مطالب آموزشی

هرس تابستانه یا هرس سبز چیست؟

هرس تابستانه یا هرس سبز چیست؟
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 3.1]

هرس تابستانه یکی از مهمترین اقدامات باغداران است . هرس کردن درختان  کاری علمی و اصولی می باشد  که باغداران در زمان های تعیین شده جهت قوی کردن گیاهان و درختان انجام می دهند. در هرس  گیاهان و درختان، شاخ و برگ های اضافی را از بین می برند تا درخت یا گیاه رشد ، ظاهر و باروری گزیده تری پیدا کند. از ابزار هرس باید به قیچی باغبانی اشاره کرد.

افزون بر باروری و رشد، با  هرس شاخه های  بد شکل، خشک و یا بخش های بیمار درخت جدا خواهند شد که سبب رشد شاخه های سالم و تنومند می شود. هرس کردن انواع گوناگونی دارد که هر یک از آنان در یک وقت از سال انجام می گردد.  یکی از حائز اهمیت ترین انواع هرس، هرس سبز می باشد. در ادامه این مطلب به صورت کلی و کامل هرس سبز یا  تابستانه را شرح خواهیم  و بحث اینکه هرس تابستانه چه مزایایی برای گیاهان دارد به صورت کلی برای شما شرح داده می شود.

هرس تابستانه یا هرس سبز چیست؟

 هرس تابستانه  یا هرس سبز به معنی ایجاد زخم بر روی ساقه ها و تنک کردن میوه های اضافی، جهت القای رشد شاخه جدید، صوزت می گیرد.

هدف هرس سبز یا تابستانه در باغداری و کشاورزی، فراهم کردن شرایط مساعد جهت حذف نرک ها و نفوذ نور به درون تاج پوشش می  باشد.

از بخش های مهمی که  در هرس سبز باید به حذف کردن آن ها  توجه نمود، پاجوش هایی می باشد که در پیرامون تنه درخت یا ریشه و یا ساقه آن رشد نموده اند، می باشد.

هرس تابستانه را قادر هستید  روی جاهایی از درخت تان انجام دهید که رشد و حرکت آن ها در تابستان برای  برخی از واریته ها به پایان رسیده. البته ناگفته نماند که واریته هایی که در اول پاییز  رشد شان تمام شده است را می توان با هرس تابستانه نابود کرد و درخت را از شر آنها نجات داد.

هرس تابستانه یا هرس سبز چیست؟

زمان هرس تابستانه درختان

 هرس تابستانه درختان از اولای بهار تا اواخر تابستان ادامه پیدا می کند و با توجه به نوع درحت و گیاه و آب و هوای  منطقه ی مورد نظر متفاوت می باشد.

هرس کردن درختان و گیاهانی که در فصل بهار گل داده اند بهتر است پس از خشک شدن گل‌های آن‌ها انجام گردد.

درختانی که در بهار تازه جوانه داده اند امکان دارد  بر اثر هرس زودرس بسیار سیستم ضعیفی پیدا کنند و خشک شوند. هرس درختان جوان در آخرای تابستان مانع ضعیف شدن آن ها خواهد شد .

به طور معمول هرس تابستانه یا سبز نسبت به هرس زمستانه خفیف تر و سبک تر انجام می شود.

فواید هرس تابستانه:

1- هرس تابستانه باعث توزیع هرچه بهتر شیره پرورده به میوه ها و برگ های در حال رشد می شود و فتوسنتز را بهتر  و با کیفیت تر خواهد کرد و از رشد بی کیفیت درختان جلوگیری به عمل می آورد.

2- هرس گیاهان سبب افزایش مقدار باروری آن‌ها خواهد شد.

3- هرس  درختان و گیاهان سبب تنظیم جهت رشد ساقه ها  و افزایش  استحکام و امنیت آنها خواهد شد.

چند نکته حائز اهمیت که باید در هرس تابستانه رعایت شود

هرس یک کارعلمی و اصولی است که کشاورزان و باغداران سالانه و در زمان های مشخصی  جهت تقویت گیاهان و درختان انجام خواهند داد. در هرس کردن گیاهان و درختان ، شاخه های اضافه را حذف می کنند تا گیاه رشد، ظاهر و باروری بهتری داشته باشد. افزون بر باروری و رشد ، با انجام هرس شاخه های خشک، بد شکل یا قسمت های بیمار درخت جدا خواهند شد که سبب رشد شاخه های تنومند  و سالم می شود. هرس کردن انواع گوناگونی دارد که هر یک از آنان در یک هنگام از سال انجام خواهد شد. یکی از حائز اهمیت ترین انواع هرس، هرس سبز می باشد.

قیچی شارژی اوساکا | OSAKA

برای مشاهده محصول روی عکس آن کلیک بفرمایید.

پروسه ی هرس تابستانه؛ بهترین برنامه برای تقویت رشد درختان می باشد

در هرس تابستانه یا هرس سبز یا حذف گل ها و شاخه های اضافی و مزاحم ،  زخمی شدن  ساقه ها و شاخه ها و قطع نَرَک از ضعف درختان جلوگیری به عمل می آورد و سبب باروری و رشد بیشتر آن خواهد شد. هرس‌ سبز بیشتر در فصل تابستان انجام خواهد شد و به همین علت آن‌ ها هرس تابستانه هم نامیده می شود.

بر اساس تجربه باغبان ها بهترین زمان جهت هرس تابستانه، روز های وسطی تابستان می باشد؛ چراکه در این هنگام مواد آلی و غذایی به مقدار کافی به قسمت های گوناگون درخت می رسد و ذخیره خواهد شد . بنابراین در طول پروسه هرس، آسیبی به درخت وارد نشده یا با قطع کردن شاخه ها، دچار کمبود مواد معدنی نخواهد شد.

 خرید از فروشگاه پی فارم

 شما به راحتی می توانید با مراجعه به فروشگاه پی فارم بهترین ابزار های کشاورزی از جمله انواع قیچی باغبانی  تهیه کنید و از خرید مطمان و راحت لذت ببرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 3.1]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *