مطالب آموزشی

دستورالعمل کوددهی درختان انار

دستورالعمل کوددهی درختان انار
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 1.5]

دستور نگه داشتن باغی که پر بار و عالی در کود دادن استاندارد و درست درختان انار است. در حقیقت نهال انار برای تغذیه و بالارفتن مقاومت در مقابل  امراض و افات، احتیاج به دریافت کردن عنصر های شیمیایی و آلی از طرف کود هستند. به این صورت رشد درخت خوب تر؛ محصول دهی باغ بالاتر و میزان سلامتی درختان هم بهبود خواهد یافت. در این مقاله میخواهیم تا با ارزش ترین کود های شیمیایی و آلی مناسب با باغ‌های انار را مورد بررسی کردن قرار دهیم. پس تا آخر این مقاله با همراه ما باشید.

پر اهمیت ترین کودهای شیمیایی و آلی برای درختان انار چه کودهایی هستند؟

درخت های انار برای بالارفتن باردهی و رشد و پرورش و سلامتی بالاتر؛ احتیاج داشتن به دریافت کردن عناصر معدنی و آلی دارند. آنها این عناصر پر اهمیت را از خاک و توسط ریشه و یا از طرف اندام های هوایی درخت جذب میکنند. کود دادن درختان انار در هر یک میتواند فرق داشته یاشد. چونکه مدل خاک و درصد وجود داشتن عناصر معدنی در آنها با همدیگر فرق دارد.

یکی از نکته های مهم: از طرفی قبل از انجام دادن هر مدل عملیات کود دهی باید با بهره گرفتن از  انجام آزمایشات، خاک باغ را بررسی می کنیم. اگر قبل تر باغ خود را آزمایش کرده اید. این امکان را دارید با انجام دادن آزمایش برگی؛ کم داشتن مواد معدنی و آلی خاک تان را پیدا کنید. برای دریافت اطلاعات از شیوه ی انجام دادن آزمایش خاک و برگ؛ مطالبی در این موضوع در سایت پی فارم مطالعه فرمایید.

بعد از انجام دادن آمایش خاک و برگ با دقت داشتن به احتیاج های باغ انار؛ شروع به تقویت کردن آن با کمک از کوددهی کنید.

روش‌های کوددهی درختان انار

درخت انار همانند دیگر ارقام میوه به 3 روش کوددهی خواهد شد:

  • چالکود
  • آبیاری
  • محلول پاشی

با در نظر گرفتن به شیوه ی عملکرد کود و همچنین جهت افزایش بهره وری از آن؛ یکی از روش های بالا برای کود دهی توصیه خواهد شد.

زمانبندی کوددهی به درختان انار از زمان کاشت تا بزرگسالی

همه چیز درمورد کاشت درخت انار

نهال انار از 0 تا 2 سالگی

در این سن نهال جوان می باشد. پس برای بیشتر کردن توان رشدی درخت به این کود ها احتیاج پیدا خواهد کرد:

125 گرم پتاسیوم+ 125 گرم فسفر+ 250 گرم نیتروژن+ 5 کیلوگرم کود آلی  احتیاج دارد.

نهال انار در 3 سالگی

در سن 3 سالگی درخت انار، با بهره گیری از کود های:

250 گرم پتاسیوم+ 124 گرم فسفر + 500 گرم نیتروژن+ 10 کیلوگرم کود آلی درختان جوان را تقویت نمایید.

نهال انار در 4 سالگی

بهترین کود های تقویتی جهن تقویت درخت انار در سال چهارم : 250 گرم پتاسیوم+ 125 گرم فسفر+ 500 گرم نیتروژن+ 20 KG کود آلی می باشد.

درخت انار در 5 سالگی

در این سال باید طبق نیاز درخت اقدام به کود دهی با بهره گیری از: 250 گرم پتاسیوم+ 150 گرم نیتروژن+ 500 گرم نیتروژن+ 20 کیلوگرم کود آلی کنید.

درخت انار از 5 سالگی به بالا

در چندین سال اخیر درخت به سن بلوغ و بزرگسالی رسیده و باید هرساله باردهی بیشتری به همراه داشته باشد. از این جهت باید با بهره گیری از عناصر 250 گرم پتاسبم+ 250 گرم فسفر+ 625 گرم نیتروژن+ 30 تا 40 کیلوگرم کودهای آلی درخت های خود را تقویت نمایید.

6-اره تاشو آلتونا مدل 29610

دستورالعمل کوددهی به درختان انار در هر فصل

اواسط فصل زمستان : با بهره گیری از روش چالکود و با درنظر گرفتن آنالیز خاک از کود های کود مرغی ژیگلاس + میکرو معدنی  استفاده کنید .

زمان متورم شدن جوانه ها : از کود فروت ست میان 1 تا 2 KG  در هر هزار متر مربع به وسیله ی محلول پاشی استفاده نمایید. البته بهره گیری از کود اوره فسفات ژیگاس+ هیومیک ژیگاس 10 KG در هر هکتار با روش آبیاری توصیه خواهد شد.

بعد از پایان گلدهی اول بهره گیری از کود فروتالیو+ اسید آمینه تقریبا بین 2 تا 3 لیتر در هر هزار لیتر با روش محلول پاشی مفید واقع خواهد بود . البته بهره گیری از کود 20 20 20 ژیگاس میان 15 تا 30 KG در هر هکتار به روش ابیاری توصیه خواهد.

هنگام رویش برگ ها با بهره گیری از روش محلول پاشی 3 KG کود NPK 20 20 20 + یک بسته تحریک کننده ی رشد اکتیواتور + ریز مغذی فول ترک اقدام به کوددهی درختان انار خواهد کرد.

در مرحله تشکیل میوه یک KG کود کلبر نیچر یونان را از طریق روش محلول پاشی به درختان بی افزایید. البته در آب آبیاری میان 2 تا 3 KG کود  کود اکتیو هیوم و یا همین مقداراسید هیومیک اوریکس هیوم بریزید.

هنگام گردویی شدن میوه با بهره گیری از روش محلول پاشی 5 لیتر گوگرد مایع در یک گالون آب به درختان محلول پاشی نمایید . و یا قادر هستید گوگرد مایع را 10 L به ازای هر هکتار با روش آبیاری به درختان کوددهی نمایید.

جهت بیشتر کردن سایز میوه 3 تا 4 KG کود پتاس بالای ایتالیا و یا کود Q60 همراه با آمینو اسید به درخت محلول پاشی نمایید .

جهت تغییر رنگ و رسیدن میوه لازم بوده که تا 1 حدوداً یک کیلوگرم کود پتاس بالای Q60 و یا سولوپتاس را محلول پاشی نمایید.

بعد از برداشت میوه جهت افزایش توان درخت در سال بعد بهتر می باشد با محلول پاشی 2 تا 3 لیتر کود مایع فروت ست درختان را تقویت نمایید.

نکات تکمیلی در کوددهی باغ درختان انار

کوددهی در فصل زمستان و پاییز با هدف بیشتر کردن مقاومت درخت در مقابل سرمازدگی انجام خواهد شد. بهتر می باشد در ماه اسفند از روش چالکود استفاده نمایید.

بهره گیری از کود آلی در چالکود سبب افزایش مقدار پوسیدگی ریشه درختان انار می شود .

بعد و قبل گلدهی نوبت به محلول پاشی درختان انار با بهره گیری از عناصر بر؛ روی و مس، و منگنز خواهد شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 1.5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *