مطالب آموزشی

بهترین زمان کاشت نهال در پاییز

بهترین زمان کاشت نهال در پاییز
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 39 میانگین: 3.1]

پرورش و کاشت نهال جهت داشتن درختان مقاوم و بهره گیری از میوه ی آن ها  کاری خیلی لذت بخش و حایز اهمیت می باشد . اگر چه این کار چندان پیچیده نبوده، اما نکات خیلی مهمی داشته که یک نهال کوچک به یک درخت پربار تبدیل خواهد شد. توجه کنید که در مرحله اول در خرید نهال، باید دقت کافی را داشته باشید.

نهالی را انتخاب کنید که با شرایط و اقلیم منطقه شما سازگار بوده. جهت تعیین کردن سازگاری به هنگام گلدهی نهال، مقدار مقاومت در مقابل گرما و سرما، نیاز آبی نهال و … توجه کافی را داشته باشید. نهال‌هایی سالم از نهالستانی معتبر خریداری نمایید. افزون بر خرید نهال مناسب و سالم ، باید به نکات دیگر نیز توجه کافی داشته باشید. یکی از مهترین مسئله ها بهترین وقت کاشت نهال می باشد. اگر یک نهال در وقت مناسب کشت نشود، امکان دارد به خوبی رشد نکند و یا خشک گردد.

باغداران به صورت کلی در این مورد نظرهای گوناگونی دارند. بعضی از افراد ، فصل پاییز را بهترین وقت کشت نهال معرفی خواهند کرد. اما بعضی دیگر از باغدران بر این عقیده اند که بهترین وقت کاشت نهال، در آخرای زمستان یا اوایل فصل بهار می باشد . تعیین بهترین وقت کاشت نهال، به منطقه کاشت وابسته است. به صورت عام می‌توان ذکر کرد در مناطق معتدل و گرمسیر ، بهترین وقت کاشت نهال در پاییز می باشد. اما در مناطق خیلی سرد بهترین وقت کاشت، اواخر زمستان می باشد.

فصل های تابستان و اوایل تا اواسط فصل سرد زمستان جهت کاشت نهال مناسب نبوده؛ چراکه گرما دشمن نهال می باشد و مانع رشد فعال آن می شود. در فصل زمستان نیز سرمای شدید سبب یخ زدگی زمین خواهد شد و سبب اختلال در آبرسانی و کاشت خواهد شد .

افزون بر شرایط اقلیمی، نوع نهال نیز در تعیین کردن زمان کاشت اهمیت زیادی داشته. به عنوان مثال شرایط اقلیمی که جهت پرورش نهال گردو نیازمندید با شرایط اقلیمی مورد نیاز جهت پرورش گیلاس کاملا متفاوت می باشد . در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

بهترین زمان کاشت نهال در پاییز ز

بهترین وقت کاشت نهال در پاییز

بیشتر باغداران معتقد اند که بهترین وقت کاشت نهال، فصل پاییز بوده. یکی از علل این افراد، به خواب رفتن نهال ها در فصول پاییز می باشد. اگر انتقال نهال از گلدان به زمین در زمان خواب زمستانی انجام گردد، به آن شوک وارد نخواهد شد. پس نهال رشد خوبی پیدا خواهد کرد .

نهالی که در فصل پاییز کشت گردد در طول زمستان و پاییز و در هنگام استراحت زمستانی، فرصت پیدا خواهد کرد که تمامی منابع خود را جهت ساخت و قدرت گرفتن ریشه استفاده کند. اما در فصل بهار و تابستان، سرعت رشد نهال بیشتر خواهد شد، به همین دلیل بیشترین تمرکز نهال بر روی رشد میوه می باشد . پس امکان دارد ریشه‌های نهال ضعیف باقی بماند.

در ماه‌های اولیه بعد از کاشت نهال، نیاز به آبیاری بیشتری خواهد بود. به علت بارندگی‌های زیاد فصل پاییز، بهترین وقت جهت کاشت نهال می باشد. به صورت کلی هوای خنک جهت رشد ریشه نهال مناسب تر می باشد  و به علت معتدل بودن آب و هوا، مقدار تبخیر آب کمتر می باشد و نهال به آب کمتری نیاز پیدا خواهد کرد. به همین دلیل نگرانی بابت سیراب شدن نهال وجود نخواهد داشت.

اما باید توجه بکنید، در مناطق خیلی سردسیر که احتمال سرمای زیاد و یخبندان زمستانه موجود می باشد، کاشت نهال در فصل پاییز مناسب نبوده و احتمال خشک شدن آن مجود می باشد. کاشت نهال در پاییز برای مناطقی مناسب می باشد که در فصل زمستان و پاییز، یخبندان و هوای سرد زیر صفر را تجربه نخواهند کرد.

کاشت نهال در فصل بهار

در مناطق کوهستانی و خیلی سردسیر، احتمال یخبندان و دمای هوای زیر صفر درجه افزایش پیدا خواهدکرد. پس کاشت بعضی از نهال ها در فصل پاییز امکان دارد سبب یخ زدن نهال و از میان رفتن آن گردد. پس بهترین وقت کاشت نهال در این مناطق، بعد از پایان یخبندان و سرما می باشد .

در مناطق گوناگون، این وقت امکان دارد در اواخر زمستان تا اواسط بهار باشد. البته فراموش ننمایید که باید قبل از برخاستن نهال از خواب زمستانی نهال را به زمین اصلی منتقل نمایید. کاشت نهال در فصل بهار، امکان دارد  سبب شود نهال بیشتر انرژی خود را صرف گسترش برگ‌ ها کند و رشد ریشه کم شود و ضعیف شود. از دیگر طرف نهال تازه کاشته شده احتیاجی به آبیاری بیشتری خواهد داشت و گرمای هوای بهار و زمستان موجب خواهد شد که آب با سرعت بالاتری تبخیر گردد و نیاز آبی نهال به خوبی فراهم نشود.

به عنوان مثال فصل بهار جهت کاشت نهال آلو و گیلاس مناسب نمی باشد؛ چراکه این نهال ها به بی آبی و خشکی تابستان حساسیت زیادی دارند. پس بهتر می باشد در فصل پاییز کشت شوند.

هرس درخت گردو در پاییز

برای مشاهده مطلب فوق روی آن کلیک کنید.

بهترین وقت کاشت نهال در مناطق سردسیر

همان طور که پیشتر گفته شده است، در مناطق سرد، کاشت نهال در فصل پاییز امکان دارد  موفقیت آمیز واقع نشود. پس بهترین وقت کاشت نهال در مناطق سردسیر، بعد از تمام شدن  سرمای شدید زمستانی و تمام شدن احتمال یخبندان می باشد. با در نظر گرفتن  آب و هوای منطقه قادر هستید از اواخر زمستان تا فصل بهار نهال را کشت دهید.

زمان درست کاشت، افزون بر منطقه کاشت به نوع نهال نیز وابسته است. به عنوان مثال درختان گردو در آب و هوای سرد رشد بسیار خوبی پیدا خواهند کرد، پس در مناطق سردسیر، کاشت نهال گردو در فصل پاییز امکان دارد و سرمای زمستان هیچگونه آسیبی به نهال وارد نخواهد کرد. افزون بر این موارد اینکه هوای معتدل و خنک پاییز و زمستان  نهال گردو را مورد کمک قرار خواهد داد  که ریشه قوی تری دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 39 میانگین: 3.1]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *