مطالب آموزشی

بهترین کود گیاه گندم برای رشد و افزایش تناژ

بهترین کود گیاه گندم برای رشد و افزایش تناژ ژ
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهترین کود گیاه گندم باید قادر باشد افزون بر شکل دهی رشد اولیه قوی خوشه دهی مناسبی را ایجاد نموده و در ادامه به پر کردن و وزن گیری دانه ها کمک خواهد کرد.البته جهت برداشت تناژ بالای 7 تن گندم هرگز نباید به دادن فقط یک گونه کود اکتفا نمود و برنامه غذایی با اصول درست با توجه به احتیاج های گیاه گندم در هر محله نیازمندیم، در ادامه برنامه غذایی اصولی گندم جهت برداشت بیشترین مقدار را به شما معرفی می کنیم.

خیلی از کشاورزان فقط از کود سیاه و کود اوره برای گندم استفاده خواهند کرد، در حالی که مصرف نادرست این دو کود سبب سفت و شور شدن خاک خواهد شد و جمعیت میکروارگانیسم  مفید خاک را به شدت کم. خواد کرد. کود اوره رشد رویشی را بیشتر می کند  ولی تاثیری در بیشتر کردن خوشه و دانه بندی ندارد.

با در نظر گرفتن این موضوع که هدف اصلی هر یک از ما ها از کاشت گندم برداشت دانه گندم می باشد متاسفانه اغلب کشاورزان  از کود دهی جهت افزایش خوشه، دانه بندی با کیفیت تر و وزن گیری غافل می مانند و در نهایت تناژ کم تری از ٱن برداست خواهند کرد. پس جهت افزایش تناژ همانگونه که در برنامه کود دهی به فکر افزایش رشد بوته خواهید بود باید جهت افزایش وزن دانه نیز برنامه ریزی نمایید.

بهترین کود گیاه گندم برای رشد و افزایش تناژ

کود بذرمال گندم چیست؟

جهت جوانه زنی با قدرت تر، یکنواخت تر و بهتر گندم خیلی از کشاورزان پیش از کاشت بذر، گندم را به کود ویژه ی بذر مال آغشته خواهند کرد. کود های ویژه ی بذر مال گندم زیادی در بازار موجود می باشد که معمولاً دارای عنصر روی می باشند . اگر قصد داشته باشیم یک ترکیب بذر مال خیلی با کیفیت معرفی نماییم ترکیب کلات روی، هیومیک اسید،  و جلبک دریایی جوانه بهترین تاثیر را در جوانه زنی پر قدرت تر بذرها خواهند داشت.

مراحل کوددهی گندم

دقت در بهره گیری از هر کود در وقت مناسب و شناسایی کردن احتیاج گیاه گندم در هر مرحله می باشد که تفاوت مقدار و تناژ برداشت گندم را در زمین ها گوناگون رقم می زند. امکان دارد دو کشاورز در وقت های گوناگون از یک کود استفاده خواهند کرد، و نتیجه رشد در مزرعه کاملا متفاوت خواهد بود ، پس باید زمان دقیق مصرف هر کود برای گندم را همیشه توجه داشته باشید.

کود اوره برای گندم آبی

کود اوره برای گندم از دیرباز عضو اصلی ترین برنامه های کوددهی بوده و بعضی کشاورزان سنتی آن را پایه اصلی کار و کشتشان می دانند. مصرف کود اوره برای گندم رشد رویشی را تا مقدار زیادی تحریک خواهد کرد و سبب افزایش رشد و تیره تر گرداندن رنگ برگ ها و بیشتر شدن قد گیاه گندم می شود. مصرف بیش از مقدار کود اوره یا همان کود سفید امکان دارد سبب بروز بیماری های قارچی، ورس گندم، طغیان شته و سن و حتی بیشتر شدن احتمال سرمازدگی در گیاه گندم گردد.

کود مناسب اولین آبیاری گیاه گندم

در اولین آبیاری گندم بهتر می باشد بهره گیری از کود اسید هیومیک را در برنامه داشته باشید. این کود به ریشه زایی با کیفیت تر و بیشتر کردن جذب مواد معدنی در اول کار بوسیله ی  گیاهچه ها کمک خواهد کرد.

کود زمان جوانه زنی گندم

در صورتی که نگران تنک بودن و بد سبزی  جوانه ها می باشید برای اینکه کشت بصورت کرپه نباشد قادر هستید از کود سولفات روی افزون بر جلبک دریایی نیز همراه با هیومیک اسید در این نوبت بهره گیری کنید.

کود مخصوص رشد ساقه

با بالا رفتن دمای هوا و رشد طولی گیاه گندم مصرف کود اوره اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. در این وهله جهت تقویت رشد طولی بوته قادر هستید با توجه به توصیه کارشناس از 50 تا 150 KG کود اوره برای هر هکتار گندم استفاده نمود . مصرف انواع کود کلات آهن مثل نانو کود کلات آهن خضرا برای گندم در زمین های که زردی حاصل از کمبود آهن دارند در این مرحله توصیه خواهد شد. مصرف 10 کیلو گرم کود سه بیست در این مرحله رشدی گیاه گندم قادر است اساسی ترین نیاز های گیاه گندم را تامین نماید.

سمپاش دستی 20 لیتری مورایکو | Morayco

سمپاش دستی 20 لیتری مورایکو | Morayco

کود برای مرحله ایجاد خوشه و دانه

مرحله خوشه گندم در بیشتر کردن تناژ برداشت اهمیت خاصی دارد. انواع کود تقویتی خوشه گندم بر روی بیشتر کردن کیفی و کمی دانه در خوشه اثر خواهد گذاشت و در انتها تناژ محصول را بیشتر خواهد کرد  کود اوره برای خوشه گندم کاربرد بسیاری نخواهد داشت و قادر نیستید روی این کود برای افزایش خوشه بندی تمرکز نمود. بهترین کود برای خوشه گندم را قادر هستیم انواع کود سولفات روی و 36 12 12 و کود های NPK پتاس بالا معرفی کرد که به خوشه بندی بهتر گندم کمک شایانی خواهد کرد.

نقش کود NPK برای گندم

فسفر، ازت و پتاسیم پر مصرف ترین عناصر کودی برای گیاه گندم هستند . این عناصر را می توانید با مصرف کود 20 20 20 برای گندم تامین کنید . این کود با تامین اصلی ترین احتیاج های جو و گندم نقش اساسی در بهتر شدن رشد ریشه، بوته و دانه گندم داشت.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *