مطالب آموزشی

شیوه ی باغداری در فصل پاییز

شیوه ی باغداری در فصل پاییز
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 25 میانگین: 3.8]

برخی باغداران بعد از بهره برداری محصولات بیخیال باغ خواهند شد و بر این باورند که درخت ها دیگر نیازی به هیچ چیزی نخواهند داشت و هیچ کار و چیزی لازم نیست تا موقع آغاز فصل جدید درختان خودشان به ثمر برسند . ولی این دیدگاه کاملا غلط خواهد بود و در فصل پاییز قبل از خواب گیاهان به این دلیل که فعالیت های رویشی آنها باقی مانده و هنوز به پایان نرسیده این امکان را دارند با انجام کارهایی که موجب قوی تر شدن درختان، بالا رفتن مقاومت آنها در مقایسه با به تنش های محیطی، آفت ها و امراض مختلف، حافظت از  سلامت درختان و پیشگیری از صدمه زدن به آنها شد.

زیر و رو کردن خاک، هرس کردن درختان، پیشگیری از رشد کردن علف های هرز، انجام اصول بهداشت باغ، آبدهی صحیح به گیاهان و درختان، کود و تغذیه صحیح با فصل، جمع اوری کود دامی، چالکود درختان، اصلاح کردن بافت خاک،  روش آبیاری  مناسب و رعایت کردن کارهای ضروری مانند آزمایش خاک و آب مانند کار های واجب برای باغداری صحیح در فصل پاییز می باشد.

باغداری در فصل پاییز با رعایت کردن بهداشت باغ

برای جلوگیری از طغیان آفت ها و امراض گوناگون واجب‌ است هر سال در فصل پاییز و پس از برداشت محصول هایتان چندتا اقدام برای رعایت بهداشت باغ انجام شود. آفت ها و مریضی ها به شیوه های متفاوت زمستان گذرانی کرده و با آغاز فصل جدید طغیان کرده و موجب به وجود آمدن خسارت می شوند.

حفاظت از باغ در مقایل ورود ادوات و ابزار  و وسایل کثیف و آلوده، هرس صحیح درختان با قیچی باغبانی مناسب و جمع کردن شاخه های کثیف و آلودن از باغ، جمع کردن برگ ها و میوه های ریخته شده روی سطح باغ با استفاده برگ جمع کن یا برگ ها و میوه هایی که روی درخت باقی مانده اند.

جدا کردن و دور کردن آنها از باغ، نابود کردن علف های هرز باغ، شخم و زیر و رو کردن خاک، مصرف یخ آب زمستانه برای نابود کردن فرم زمستان گذران آفت ها،رنگ آمیزی کردن تنه درختان با محلول بردو، ابدهی صحیح و مناسب درختان، اصلاح کردن بافت خاک و تغذیه صحیح و مناسب فصل، از  کارها واجب برای حفظ بهداشت باغ می باشند.

شیوه ی باغداری در فصل پاییز ز

باغداری در فصل پاییز با انجام دادن آزمایش خاک و آب

یکی از مناسب ترین وقت ها برای انجام آزمایش خاک و آب در فصل پاییز پیش از کود دهی درختان می باشد. به این دلیل که در این هنگام کار های کشاورزی در زمین یا باغ کمتر انحام می شود و همینطور نتیجه ی آزمایش خاک این امکان را فراهم می کند که کمبودها را تشخص دهد تا در کود دادن پاییزه یا بهاره برای جبران آنها دست به کار شد و اصلاح کردن بافت خاک را به شیوه ی صحیح انجام داد.

آزمایش خاک و آب را حتما انجام دهید زیرا که یکی از بقیه ی کار های مهم باغ داری در فصل پاییز می باشد. پس از به پایان رسیدن بهره برداری محصول از خاک و آب باغ نمونه گیری درست را انجام دهید . پس از نمونه برداری کردن آن را به آزمایشگاه بفرستید و منتظر نتیجه آزمایش باشید. بعد از تشخیص دادن و تحوبل گرفتن نتیجه آزمایش حتما با کارشناس گیاه پزشک صحبت کنید و بسته به خاک و آب باغتان اقدام های واجب را برای اصلاح بافت خاک و برنامه کود دهی پیش از خزان درختان باغ را آغاز کنید.

با دقت داشتن به ارزش انجام آزمایش خاک اگر در نظر داشته باشید که خاک باغ خود را آزمایش کنید و از حالتی که باغ شما در آن قرار دارد آن آگاه شوید، این امکان برایتان فراهم می شود که از باغ خود نمونه خاک بگیرید، و آن را به ازمایشگاهی بفرستید تا خاک شما مورد آزمایش قرار گیرد و از همه ی کمبودها و یا مشکلات آن آگاه شوید و برای رفع مشکل آن درست و با اصول اقدام کنید.

رنگ آمیزی تنه درختان با محلول بردوفیکس

تنه درختان به ویژه طرف‌های رو به جنوب و شرقی  پاییز و زمستان، موقع شب به اندازه ی بالایی سرد شده و موقع روز با تابش آفتاب گرم می شوند و باعث‌به وجود آمدن پارگی در پوست تنه می شوند. این شکاف ها یا پاره گی ها به اضافه  اینکه صدمه هایی که به تنه درخت وارد می کنند، مکان خوبی را برای ورود عامل های ییماری زا مانند شانکر باکتریایی در تنه و زمستان گذرانی آفت می باشند. این امراض موجب ضعف، صدمه و در آخر خشکیدگی درختان آلوده می گردد.

رنگ آمیزی کردن تنه درختان از کارهای واجب باغداری در فصل پاییز می باشد. رنگ آمیزی قسمت پایین تنه درخت با بردوفیکس یا محافظه تنه برای اسپری کردن به منظور مراقبت از درختان در مقابل صدمه ها عمل می کند و موجب‌منع شدن از پوسته پوسته شدن سطح خارجی آن می شود. تنه رنگ شده با مراقبت از تنه درخت، به برعکس شدن نور خورشید در ساعت های متفاوت روز کمک کرده و باعث پیشگیری از گرم شدن بیش از اندازه ی تنه ی درخت در روز می شود.

قیچی شارژی اوساکا | OSAKA

فرق دمای شب و روز در فصل پاییز و زمستان موجب ترک خوردگی تنه می شود و با رنگ آمیزی کردن تنه می توانید از این اتفاق پبشگبری کرد. رنگ تنه درخت به منظور مراقبت از درختان در مقابل حشرات، آفت ها، مریضی های گوناگون و حشرات چوب خوار که از پوست درخت غذا می خورند و زندگی می کنند، می باشد..

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 25 میانگین: 3.8]

2 نظر در “شیوه ی باغداری در فصل پاییز

  1. غلامرضا جهانشاهی گفت:

    سلام مطلب خوبی بود،برای نحوه آبیاری پاییزتوضیح دقیق وکاربردی بدهید،تا الان هفتگی بوده،انواع سیاه درخت دارم ممنون

    1. پویا بهرام رش گفت:

      سلام ممنون از توجهتون برای ابیاری پاییز هم مطالب به خصوصی گذاشته میشه حتما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *