مطالب آموزشی

هرس درخت گردو در پاییز

هرس درخت گردو در پاییز
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 231 میانگین: 3.6]

درخت گردو از اصلی ترین درخت هایی است که سال های زیادی است در کشور ایران کشت می شود ، درخت گردو به خاطر عمر طولانی که دارد و محصول آن دارای مواد مغذی زیادی برای ایجاد سلامتی در بدن است ثمره ی آن از‌ نظر اقتصادی ارزش زیادی دارد و با بالا رفتن ارزش ارز قیمت خشکبارها همچنین گردو هم به شیوه ی صعودی  بالا می رود ، به خاطر تولید و ارائه رقم های اصلاح شده ژنوتیپ با شرکت رویال نهال تاسیس باغ گردو تبدیل کردن به کاری پولساز با در آمد بسیار بالا شده است .

شما برای داشتن باغی گردو که بتوانید به شیوه ی اقتصادی از ان برداشت داشته یاشید لازم است همه ی اطلاعات درمورد مرحله ها و محافظت از ان را به شیوه ی کامل یاد بگیرید از پر اهمیت ترین مسئله مراقبت از درخت گردو عنوان هرس کردن آن است که در این متن به شیوه ی کامل اطلاعات آن را برای شما قرار می دهیم .

درخت گردو از مدل درختانی است که پر رشد هستند  و خیلی شاخ و برگ زیادی می گیرند و گسترده می شوند برای اینکه از بیهوده رفتن انرژی درخت و جلوگیری از رشد بی اندازه ی شاخ و برگ این امکان را دارید که کیفیت میوه را هم تا حدود بسیاری بالا ببرید و ببینید که درخت چگونه فرم و شکل مناسب درخت به خود میگیرد. هرس صحیح یعنی حذف کردن شاخه های آلوده تا میزان زیادی درخت را از مبتلا شدن به بیماری و افت ها را حفظ‌  می کنند .پرورش درختان گردو از یک تا پنج سالگی خیلی  مهم و تاثیر گذار است زیرا فرم آخر درخت در گذشت این سالها شکل می گیرد.

بر نظر کارشناس نهال درخت گردو به هرس شدن زیاد و یا البته در فصلی به غیر از فصل مناسب نیاز ندارد و هرس سبک و صحیح موجب فرم دهی عالی و بالا رفتن کمیت و کیفیت باردهی درخت گردو می شود.

فصل پاییز و اخر فصل زمستان وقت مناسب برای هرس است ولی به دلیل شیره ریزی بیشتر از اندازه ی درخت گردو هرس آن در فصل پاییز به شما پیشنهاد نمی شود و باعث یخ زدگی درخت می شود .

در صورت کلی اگر قصد داشته باشیم تعریف کلی از هرس درخت گردو در پاییز را بگوییم، به پرورش و فرم دهی درختان جوان با جدا کردن شاخه ها و برگ هایی که بیش از اندازه رشد کردند ، هرس گویند که هدف از آن ، قوی تر شدن شاخه ها و رشد بهتر شاخه ها و به وجود آمدن اسکلت قوی درخت و در آخر  محصول بیشتر و با کیفیت عالی تر به وجود می‌آید. از جایی که اکثر میوه ی گردو روی شاخه ها و جوانه های آخری و تشکیل می شود هرس خیلی دارایی اهمیت است و حتما باید توسط فردی که در این کار ماهر است انجام شود

هرس درخت گردو در پاییز ز

هرس درخت گردو تاثیر گذار روی افزایش محصول:

از جایی که درخت گردو خیلی‌سریع رشد می کند و شیوه ی توسعه ای پیدا می کند به معنی پیشگیری از بیهوده هدر رفتن انرژی نهال برای رشد بی اندازه ی شاخه و برگ و همینطور برای بالا رفتن  کیفیت و کمیت گردو انجام دادن هرس صحیح به شما توصیه می شود که برای بالارفتن باردهی است. بهترین وقت هرس باردهی درخت گردو اخر فصل زمستان و پیش از بیدار شدن درخت از خواب زمستانی است ، خیلی بهتر می شود اگر هرس درختان خود را به افراد متخصص در این کار بدهید که انجام دهد تا نتیجه ی کار خیلی بهتر باشد و نتیجه عالی صورت گیرد .

بهترین وقت هرس درختان:

همان گونه که پیش تر اشاره کردیم بهترین وقت در اخر فصل زمستان یعنی در ماه اسفند است . رعایت کردن زمان درست هرس برای پیشگیری از شیره ریزی درختان است وقت هرس خیلی توجه داشته باشید که وسیله ی باغبانی و هرس تان را ضد عفونی کنید که یکی از دلایل منتقل شدن بیماری ها واگیر دار در درختان همین وسایل و ابزار آلوده است ، پیش از انجام دادن هرس حتما قیچی باغبانی تان یا اره برقی و یا دستی که با آن هرس را انجام می دهید را حتما تیز کنید و تا برش دادن راحتر صورت بگیرد و باعث له شدن شاخه و برگ درختان نشود .

 

نکات مهم هرس درختان گردو:

وقت هرس شاخه هایی‌که اندازه ی بزرگ دارند به خاطر وزن بالای آن امکان دارد پوست درخت کنده شود و از درخت جدا‌ شود که این کار موجب خشک شدن درخت از قسمت آن می شود . بهتر است وقت هرس شاخه های بزرگ و قوی به  نکته های زیر دقت کنید .

1) اول شاخه هایی که اندازه ی کمی ریز دارند و به شاخه های بزرگتر متصل هستند را هرس کنید تا وزن شاخه ها کاهش یابد .

2) دقت داشته باشید که اگر شاخه های با وزن بالا را در چند مرحله و هر بار با برش دادن قسمتی از ان انجام دهید تا شاخه به درخت و تنه اصلی صدمه ای نرساند .

قیچی شارژی اوساکا | OSAKA

نکات کلیدی هرس گردو :

همانگونه که گفتیم درخت گردو رشد بسیار بالایی دارد و خیلی مرتفع می شود . به همین دلیل وقت کاشت آن را برای پا کوتاهی و شوک باردهی از ارتفاع هشتاد سانتی متر به بالا سر برداری می کنند و محلی که برش داده اید را با چسب هرس پوشش دهید، پوشانندن قسمت برش برای پیشگیری از نفوذ کردن پارازیت ها ، آب و همین خشک شدن و نوک بریدگی است .

– هرس نهال یک ساله از پر اهمیت ترین هرس هاست ، گذشت این هرس با حفظ کردن محور اصلی سه شاخه که با فاصله ای  هم اندازه از یکدیگر قرار دارند حفظ و شاخه های فرعی که اضافه هستن جدا می شوند و با جدا کردن شاخه های فرعی و ضعیف  قسمت اصلی مقاوم تر و قوی تر شده و در مقابل‌ استرس و بادهای تند استحکام خیلی خوبی از خود نشان می دهند .

– در هرس کردن بعدی این سه شاخه فرعی را حفظ کنید و از یک سوم قسمت آخر آن را جدا کنید تا فرم درخت به طرف بیرونی کشیده شده و فرم مناسبی داشته باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 231 میانگین: 3.6]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *