریل چکشی، دریلی می باشد که افزون بر چرخش مته دور محورش، به طور مکرر ضرباتی به نوک مته وارد خواهد کرد . جهت درک بهتر این موضوع یک میخ را در ذهن خود تجسم کنید که قصد فرو کردن آن در دیوار را دارید. جهت انجام این عمل نیرویی را به طور چکشی به سر میخ وارد نمایید. پس در صورت حذف کردن نیروی چکش  و اعمال نیرو، میخ در درون دیوار فرو نخواهد رفت.

در کل قادر است بیان کرد که دریل های چکشی افزون بر عمل سوراخ کاری با قطر و عمق بالاتر، یک گزینه ی ایده آل جهت سوراخ کردن مصالح مختلف ساختمانی و بتن هستند. همانگونه که ذکر شد با قرار گرفتن دریل به نوع چکشی، سه نظام دور محور خود استارت به چرخش خواهد کرد و مته را وارد دیوار می کند.

مکانیزم چکشی ضربات در دریل چکشی

حال که با دریل چکشی آشنایی پیدا کردید، بهتر بوده که آگاهی داشته باشید که به طور تخصصی در درون دریل چه اتفاقی رخ خواهد داد که سبب ورود ضربات چکشی خواهد شد. حالت چکشی در اصل توسط یک مکانیزم چکشی جالب تولید خواهد شد. داخل دریل دو صفحه قرار گرفته که روی آن دندانه هایی موجود می باشد. وقتی که کاربر دریل را روی حالت چکشی قرار خواهد داد، دندانه هایی که در هر صفحه وجود دارد روی دندانه های روبرویی خود لغزش پیدا خواهد کرد و سبب ایجاد حرکت رفت و برگشتی به سمت عقب و جلو خواهد شد . انجام این کار در سرعت بالا قدرت زیادی را به وجود خواهد آورد.

BPM چیست؟

واحد اندازه گیری مکانیزم چکشی دریل BPM است که تعداد ضربه در یک دقیقه را به شما نشان می دهد. این واحد مخفف کلمه ی Beats Per Minute هستش. با تنظیم دکمه ویژه ی آن بر روی دریل، مته شروع به چرخش خواهد کرد و به طور همزمان ضربه های پشت سر هم در پشت سه نظام به وجود خواهد آمد . هنگامی که روی بدنه ی آن تعداد ضربه با 4800bpm نوشته خواهد شد یعنی دریل چکشی شما در دقیقه 4800 ضربه در  به سطح مورد نظر برای سوراخ کاری وارد کرده است . چکش تخریب و دریل های چکشی از تجهیزاتی می باشند که این ویژگی را در خود دارند. اگر دریل دو سرعته باشد، دو bpm نیز خواهد داشت.

 وارد کردن ضربات با قدرت بالا و پشت سر هم می باشد که انجام این عمل را ممکن کرده است و سرعت این عمل را افزایش خواهد داد. در غیر این صورت مته در درون سطوح سخت گیر کرده و شکسته خواهد شد.

بهترین روش_های بازکردن پیچ زنگ زده

کاربرد دریل چکشی

مکانیزم چکشی دریل افزون بر چرخش، به علت ضربه ای که به مته وارد خواهد کرد در سوراخ کاری و حفاری  مواد سخت مثل بتن، کاشی و دیگر مصالح ساختمانی کاربرد و سبب خواهد شد تا با آسانی بیشتری این عملیات صورت بگیرند.

در صورتی که جهت انجام عمل سوراخ کاری سطوح بتنی از دریل معمولی استفاده نمایید، نتیجه مطلوب را بدست نخواهید آورد  و سبب آسیب رساندن به مته و داغ شدن بیش از مقدار معمول موتور خواهد شد . این در حالی می باش که سوراخ کاری سطح های بتنی با یک دریل مجهز به مکانیزم چکشی خیلی آسان و در تایم کوتاهی انجام خواهد شد.

از دیگر کاربردهای دریل چکشی میتوانیم به سوراخ کاری بر روی آجر اشاره کنیم. بعضی از افراد جهت بیشتر کردن سرعت انجام کار از حالت چکشی این نوع دریل برای سوراخ کردن فلز استفاده خواهند کرد اما انجام این کار توصیه نخواهد شد؛ زیرا امکان دارد مته از روی سطوح فلزی لیز بخورد و سبب بروز آسیب به شما شود. پس بهتر می باشد دریل خود را در حالت معمولی تنظیم کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *