مطالب آموزشی

معرفی چند روش پراستفاده برش فلزات

معرفی چند روش پراستفاده برش فلزات
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

برش فلزات، کار کردن با قطعه های فلزی با ابعاد گوناگون را آسان و امکان پذیر خواهد کرد . بدیهی می باشد که هر ابزار و روش برش معایب و مزایای ویژه ی خود را دارد؛ اما این موضوع که کدام روش را انتخاب نمایید، به مواردی مثل نوع کاربری و ضخامت فلز وابسته می باشد.

در این مقاله افزون بر معرفی انواع گوناگون روش های برش فلزات، با انواع ابزارآلات برش فلزات نیز آشنا خواهید شد.

انواع روش‌های برش فلزات در صنعت

انواع گوناگون روش های بریدن فلزات طبق دمای فلز هنگام برش، به صورت شاخص در دو دسته تقسیم بندی خواهد شد : برش سرد و برش گرم.

الف) برش گرم: در این حالت با افزایش دمای فلز و جدا شدن مولکول های آن برش فلز انجام خواهد شد.

ب) برش سرد: این روش کاملا برعکس روش  قبل، بدون افزایش دمای فلز عمل برش انجام خواهد شد .

یک نوع دیگر تقسیم بندی نیز با درنظر گرفتن ابزار ها و روش های ورد استفاده در برش فلزات وجود دارد که البته در دو گروه برش گرم یا سرد قرار می گیرد . در ادامه به این روش‌ها می پردازیم.

  1. برش فلزات به روش برش لیزری

برش لیزری از روش‌ های جدید و تازه کشف شده و به‌روز برای برش فلزات می باشد. با بهره گیری از گرما و فشار تولید شده بوسیله ی پرتوی لیزر، می توانید فلزات را به ابعاد مورد نیاز تقسیم نمایید. در این عملیات فلز بدون هرگونه تماسی برش داده خواهد شد.

روش برش لیزری نسبت روش های دیگر انرژی کمتری مصرف خواهند کرد. در این روش دقت و سرعت عمل نسبت به دیگر روش‌ها بالاتر و بیشتر می باصد؛ همچنین مطمئن خواهید شد که تاب خوردگی در فلزات همزمان انجام برش به وجود نخواهد آمد  و یک برش تمیز و ثابت را در اختیار خواهید داشت.

    2. برش فلزات با هوا برش

برش گازی یا هوا برش روشی می باشد که جهت برش پروفیل‌های فلزی با ضخامت ۰نیم. میل تا ۲۵ میل استفاده خواهد شد. درجه حرارت هنگام کار با این روش، ۳۵۰۰ درجه سانتی گراد می باشد . از روش هوا برش جهت برش فلزاتی همانند گالوانیزه، ورق سیاه و فولاد ضد زنگ و همچنین نبشی و ناودانی استفاده خواهد شد .

معرفی چند روش پراستفاده برش فلزات ت

روش برش هوا برش

چگونگی کارکرد برش لیزری به این شیوه بوده که جریان لیزر اول یک سوراخ خیلی ریز روی سطح فلز ایجاد خواهد کرد و سپس طرح لیزر خودتان را برش خواهد داد.

یکی دیگر از ویژگی های این روش،‌ برش فلزات بدون دخالت نیروی انسانی می باشد و با دخیل کردن پیچیده ترین طرح‌ها در نرم افزار لیزر، پروسه ی برش با دقت و سرعت خیلی عالی انجام خواهد شد .

برش پلاسما

برش پلاسما یکی دیگر از روش های برش فلزات می باشد که از یک جریان متمرکز شده گاز یونیزه یا پلاسما استفاده خواهد کرد.

روش برش پلاسما

پلاسما در سرعت بسیار بالا و دمای خیلی زیاد جریان داشته که بوسیله ی یک نازل به بخش محل برش هدایت خواهد شد. وقتی که پلاسما با سطح زیر مورد نظر تماس پیدا خواهد کرد، فلز ذوب خواهد شد. پس از آن فلز مذاب، با جریان گاز خارج شده از نازل، از برش دور می شود.

برش واترجت

در این روش از جت پر قدرت آب به جای گرما استفاده خواهد شد. بربدن بوسیله ی واترجت یک روش خیلی اصولی و دقیق می باشد. در نهایت، هیچ نقطه ای از فلز تحت تأثیر گرما قرار خواهد گرفت. در روش برش واترجت، قطعه کارهای تحت برش کاملاً تمیز باقی خواهد ماند.

روش برش واترجت

برش واترجت به دو روش انجام خواهد شد: جت ساینده و واترجت خالص یا برش فقط با آب.

برش جت ساینده: در این حالت از موادی ساینده مانند فلز یا گرانیت استفاده خواهد شد که جهت برش به آب اضافه خواهد شد .

10-دریل چکشی بوش مدل PBH 2100 RE

برش فلزات با سنگ فرز

استفاده از سنگ فرز به وسیله ی دیسک برش یا همان فرز کاری، یکی از اصول متداول جهت برش فلزات برای کاربرد های گوناگون می باشد. در این روش ، تراشه هایی  که با لبه های خاص روی محیط برش به شکل چرخشی حرکت خواهند کرد و از هم جدا خواهند شد. بخش های لبه ها در هنگام برش با قطعه کار تماس پیدا خواهند کرد ؛ در حالی که بقیه در حال حرکت می باشند. پس، برش فلزات با فرز آهنگری یک روش ماشین کاری استاندارد، با برش منقطع به شمار می رود.

برش فلزات، برشی به قدمت تاریخ

بهره گیری از فلزات در صنایع گوناگون سبب شده است تا کاربرد روش های گوناگون برش فلزات نیز روز به روز گسترش پیدا کند . از روش‌های قدیمی و سنتی با دقت عمل کمتر تا بهره گیری از روش‌های علمی و پیشرفته و امروزی با سرعت عمل بسیار بالا و دقتی فوق العاده، حایز اهمیت ترین نکته در انتخاب روش استفاده کردن آگاهی از جزئیات خروجی قطعه کار می باشد .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *