مطالب آموزشی

موتور براشلس چیست؟

موتور براشلس چیست؟
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

احتمال خیلی زیاد هنگام تهیه کردن خیلی از ابزارآلات و وسیله های برقی با کلمه موتور براشلس مواجه شده باشید و اسم آن برای گوشتان آشنا باشد د. سؤالی  که  در آن وقت ممکن می باشد ذهن شما را درگیر خواهد کرد این  می باشد که موتور براشلس چه نوع موتوری است؟ در پاسخ به این سؤال می توان ذکر کرد که موتور براشلس یکی از انواع موتورهای برقی می باشد که این روز ها  در ساخت خیلی از لوازم برقی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در اصل می توان ذکر کرد این روز ها به دلیل تسلط گجت و وسایل برقی بر تمام صنایع، وجود موتورهای براشلس در خیلی از سیستم های RC مثل ماشین کنترلی، کوادکوپتر و … دور از انتظار همه ی ما نیست. با ما همراهی کنید تا در ادامه شما را با این نوع موتور و کاربردهای آن بیشتر آشنا نماییم.

موتور براشلس

همانطور که آگاهید جهت این که انرژی برقی را به مکانیکی تبدیل کنیم از موتور استفاده می کنیم. در صنایع گوناگون از انواع مختلف موتورها استفاده خواهد شد. یکی از انواع گوناگون موتور های RC، موتور براشلس می باشد که نام دیگر آن موتور جریان مستقیم بدون جاروبک هستش. جالب است در این مورد آگاهی داشته باشید که این موتور در اواسط قرن ۱۹ میلادی اختراع گردید.

در موتور براش برای انتقال جریان به روتور از قسمتی به نام جاروبک استفاده خواهد شد و با چرخش روتور قطب ها جابه جا شده و موتور به حرکت در خواهد آمد . در طول این جابه جایی از طول عمر موتور کم خواهد شد و نقش موتورهای RCاز نوع براشلس پر رنگ تر خواهد شد .

موتورهای براشلس در اصل موتورهای الکتریکی همگام می باشند که به کمک انرژی برقی جا به جایی پیدا خواهند کرد. موتور براشلس در ساختارش آهنربایی دارند که نیرو را از جریان برق مستقیم میگیرد و سبب  چرخیدن روتور در درون استاتور خواهد شد.

تفاوت بین موتور ابزارالات ساده و براشلس

از دیگر طرف در ساختار موتور براشلس به جای اینکه  از براش  هندلینگ موتور مرحله به مرحله استفاده شده باشد. این کنترل کننده موتور سبب خواهد شد به وجود آمدن چرخشی خواهد شد که در نهایت آن انرژی برق تبدیل به انرژی مکانیکی خواهد شد .

این موتور بر عکس موتور القایی بدون مؤلفه ای به نام لغزش می باشد و در آن سیم پیچ ثابت می باشد و آهنربا  خواهد چرخید. به همین علت جهت انتقال ولتاژ به سیم پیچ ها نیازی به براش یا همان جاروبک نخواهد بود .

مزایای موتور براشلس

با در نظر گرفتن اینکه  موتور براشلس بدون جاروبک می باشد و ساختار خاصب دارد ، مزیت های  را به دنبال دارد. عدم وجود جاروبک یا براش در موتور براشلس سبب  کمتر شدن  اصطکاک در طول پروسه ، کمتر شدن فرآیند تولید داغ بودنو در نهایت طول عمر بیشتر خواهد شد . از دیگر خوبی های مهم موتور براشلس راندمان بالای آن می باشد . موتور عادی با جریان مستقیم تنها در نقاط ویژه ای در گردش خود قادر اندبه بیشترین گشتاور دست بیابند، اما موتور براشلس به صورت متداول و پیوسته در حالت بیشتر کرون گشتاور هستند.

همچنین با درنظر گرفتن به این که قسمت استاتور به روکش خارجی چسپیده  می باشد، پروسا ی خنک شدن موتور بهتر انجام خواهد گرفت. به صورت خلاصه و تیتر وار می توان ذکر کرد مزایای موتورهای براشلس موارد زیر هستند:

بهره وری  بسیار عالی

ماندگاری طولانی مدت و عالی

گشتاور بالا و سرعت مناسب

بهتر شدن عملکرد و راندمای بسیار عالی موتور

تولید کمترین مقدار گرما  و حرارت

جلوگیری از سایش قطعات دستگاه

بیشتر شدنطول عمر مفید باتری

شیوه ی عملکرد موتور براشلس

همانطور که  ذکر شد در موتور های براش برای انتقال جریان  برق  ازبه سیم پیچ  موتور کموتاتور وجاروبک استفاده  خواهد شد و جاروبک یا  همون براش جریان برق را به کموتاتور انتقال خواهد داد. اما موتور براشلس همان گونه که از اسمش نیز پیدا می باشد، فاقد جاروبک  می باشد. احتمالاً سؤالی که پیش آمده این می باشد که بعد از انتقال جریان برق به سیم پیچ ها از چه جهتی انجام خواهد شد؟

1-دریل شارژی میلواکی پک کامل براشلس Milwaukee

نکته ای که در پاسخ به این سوال لازم می باشد بدانید، این می باشد که طراحی و ساختار یک موتور براشلس و یک موتور براش کمی با یکدیگر متفاوت  می باشد. در اصل در موتورهای براشلس برعکس موتور های براش یا معمولی، سیم پیچ ها  روی روتور سوار نشده اند و بلکه بر روی استاتورها قرار خواهند گرفت. در عین حال روتور این نوع موتور از جنس آهنربا  هستند و سبب شده تا جریان برق در آن به صورت مکرر برقرار باشد. پس نیازی به انتقال جریان الکتریکی جهت فراهم کردن جریان مغناطیسی نخواهد بود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

یک نظر در “موتور براشلس چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *