مطالب آموزشی

روش استاندارد هرس باردهی و فرمدهی به درختان انگور جیست؟

روش استاندارد هرس باردهی و فرمدهی به درختان انگور جیست؟
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

درخت انگور یکی از آن دسته درختان با ارقام پربار و سود ده به شمار می رود رو که با روش های گوناگون رشد و تربیت خواهند شد. به این ترتیب جهت رشد بهتر درختان؛ محصول دهی بالاتر از سال های قبل و نور رسانی با کیفیت تر به شاخه و ساقه های درونی درختان؛ لازم بوده که هرساله و در زمان مشخص اقدام به هرس درختان کنیم.

دلیل توجه باغداران حرفه ای به هرس مناسب و آنتایم

هرس درخت انگور با 2 هدف ویژه فرم دهی بهتر و با کیفیت تر و محصول دهی بیشتر انجام خواهد گرفت . در اصل در طول عملیات هرس، همه ی برگ و شاخه ها و اندام های بی نیاز؛ ببمار و شکسته درختان حذف خواعد شد. این کار به تقسیم بهتر انرژی تولید شده بوسیله ی برگ ها و ریشه کمک خواهد کرد.

هرس درختان اگر در زمان مشخص خود و یا به طور اصولی انجام نگردد. قادر است خسارت های زیادی را به باردهی و رشد درختان وارد می کند. حتی امکان دارد منجر به مرگ کامل درخت شود.

هرس تابستانه و هرس زمستانه درختان انگور یعنی چه؟

هرس زمستانه درخت انگور

همانگونه که از نام آن پیدا می باشد ؛ از اول فصل پاییز که درخت انگور در خواب زمستانه می باشد؛ هرس زمستانه انجام می گیرد. این هرس با هدف اصلی تنظیم باردهی سالیانه بر روی درخت انگور انجام خواهد گرفت. از این جهت اسم این هرس را ؛ هرس باردهی نیز می نامند.

روش استاندارد هرس باردهی و فرمدهی به درختان انگور جیست

هرس زمستانه در 2 مرحله صورت می گیرد:

هرس اولیه: هنگامی که برگ های درخت ریزش کنند و به خواب زمستانه بروند. شاخه های اضافی و آفت زده و بیمار و اندام های شکسته را از بین ببرید. بهترین وقت برای انجام این هرس فصل پاییز می باشد. در مناطق سردسیری هیچوقت نباید در این مرحله، هرس شدید انجام گردد.

هرس اصلی : هرس اصلی در زمستان انجام خواهد گرفت. در مناطقی که ریسک سرمازدگی خواهند داشت ؛ بعد از متورم شدن جوانه ی اصلی (آخر ماه اسفند تا وسط ماه فروردین) اقدام به هرس درختان کنید. در هنگام برش شاخه؛ هیچوقت نباید از محل برش؛ آب جاری گردد.

سه مدل اصلی هرس زمستانه درختان انگور

هرس کوتاه یا هرس شدید : در رقم هایی که جوانه هایی قسمت پایینی مقدار باردهی مسبتاً بالاتری ، از این روش استفاده خواهد شد. در هرس کوتاه همه ی شاخه ها به طور دو یا سه چشمی هرس خواهند شد. یعنی 3 تا 4 جوانه انتهای شاخه نگه داشته و شاخه را از قسمت بالای جوانه سوم برش دهید.

هرس بلند یا خفیف: شاخه هایی که جوانه بارده آنان در بخش فوقانی قرار گرفته اند؛ بهتر است به طور خفیف هرس گردند. در هرس بلند میان 4 تا 12 جوانه را روی قسمت شاخه نگه دارید و شاخه را از بخش بالایی جوانه دوازدهم ببرید.

هرس مختلط: این نوع هرس که به هرس خرگوشی نیز معروف می باشد. در اصل ترکیب 2 روش معرفی شده پیشین خواهد بود. که حداکثر ظرفیت و قدرت درختان را حفظ خواهید کرد. از نظر متخصصین این زمینه ها؛ بهترین هرس درخت انگور؛ هرس مختلط می باسد. در این نوع هرس یک شاخه را با 7 تا 8 جوانه نگه می دارند و آن را از بالای جوانه هشتم برش خواهند داد.

به همین روش شاخه مناسب جهت تولید انگور و محصول دهی خواهد بود. شاخه ای دیگر را با 2 جوانه نگه داشته . این شاخه وظیفه تولید شاخه و میوه سال دیگر را برعهده خواهد داشت . بر روی هر پایه طبق نوع رقم قادر هستید چندین شاخه بلند یا کوتاه نگه دارید .

قیچی شارژی اوساکا | OSAKA

هرس تابستانه درختان انگور

هرس تابستانه در اصل تکمیل کننده ی هرس زمستانه به شمار می رود. این هرس در فصل تابستان و هنگامی که جوانه ها شروع به رشد کرده اند؛ انجام میگردد. به این ترتیب مواد غذایی تولید شده بوسیله ی ریشه بهتر به اندام های گیاه خواهد رسید. لازم به ذکر می باشد هرس تابستانه را قادر هستید در تمام طول فصل رشد انجام دهید.

هرس فرم پا چراغی

گزیده ترین روش تربیت درخت انگور؛ فرم پا چراغی می باشد . این روش نیاز به قیم خواهد داست. جهت شکل گیری فرم پا چراغی احتیاج به 3 تا 4 سال هرس می باشد. در این فرم شاخه های  بارده روی بازو های اصلی درخت قرار دارند.

سال اول : در سال اول شاخه های محکم تر درخت را انتخاب کنید. آن شاخه های ضعیف تر حتما باید از بالای جوانه دوم هرس گردند.

سال دوم : در سال دوم باید از میان شاخه های قوی تر؛ 2 شاخه به عنوان بازو انتخاب گردند. در این سال باید از قیم استفاده کنید.

سال سوم و چهارم : در این دو سال نیز به طور حتمی 2 بازو به عنوان شاخه های قوی تر انتخاب شود. بر روی این بازو ها؛ اندام های بارده درخت قرار خواهد گرفت.

از سال چهارم به بعد یعنی شروع باردهی درختان؛ اسکلت عمومی درخت شکل خواهد گرفت. هرس باردهی درختان مو به طور معمول بعد از شروع  فصل پاییز تا قبل از باز شدن جوانه های درخت انجام خواهد گرفت.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *